logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Mijn moeder heeft beginnende alzheimer

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

Mijn moeder heeft beginnende alzheimer

Berichtdoor Natasjak-o, 07 Januari 2021

Hallo allemaal,

Ik heb kort geleden te horen gekregen dat mijn moeder alzheimer heeft.. ze is nog maar 56. Ik voel me zo rot en weet nog even niet hoe hier mee om moet gaan. Ik kom graag in contact met lotgenoten..

Groetjes natasja
Natasjak-o

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 07 Januari 2021

Hallo Natasja,

Welkom op het forum waar je mensen kunt ontmoeten die hetzelfde voelen en meemaken als jij.
Ja, het is jong om die diagnose te krijgen en erg verdrietig, voor haar en jou.
Woont ze alleen en is er (al) hulp ingeschakeld? Een casemanager? Familie?
Kun jij erover praten met iemand?
Ik begrijp dat je je rot voelt bij het horen van zo'n bericht, het is iets waar je meestal geen rekening mee houdt als iemand nog zo jong is, maar Alzheimer/dementie komt in allerlei leeftijdsgroepen voor, helaas.
Er zijn hier meer mensen die te maken hebben gekregen met Alzheimer op jonge leeftijd, die zullen vast gaan reageren op jouw bericht.
Wat je kunt doen, of wss al gedaan hebt is je verdiepen in de ziekte, er staat al veel op de site van Alzheimer, er zijn boeken over geschreven, het helpt echt als je ervaringen leest van anderen.
Wat jouw emoties betreft: het is moeilijk en verdrietig als je je moeder ziet veranderen, in gedrag en denken, ga er maar niet teveel tegenin, zij moet ook een proces door, maar dat is voor iedereen weer anders, daar moet je ook aan wennen, verdriet en machteloosheid horen daarbij.
Schrijf het van je af, praat erover hier of met naasten.
Heel veel sterkte,
lieve groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Nursing1998, 07 Januari 2021

Hoi Natasja,

Ik heb helaas exact hetzelfde bericht gekregen ruim een maand geleden. Mijn moeder is eind 40... Wie weet kunnen we elkaar wel ondersteunen in deze nare situatie.
Nursing1998

Geboortejaar:
1998
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 07 Januari 2021

Hallo Nursing,

Wat fijn dat je reageert op het bericht van Natasja, welkom trouwens hier op het forum.
We leven met jullie mee in deze moeilijke, verdrietige tijden en als het mogelijk is denken we mee.
Het is prettig om iemand te hebben om mee te spreken in dezelfde situatie!
Jouw moeder nog in de 40, ook al zo jong, heel veel sterkte!
Lieve groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Natasjak-o, 08 Januari 2021

Hi Foke,

Dankjewel voor je berichtje..
Ja had echt niet verwacht dat je dit al op zo een jonge leeftijd kan krijgen. Het is erg heftig allemaal.
Ja ze krijgt hulp thuis.. ze woont alleen dus ben blij dat er iemand komt die het in de gaten gaat houden. Echt steun van familie is er helaas niet. Dat maakt het extra lastig. Zelf ben ik niet in staat om er ook helemaal goed voor haar te zijn aangezien ik net paar maanden terug bevallen ben en het sindsdien ook nog niet goed met mij gaat. Dat maakt alles extra verdrietig nu.. daarom leek het me fijn ook om met lotgenoten in contact te komen die het zelfde mee maken. Hoe ga je om met je eigen emoties en hoe kan ik haar het beste ondersteunen.. ik weet het even niet goed nu:disappointed:
Bedankt alvast voor de tips, inlezen ben ik aan begonnen en van me afschrijven is wel een goed idee ook.

Groetjes Natasja
Natasjak-o

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Natasjak-o, 08 Januari 2021

Aan nursing ik heb je prive bericht ook gelezen en daar geantwoord ook:blush:
Natasjak-o

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 08 Januari 2021

Hee Natasja,
Ook vanuit het moderatorteam even een berichtje.
Jeetje zeg, dat komt even binnen. Zo jong nog en dan moeten jullie (beiden) al dealen met de nare dingen van Alzheimer. Het is ontzettend zwaar. Als ik je berichtjes lees, lijkt het alsof jouw emmer op dit moment overstroomt, hè?

Probeer alles met de dag te nemen. Geef ruimte aan wat je voelt, laat de emoties gaan. Het is oké dat je je niet oké voelt. Je hebt tijd nodig om die enorme klap die jullie hebben gekregen te kunnen verwerken. Geef jezelf die tijd en leg jezelf vooral geen druk op. Hoewel de situatie straks niet veranderd, of juist langzaamaan verslechtert, je went aan de diagnose. Je went aan hoe ze reageert en zelf leer je daar weer op reageren. Hetzelfde kan het zijn voor de rest van jouw familie. Misschien zitten zij nu nog in de 'ontkenningsfase'.

Praat erover, schrijf erover. Het is ook niet gek om zelf om hulp te vragen, zodat je even iets meer houvast hebt, hè. En mocht je eens denken: "ik heb nú een luisterend oor nodig". Dan kun je ook terecht bij mijn collega's van de Alzheimertelefoon. Je kunt hen bellen op iedere dag van de week, op ieder moment tussen 09:00 en 23:00uur.

Dikke virtuele knuffel en warme groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Erin2004, 08 Januari 2021

hi Natasja,

mijn moeder heeft nu al 5 jaar dementie op haar 52 werd zij gediagnosticeerd met alzheimer. Ik ben zelf 16 jaar dus voor mij was het allemaal ook heel overweldigend en is het vaak nog steeds. ik kan misschien wel antwoord geven op je vragen. Hoewel het natuurlijk voor iedereen anders is hoe hij/zij omgaat met zijn emoties vind ik zelf dat praten wel heel erg kan helpen, soms helpt het ook voor mij als er iemand alleen luistert zodat ik mijn gedachtes kan delen. Soms vind ik het zelf nog wel moeilijk om er over te praten professioneel of met vrienden/familie omdat ik toch vaak het idee heb dat iemand nooit echt mij zal begrijpen omdat iedereen het anders ervaart of toch niet begrijpt. En ik denk dat je haar het best kan ondersteunen met er gewoon te zijn maakt niet uit op wat voor manier, het is ook fijn om leuke dingen te doen al is het maar een broodje samen eten of een wandeling maken. ik hoop dat ik misschien wat heb gehad aan mijn tips :)

groetjes erin
Erin2004

Geboortejaar:
2004
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 11 Januari 2021

Jeetje Erin, zo jong nog.
Wat ontzettend dapper van je dat je er op deze manier mee omgaat.
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger