logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Onderzoek koken met (vroegtijdige) Alzheimer

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Onderzoek koken met (vroegtijdige) Alzheimer

Berichtdoor Hannah, 13 Oktober 2017

Alvast bedankt voor het openen, en evt. interesse in het onderwerp!

Ik ben Hannah, 19 jaar en in mijn afstudeerjaar voor de opleiding Food Packaging and Innovation aan de HAS Hogeschool. Voor mijn afstudeerproject wil ik een hulppakket ontwerpen wat het koken met alzheimer vergemakkelijkd.

Allereerst, het onderwerp is niet zomaar ontstaan. Mijn moeder is afgelopen zomer gediagnostiseerd met vroegtijdige Alzheimer. Het werd als eerste aangegeven op haar werk, omdat mama steeds meer foutjes hier en daar begon te maken. Hoewel de diagnose echt als een klap aankwam, verklaarde het uiteindelijk wel veel.

Als afstudeeropdracht ben ik bezig met de uitvoer van een individuele opdracht het onderwerp is zelf gekozen. Mijn moeder (60 jaar) woont zelfstandig en wilt dit ook zo lang mogelijk nog zo houden. Mama vertelde dat ze soms wel foutjes maakt bij het koken, koken voelt dan soms ook aan als een strijd waar ze confronteerd wordt met haar ziekte maar het koken zelf wilt ze nog lang niet opgeven.

Nu is mijn vraag;
- 1. Herkent u of als naaste zich in het bovenstaande scenerio?
zo nee,
- Waarom niet?

Zo ja,
- 2. Wordt er zelfstandig gekookt? Of zou er weer behoefte naar zijn?
- 3. Welke handelingen worden lastig bevonden tijdens het bereiden van een maaltijd?
- 4. ZIjn er maaltijden die wel gemakkelijk gaan? en welke zijn dit? en waarom wel?
- 5. Welke maaltijden gaan niet meer gemakkelijk? welke zijn dit? en waarom niet?
- 6. (Welke maaltijd zou je echt weer willen maken?)
- 7. Is er een manier wat het berieden van een maaltijd vereenvoudigd?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Heb je nog tips of tops, dan sta ik daar zeker voor open.

Zou je open staan voor een diepte interview dan zou dit mij enorm helpen,
laat dit even weten of stuur mij een mailtje naar hannahvandevenx@gmail.com
Hannah