logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

geen boodschappen doen

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

geen boodschappen doen

Berichtdoor Eva Luna, 17 Maart 2020

Mijn moeder heeft beginnende Alzheimer. Ze gaat normaal minimaal 2x per dag naar de supermarkt. Ze houdt vol dat ze "geen rare dingen doet en er niets geks gebeurt". Ik probeer uit te leggen dat met het coronavirus het naar de winkels gaan zelf het risico is. Je kunt het niet veilig doen: dan moet je niet gaan.

Dat vat ze meteen op als een persoonlijke aanval: je wilt niet van me aannemen dat ik oplet.. Je hebt geen vertrouwen. Nu heeft ze nijdig gezegd: nou, dan ga ik niet! Als ik toevoeg dat dit voor iedereen geldt en dat het om de veiligheid gaat zegt ze: Ja, dat weet ik ook wel. Ik begrijp dat ze onzeker is omdat haar normale ritme wordt onderbroken. Ik geloof eigenlijk niet dat ze zich er aan gaat houden. Lastig dit. Het loopt meteen weer zo hoog op.
Eva Luna

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 19 Maart 2020

Wat moeilijk Eva. Het is een onrustige en onzekere tijd voor iedereen en zeker voor mensen dementie. Omdat ze hun normale patronen niet meer kunnen volgen gedurende de dag. Waarschijnlijk komt daar ook haar agitatie vandaan. Veel sterkte gewenst en hou vol!

Groetjes, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Ingeb, 19 Maart 2020

Ik begrijp je, hier al twee weken hetzelfde. Ik heb met ons ma afgesproken dat ze niet alleen boodschappen mag doen omdat " sommige andere mensen het moeilijk vinden om afstand te houden" we gaan samen zodat ik dan kan opletten dat ze zorgeloos boodschappen kan doen. Leg het probleem bij de ander en niet bij haar dat verloopt veel soepeler.
Ingeb

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Margaret, 21 Maart 2020

Wat een mooie tip, Inge! Die ga ik onthouden.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor M@ri@n, 23 Maart 2020

Mijn moeder (87 jaar) heeft ook (beginnende) dementie. Ze vindt het erg moeilijk te begrijpen wat er rondom het Corona virus gebeurt in ons land. Iedere dag leggen we haar uit dat ze niet maar buiten moet gaan om boodschappen te gaan doen. Als ik dan weer bij haar kom, vind ik weer dingen in de koelkast die de dag ervoor er nog niet waren. Het is geen enkele onwil van haar, maar ze kan zich niet herinneren of ze naar de winkel geweest is of niet. Wie heeft er een tip hoe we kunnen voorkomen dat ze naar de winkel gaat. Ze woont in een aanleunwoning. Zelf woon ik 35 km bij haar vandaan.
M@ri@n

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ingeb, 23 Maart 2020

M@ri@n schreef:
> Mijn moeder (87 jaar) heeft ook (beginnende) dementie. Ze vindt het erg
> moeilijk te begrijpen wat er rondom het Corona virus gebeurt in ons land.
> Iedere dag leggen we haar uit dat ze niet maar buiten moet gaan om
> boodschappen te gaan doen. Als ik dan weer bij haar kom, vind ik weer
> dingen in de koelkast die de dag ervoor er nog niet waren. Het is geen
> enkele onwil van haar, maar ze kan zich niet herinneren of ze naar de
> winkel geweest is of niet. Wie heeft er een tip hoe we kunnen voorkomen dat
> ze naar de winkel gaat. Ze woont in een aanleunwoning. Zelf woon ik 35 km
> bij haar vandaan.

Ik heb de situatie met ons mam besproken en samen briefjes op de deuren geplakt met " niet naar de supermarkt, zet de boodschappen op een lijstje in de keuken" dit werkt ze liet me vandaag trots en boodschappen briefje zien. Ik woon verder weg (half uur met de auto) en heb meerdere keren contact met " de compaan" die hebben we een maand of twee geleden aangeschaft en heel veel plezier van. Een tablet voor digibeten die vanuit mijn huis aangestuurd kan worden. Ik kan er mee beeldbellen en afspraken laten verschijnen. Ben nu zo blij dat we deze hebben aangeschaft. Blijft verschrikkelijk zo. Mantelzorger op afstand en dan ook nog eens in deze tijd. Sterkte
Ingeb

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor M@ri@n, 25 Maart 2020

Ik heb sinds maandag ook overal briefjes opgehangen en op haar kalender genoteerd dat ze geen boodschappen moet gaan doen.
Dank voor de tip van de Compaan. Wist niet van het bestaan. We gaan er gelijk mee aan de slag.
M@ri@n

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: