logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Alzheimer Café Amstelveen en tips Corona

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Re: Alzheimer Café Amstelveen en tips Corona

Berichtdoor maud-roël, 26 Maart 2020

Vandaag had ik een mijnheer aan de telefoon die tot de zeer kwetsbare groep hoorde en zijn vrouw met dementie al 2 weken lang probeert duidelijk te maken dat ze zo veel mogelijke thuis moeten blijven. Zijn vrouw wil daar niets van weten en ten einde raad heeft hij nu de deur op slot gedaan. Wie heeft er goede suggesties? Hij heeft al zo veel geprobeerd...
maud-roël

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Jeantien B., 26 Maart 2020

Zijn er mensen die hun naaste in deze periode moeten laten opnemen? Een opname nu betekent elkaar misschien twee maanden niet zien. Wat doet u dan? Toch maar niet laten opnemen?
Jeantien B.

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Mari49, 26 Maart 2020

Is er ook een opname stop voor het verpleeghuis?
Mari49

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Mari49, 26 Maart 2020

Wat is wijsheid, geen opname en overbelast raken. En het risico lopen op een spoedopname waar dan ook in Nederland. Of tot opname overgaan als dat mogelijk is.
Mari49

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor maud-roël, 27 Maart 2020

Beste Mari,
Er is geen "wijsheid" als het om opname gaat. En zeker niet op dit moment. Een keuze tussen een mantelzorger die echt zwaar overbelast is en een opname van je partner zonder dat je op bezoek kunt gaan is een onmogelijke keuze.
Ik zou zelf denk ik kiezen voor opname om je krachten te sparen, want ook na opname is er veel warme zorg nodig van een (niet afgebrande) mantelzorger. Tegelijkertijd kan je partner zo wel optimaal wennen in de nieuwe omgeving.
En doorgaan betekent inderdaad het risico van een crisisopname, en dat is voor beiden traumatisch.
Voor je eventueel tot opname besluit is het misschien goed om te overwegen hoe je straks het best de communicatie kunt volhouden, bijvoorbeeld via beeldbellen.
Ik ben me heel goed bewust dat dit een ongelofelijk moeilijk dilemma is en wens je heel veel sterkte bij iedere keuze die je gaat maken. Maud
maud-roël

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Roger de keyser, 29 Maart 2020

maud-roël schreef:
> Vandaag had ik een mijnheer aan de telefoon die tot de zeer kwetsbare groep
> hoorde en zijn vrouw met dementie al 2 weken lang probeert duidelijk te
> maken dat ze zo veel mogelijke thuis moeten blijven. Zijn vrouw wil daar
> niets van weten en ten einde raad heeft hij nu de deur op slot gedaan. Wie
> heeft er goede suggesties? Hij heeft al zo veel geprobeerd...
Hello ik heb dit ook meegemaakt mijn vrouw ging soms 3 tot 4 maal naar. De bakker heb op een zeker moment ook de deur moeten sluiten en de sleutel moeten verbergen

Sterkte Mvg
Roger de keyser

Geboortejaar:
1947
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Philip, 30 Maart 2020

Goedemiddag.
Wat een leuk initiatief. Op dit moment heb ik te maken met een "gewone" griepaanval, nog een weeek of 2 dan ben ik hopelijk weer boven Jan, hoop ik.

Maar ii blijf jullie volgen.
Philip

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor maud-roël, 30 Maart 2020

Van harte beterschap, Philip!
Groet, Maud
maud-roël

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Waal, 23 April 2020

Zit u thuis met een partner met dementie die niet meer naar de dagbesteding kan of naar andere afspraken vanwege de Corona maatregelen? Als u een vraag heeft hoe u thuis de dag het beste kunt doorbrengen? Of een vraag over veranderingen bij uw partner? Of andere vragen, dan vernemen wij die graag. Vanavond om 19.30 uur zit ons Forum team van het Alzheimer Café weer klaar om uw vragen te beantwoorden.
Waal

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Herfst, 23 April 2020

Jeantien B. schreef:
> Zijn er mensen die hun naaste in deze periode moeten laten opnemen? Een
> opname nu betekent elkaar misschien twee maanden niet zien. Wat doet u dan?
> Toch maar niet laten opnemen?

Ja, ik heb mijn man gisteren verhuisd naar een permanente plek in een verpleeghuis.
Hij was ter observatie en revalidatie tijdelijk opgenomen in een verpleeghuis.
De toegestane tijd was voorbij en we kregen te horen dat hij moest verhuizen.
Het ergste vind ik idd dat ik hem in een 'vreemde, nieuwe' omgeving moest achterlaten terwijl ik niet weet wanneer ik weer op bezoek mag komen.
Ik begrijp de financiële noodzaak, maar kunnen die regels nou niet even 'opgerekt' worden?
Ook de verhuizing zelf is lastig, je kunt niet 'zomaar' mensen optrommelen om te helpen.
Ik ben zelf de hele dag binnen, ben erg voorzichtig, en ik word gedwongen om zaken te gaan regelen voor de verhuizing. Gelukkig werkten beide verpleeghuizen goed mee, dus het is gelukt.
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie