logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Kan technologie echt helpen? Onderzoek FindMyApps

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Kan technologie echt helpen? Onderzoek FindMyApps

Berichtdoor D.P.Neal, 12 Januari 2021

Beste allemaal,

Ik ben junior onderzoeker/promovendus bij het Vumc. Ik geloof heel erg in een inclusieve samenleving en ik vind dat we ook de ‘digitale samenleving’ inclusief moeten maken.

Tegenwoordig worden touchscreen-apparaten steeds vaker gebruikt, zoals de iPad of andere tablets. Er zijn veel applicaties (apps) op de markt met het doel mensen in hun dagelijks leven te ondersteunen en betekenisvolle activiteiten te bieden.

Echter, soms is het moeilijk geschikte apps te vinden: wat zijn alle mogelijkheden? Welke apps passen bij uw persoonlijke behoeftes en interesses? En heeft u dan baat bij het gebruiken van zo'n apparaat?

Aan de hand van het wetenschappelijk onderzoek “FindMyApps”, probeer ik samen met jullie die vragen te beantwoorden. Hopelijk zullen we dan mensen in de toekomst beter kunnen helpen om het meest uit dit soort apparaten te halen.

Ik ben op zoek naar thuiswonende mensen met dementie (of MCI) en hun mantelzorgers, die een tablet (zoals een iPad) gebruiken - of die zo'n apparaat willen uitproberen - en die mee willen doen aan het onderzoek. Als u geen tablet heeft, dan dient u een tablet van ons drie maanden te lenen. En meedoen kan helemaal vanuit huis - het hoeft nergens naartoe te gaan.

Voor meer informatie over het onderzoek, of om uw interesse te melden, kunt u contact met mij opnemen: d.n.neal@amsterdamumc.nl. Ik zal dan de volledige informatiebrochure op, zodat u kunt beslissen of u mee wil doen.

U kunt ook meer lezen en een kort filmpje bekijken op onze website: https://findmyapps.onderzoek.io

Veel dank voor u aandacht en ik hoop dat iedereen gezond blijft!
D.P.Neal

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Mirke, 12 Januari 2021

Wij kunnen niet meedoen, ik verwacht dat mijn moeder binnen een paar weken-maanden intern woont. Maar wij hebben voor mijn moeder de Bbrain aangeschaft, hier zit een digitale agenda in, er kunnen foto's gestuurd worden en mijn moeder kan beeldbellen. Dit werkt goed voor haar. Ik wil onze ervaringen wel met je delen.
Mirke

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor D.P.Neal, 13 Januari 2021

Dag Mirke, veel dank voor uw reactie, dat is fijn om te horen! Ik hoop dat uw moeder (binnenkort) een goede plek vindt.

Ik heb u een bericht gestuurd, laten we verder overleggen.
D.P.Neal

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger