logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

demente moeder controleren via de telefoon

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

demente moeder controleren via de telefoon

Berichtdoor Netty, 19 Maart 2020

Mijn moeder heeft een combinatie van dementie/alzheimer. Zij krijgt bloedverdunners nadat zij een TIA heeft gehad. Door de dementie is zij regelmatig vergeten de medicijnen in te nemen, ook de baxter-rol. Door het inschakelen van de thuiszorg, hebben we met 2 fysieke controle momenten op de dag, het vergeten van het innemen kunnen opvangen.

Nu heeft de thuiszorg, in verband met het corona virus, het bezoeken van hun cliënten teruggebracht tot het 1x per dag telefonisch contact en dan te vragen hoe het gaat en of zij haar medicijnen heeft ingenomen. Ik heb bezwaar tegen deze oplossing gemaakt, je kunt iemand met geheugenproblemen toch niet via de telefoon vragen of zij haar medicijnen heeft ingenomen? Mijn moeder weet na 3 tellen al niet meer wat zij gezegd heeft of wilde gaan doen. De thuiszorg geeft aan de richtlijnen te volgen en dat daar niet iets anders kan. Ik heb voorgesteld om bv een deurbel controle in te zetten. Aan de deur bellen en mijn moeder laat vanuit de gang het lege Baxter zakje zien. De thuiszorg zegt dat zij de richtlijnen blijven volgen en geen andere methode gaat inzetten.

Maakt iemand dit ook mee?
Ik had begrepen dat de richtlijnen niet zo strikt zijn. Vergeet men hier het gezond verstand te gebruiken?
Netty

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ingeb, 19 Maart 2020

Hallo, ik maak zeker geen reclame maar...
Met in moeder is een echte digibeet allergisch voor alle computer zalen. Maar ik ben zo blij met de " mijn compaan" mijn moeder is in een redelijk gevorderd stadium van Alzheimer. En woont alleen, we hadden gisteren er. Intake maar al de (verpleeghuizen zijn hier in Brabant gesloten)sinds enige weken eerlijk samen met ons mam met mijn compaan, beeldbellen herinneringen instellen, controle vanuit mijn computer, controle over medicijngebruik. Kortom super en fijn zeker in deze tijden. Als mantelzorger meekijken en veel contact.
Ingeb

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland), 20 Maart 2020

Beste Netty,
Ik kan me jouw bezorgdheid voorstellen. De maatregelen die er op dit moment worden genomen zijn heel ingrijpend, zeker voor mensen met dementie, die zo afhankelijk zijn van ondersteuning van anderen.
De medewerkers van de thuiszorg zullen deze beslissingen weloverwogen gemaakt hebben. Bedenk dat als je moeder wel bezoek krijgt van de thuiszorg, dit ook een risico voor haar meebrengt. Thuiszorgmedewerkers zouden het virus door deze bezoekjes kunnen verspreiden.
Probeer je moeder regelmatig te bellen en vraag andere familieleden dat ook te doen.
Maak bijvoorbeeld via Myinlife ( https://dementie.nl/myinlife ) een steunkring aan, waarbij je afspreekt wie wanneer belt, een boodschap doet of gezelschap houdt.

Hartelijke groeten,
Mariëtte
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Netty, 20 Maart 2020

Beste Ingeb en Mariëtte,
Dank jullie wel voor jullie tips. Ik ga zeker kijken of deze iets voor mijn moeder is. Wist niet dat dit bestond.
Hartelijke groet!
Netty

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Mariskah, 20 Maart 2020

Hoi allemaal,

Om eerlijk te zijn schrik ik hier erg van. Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder alleen thuis zou zitten zonder thuiszorg, met alleen twee keer telefonisch contact per dag. Ik bel mijn moeder zelf dagelijks en geloof me dat valt echt niet mee, via de telefoon achterhalen of ze haar medicatie wel of niet heeft ingenomen. Dat heeft me al heel wat zweetdruppeltjes en frustratie gekost.
De thuiszorgorganisatie van mijn moeder heeft het nu zo opgelost dat er elke dag steeds dezelfde twee medewerkers bij haar komen zodat het risico op besmetting in ieder geval minder is. Die houden dan ook afstand en dragen beschermende kleding. Helaas heb ik zelf milde verkoudheidsklachten zoals dat heet waardoor ik voorlopig niet naar mijn moeder toe kan, ik wil het risico niet lopen haar te besmetten voor het geval dat..
De thuiszorgorganisatie is nu bereid komende zondag haar weekdoos voor de medicatie te vullen, en met de huishoudelijke hulp en een kennis heb ik de weekboodschappen voor elkaar kunnen krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat de huishoudelijke hulp de komende weken wordt afgezegd, maar thuiszorg? Dat kan toch niet!

Groetjes, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Mariskah, 20 Maart 2020

PS

ik weet van geen richtlijnen. Naast de thuiszorg gaat ook de bezorging van de maaltijden van mijn moeder godzijdank gewoon door, wel met in achtneming van strikte hygiene regels natuurlijk en het vermijden van contact. De maaltijden worden gewoon nog bij haar in de koelkast gezet gelukkig. Dus volgens mij klopt er iets niet bij de thuiszorgorganisatie van je moeder, als zij zich beroepen op richtlijnen. Helaas hebben wij ook heel slechte ervaringen met de voorgaande thuiszorgorganisatie, er zit echt wel verschil in hoor.
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie