logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

ik ben mantelzorger voor mijn vader en bezoek hem

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

ik ben mantelzorger voor mijn vader en bezoek hem

Berichtdoor Anna S, 31 Maart 2020

Mijn 86-jarige vader woont alleen en heeft Alzheimer. Totdat de corona crisis losbarstte hadden we alles goed op orde. Dagelijks de wijkzorg. Dagbesteding, koffie bij zijn clubje, 2 x per week eten bij een vriend. Een huishoudelijke hulp die wekelijks kwam. Zelf er wekelijks heen of hem ophalen. Mijn broer ook. Nu is alles weggevallen behalve de dagelijkse wijkzorg. Ik ga dus elke 3 dagen en mijn broer ook. Boodschappen, was doen, huishouden moet doorgaan. Ik wandel een half uurtje met hem en ga weer weg. Zo voorkomen we dat hij zelf op pad gaat of boodschappen gaat doen. Hij begrijpt de situatie redelijk goed. Natuurlijk nemen we alle mogelijke voorzorgsmaatregelen als handen wassen en voldoende afstand houden. Maar toch voel ik mij een soort crimineel dat ik mijn vader nog bezoek. Maar ik zie geen andere oplossing?
Anna S

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor zon , 31 Maart 2020

Beste Anna, ik vind het heel begrijpelijk dat je je vader opzoekt. Ik bezoek zelf ook mijn moeder van bijna 92. bij haar is geen sprake van dementie. Ze overziet de situatie heel duidelijk. Zij woont nog zelfstandig. Met mijn broer en zussen is afgesproken dat ik de enige ben die mijn moeder bezoekt.
Ik zou de boodschappen voor de deur kunnen zetten en op afstand een praatje maken.
Maar ik kies ervoor om op afstand bij haar binnen te zijn, koffie te drinken, veel bij te kletsen en wat klusjes te doen.
Er zijn dan altijd weer aspecten, die wat extra aandacht verdienen, zoals laatst de financiën.
Maar de nacht voor ik ga ben ik altijd bezig met een soort gewetensonderzoek. Kan ik het wel maken om te gaan? Wat voor risico loopt mijn moeder daardoor, en sinds vorige week vraag ik me ook af of ik zelf niet teveel risico loop.
Maar toch ga ik. Ik merk dat ik het vaak voor me houd. Het is een keuze die ik met mijn familie gemaakt heb en dat voelt goed. Ook altijd blij dat ik geweest ben. Voor mijn moeder en voor mij is het goed.
Ik wil je heel veel sterkte wensen. Jouw situatie is ingewikkelder.
zon

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Janneke85, 01 April 2020

hoi Anna, begrijpelijk dat je de zorg van je vader op je neemt, ondanks de risico's. Goed om te lezen dat je zoveel mogelijk maatregelen neemt om besmetting te voorkomen. Heel veel sterkte gewenst in deze bizarre en moeilijke situatie.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken