logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Deelnemers gezocht voor nieuw communicatie apparaat

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Deelnemers gezocht voor nieuw communicatie apparaat

Berichtdoor Myrte Thoolen, 19 Januari 2021

Sociaal contact is voor ons allemaal van levensbelang, zeker voor de ouderen in onze samenleving. Het coronavirus beperkt de manier waarop we sociaal contact kunnen hebben met elkaar en dwingt ons om voornamelijk met digitale communicatietechnologieën het contact te onderhouden. Dit kan een uitdaging zijn voor ouderen en nog meer voor mensen met dementie.

Mijn naam is Myrte Thoolen, promovenda aan de Technische Universiteit in Eindhoven en onderzoeker bij het Pleyade Innovatie Team. In mijn promotieonderzoek doe ik onderzoek naar hoe we technologie toegankelijker kunnen maken voor mensen met dementie. Ik geloof in een inclusieve samenleving waar ieder individu een kans moet krijgen om actief deel te nemen in de samenleving.

Sociaal contact in tijden van corona is voor mensen met dementie een enorme uitdaging. Hedendaagse communicatietechnologieën, zoals mobiele telefoons of laptops, zijn voor mensen met dementie moeilijk om te gebruiken. Hierdoor is het een uitdaging om sociaal contact op afstand te onderhouden. Het juiste ontwerp van de technologie kan echter een fundamenteel verschil maken in het leven van mensen met dementie. Daarom heb ik een nieuw apparaat ontwikkeld, genaamd LivingMoments, die beter afgestemd is op de behoeften van mensen met dementie en die als doel heeft om de regie weer terug te brengen.

Het LivingMoments apparaat kan een mooie bijdrage bieden aan de huidige corona situatie en is ontwikkeld om het contact tussen thuiswonende mensen met dementie (en partner) en familieleden, vrienden en/of naasten te vergemakkelijken. Het LivingMoments apparaat biedt een servicesysteem die de communicatie tussen mensen met dementie en hun dierbaren tastbaarder maakt en een persoonlijke manier van contact houden mogelijk maakt. Naasten kunnen via een simpele mobiele applicatie berichten met media (foto, video en/ of geluidsopname) naar de persoon met dementie en partner sturen, die een gedrukte ansichtkaart ontvangen, en deze vervolgens kunnen gebruiken in het LivingMoments apparaat om de persoonlijke en levendige inhoud te bekijken. Vervolgens kunnen zij reageren via het apparaat, op een niveau die bij hen past. Meer informatie over het apparaat vindt u via: www.livingmoments.nl

Om te onderzoeken of het LivingMoments apparaat past bij de behoeften van mensen met dementie, ben ik op zoek naar koppels die het apparaat willen uitproberen met hun naasten. Deelnemers mogen het apparaat 6 weken lang gebruiken, samen met hun dierbaren. Tot nu toe hebben al 5 families het apparaat uitgeprobeerd en de ervaringen zijn veelbelovend!

Bent u geïnteresseerd in het LivingMoments apparaat en onderzoek, reageer dan op dit bericht en ik neem contact met u op voor aanvullende informatie. Of neem contact met mij op via mail: m.e.thoolen@tue.nl

Myrte Thoolen
Promovenda aan de Technische Universiteit Eindhoven (Industrieel Ontwerp)
Myrte Thoolen

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger