Ik kan/mag niet op bezoek. Hoe houd ik contact?

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Ik kan/mag niet op bezoek. Hoe houd ik contact?

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 17 Maart 2020

Beste allen,

De overheid raadt aan om sociaal contact te vermijden. Zeker als je zelf verkouden bent is het niet verstandig om bij je ouders met dementie op bezoek te gaan. Verpleeghuizen hebben strenge bezoekregels om te voorkomen dat bewoners ziek worden.
Maar sociaal contact onderhouden blijft wel belangrijk. Voor je naaste en voor jou. Wat kun je dan doen?

Een paar tips:
• Laat mensen actief weten dat ze niet vergeten worden!
• Zorg voor voldoende alternatieve contacten en bezigheden. Bel vaker, stuur een kaartje of laat (klein)kinderen een tekening maken.
• Kijk of je via WhatsApp of Skype kunt videobellen. Bijvoorbeeld met de (klein)kinderen, zodat je naaste toch contact met hen houdt.

Kijk voor meer informatie op: https://dementie.nl/nieuws/omgaan-met-m ... nauitbraak

Wat doe jij nu je niet bij je naaste op bezoek kunt? Laat het hieronder weten, zo breng je anderen misschien wel op ideeën.

Groeten Rob

PS: alle topics op het forum over het coronavirus en dementie volgen? kijk dan hier: dementie-en-het-coronavirus-f20356/
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Cathootje » 17 Maart 2020

Het verzorgingshuis waar mijn schoonmoeder verblijft zit op slot. Mijn nichtje ging vandaag de was ophalen en schone was terugbrengen. Ze mocht niet binnen. De schuifdeuren stonden een stukje open en een personeelslid kwam de wasmand met vuile was brengen. Mijn schoonmoeder was inmiddels helemaal van streek omdat mijn nichtje niet binnen mocht komen. Ze hebben haar toen mee naar de voordeur genomen en een verpleegster hield mijn schoonmoeder vast zodat ze niet door de deuren naar buiten kon. Ze mocht even met het nichtje praten.
Ze mocht ook niet even mee naar buiten voor een wandeling terwijl het prachtig weer is en het bekend is dat het corona virus buiten inactief is.
Wat een toestand zeg.
Ze mag geen bezoek ontvangen, ze mag ook niet naar buiten. We mogen haar dus ook niet ophalen.
Heb even overwogen om haar op te halen en zelf maar in huis te nemen ondanks de zware zorg die dat met zich meebrengt.
Dit is voor iemand met gevorderde dementie erg slecht. Ben bang dat ze heel hard achteruit gaat en maak me ook vreselijk zorgen dat als ze zelf corona krijgt dat we niet bij haar mogen en ze dus zwaar ziek is of mogelijk dood gaat zonder haar kinderen bij zich.

Advies van de verzorging ga facetimen of video bellen. Het menske weet niet eens hoe de afstandsbediening werkt of de senseo.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen en hoe ga je ermee om?
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor EMK » 18 Maart 2020

Deze situatie zal herkenbaar zijn voor vele mantelzorgers, zoals ik! Ik voel me verdrietig dat ik mijn demente moeder niet meer dagelijks kan steunen, daarom het volgende als tip:
- Ik heb bij het wisselen van de was en afgifte van een bloemetje, wenskaart en boodschappen voor mijn moeder, "tussen de schuifdeuren" een briefje aan de verzorgenden laten geven. Daarop het verzoek om mij te bellen op mijn mobiel, als ze even tijd hebben bij de verzorging van mijn demente moeder, en mijn moeder met mij te laten praten. Dat zijn heel korte gesprekjes over hoe het gaat, dat ik niet kan komen (normaal bijna dagelijks) vanwege een schadelijk soort van griepvirus en dat haar stem me blij maakt.
- Verder heb ik familie gevraagd om aan mij wenskaarten voor mijn moeder te sturen, die stop ik dan tussen de was (want mijn moeder kan de brievenbus niet hanteren), met een briefje voor de verzorgenden om die kaart zichtbaar op haar tafel neer te zetten.
- En ik heb natuurlijk de verzorgenden alvast bedankt met een boeket en wenskaart!
EMK

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Liesbethvh » 19 Maart 2020

Mijn moeder woont in een kleinschalig woonintiatief. Ik mag sinds eind vorige week niet meer op bezoek komen, maar kan nog wel bellen. Maandag hebben we onder begeleiding gefacetimed, en dat was leuk, even naar elkaar zwaaien. Het idee om een extra kaartje te sturen (en familie te vragen dat te doen) vind ik nuttig.
Liesbethvh

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Carolien1969 » 19 Maart 2020

Ik voel mee met jullie.

Mijn moeder kwam begin maart in het ziekenhuis terecht. De coronamaatregelen volgden elkaar toen al snel op. Tegelijk werd duidelijk dat ze niet meer terug naar huis kon. Het ziekenhuis heeft zich ingespannen om een plek voor haar te zoeken en die werd dicht bij ons gevonden.

We mochten haar ernaartoe brengen, twee dagen geleden, maar moesten na het opnamegesprek afscheid nemen omdat er geen bezoek mag komen Ondanks de dementie toonde ze zich zoals ik haar altijd heb gekend: niet bij de pakken neerzitten, ‘ik kan me meestal wel goed aanpassen’.

Nu probeer ik me ook kranig op te stellen. Ik ga haar veel kaartjes sturen, dan kan ze die steeds meer bekijken en lezen. Ik heb nog niet met haar gebeld, want daar zie ik erg tegenop omdat ze slecht hoort (de nieuwe hoorapparaten liggen ergens klaar, maar dat lukt nu niet).

Veel sterkte voor iedereen.
Carolien1969

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor hartsuiker » 19 Maart 2020

Mijn schoonvader gaat om de dag naar mijn schoonmoeder. Mn schoonmoeder praat al niet zoveel en zit al sinds kort in een rolstoel. We zijn wel bang dat mn schoonmoeder ons misschien niet meer herkend. Mn schoonmoeder beseft het niet meer maar mn schoonvader kan dit niet aan. Vind het zo sneu voor hem . Heb het verzorgingshuis ook gevraagd om misschien via messenger of facetime elkaar even te kunnen zien. Wij gaan nog vaker mn schoonvader bellen. We begrijpen het wel dat het beter is maar het is niet leuk.
hartsuiker

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Jojo » 19 Maart 2020

Ik ben nieuw op het forum (zal me op de juiste plek binnenkort voorstellen). Mijn moeder heeft een jaar geleden de diagnose alzheimer gekregen. Een paar weken geleden kwam ze in het ziekenhuis terecht met een delier. Nu zit ze in een verpleeghuis, vooralsnog tijdelijk. Sinds afgelopen dinsdag mag er geen bezoek meer komen. Voor mijn vader en mij is dit best zwaar. Mijn moeder is nog aan herstellen van het delier, het is de vraag in hoeverre ze nog herstelt. Ze is in een paar weken tijd flink achteruit gegaan. We bevatten het nog amper allemaal en nu mogen we haar niet meer zien. Ze heeft geen mobieltje, kan daar op dit moment ook niet mee omgaan. We kunnen wel de verpleging bellen om te vragen hoe het gaat, maar ze hebben het (op zich heel begrijpelijk) druk. Mijn vader vroeg vandaag of hij mijn moeder eventjes mocht spreken aan de telefoon, maar daar was de verpleging helaas te druk voor. Ik begrijp de maatregel en begrijp dat het voor het welzijn en de veiligheid van mijn moeder is en de zorgverleners, maar damn, het voelt wel verdrietig moet ik zeggen. En nu hoor ik op het nieuws dat de maatregelen voor de verpleeghuizen misschien nog langer gaan duren! Via hallmark.nl kun je kaarten sturen met een foto erop. Dat heb ik nu gedaan. Mijn moeder kan niet goed lezen meer op dit moment, maar door de foto zal ze weten dat de kaart van mij en mijn vader komt, hopen we. Binnenkort gaan we weer een kaart sturen. Gelukkig krijgt ze ook veel kaarten van anderen. Mijn moeder zit op een afdeling waar niet iedereen dement is, dus er zijn ook nog bewoners die wel kunnen bellen. Hopelijk organiseert het verpleeghuis als dit langer gaat duren toch wat voor de bewoners die niet meer kunnen bellen of facetimen....
Jojo

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor wia » 20 Maart 2020

Dag allemaal
In alle verhalen wel iets herkenbaars.
t Is niet anders we moeten er allemaal doorheen.
Er gaan duizenden c woorden en gevoelens door mij heen.
Blijf elkaar steunen.
Veel respect voor alle lieve mensen die voor onze geliefden zorgen.
Lieve groet
Wia
wia

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Liz » 21 Maart 2020

Quarantaine is voor mij een onbegrijpelijke maatregel. Mijn moeder is dement in een vergevorderd stadium. Ik kan niet bellen, want ze spreekt niet meer. Ze ziet dingen ook slecht. Op afstand is er nul communicatie mogelijk. Het enige dat resteert is fysiek contact.
Aan de eerstvolgende ziekte zal ze overlijden. Over hoeveel tijd dat is? 2 weken? 2 maanden? Of toch 2 jaar?
Afspraken met de arts zijn duidelijk.
Deze quarantaine maatregel geeft kwantiteit aan leven en geen kwaliteit.
Liz

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 23 Maart 2020

Dag Liz,

Schrijnend je verhaal, ook moeilijk om hier iets op te zeggen. Ik kan me voorstellen dat je nu slechts alleen aan je moeder kunt denken en de persoonlijke zorg die je haar niet kunt geven. Zelf zou ik dat in jouw geval ook zo voelen, een gevoel van onmacht en ook boosheid misschien.
Hopelijk is het mogelijk, mocht het slechter met je moeder gaan dat je toch bij haar mag zijn.
Op dit moment leven we in een spannende tijd en dan lijken de maatregelen onmenselijk. Ik kan me zo voorstellen dat dit slecht te accepteren is. Ter bescherming van alle ouderen in het verpleeghuis moest deze beslissing helaas genomen worden.
Misschien valt er iets te regelen met het verplegend personeel, dat ze je vaker op de hoogte houden, juist omdat het slecht met haar gaat. Het kan je geruststellen, als je weet wat er overdag voor haar gedaan wordt. Overleg met je EVV-er wat er nu mogelijk is, om de zorg voor je moeder te optimaliseren, een zacht muziekje op de achtergrond een speciaal kussen etc.
Heel veel sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw