logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Mantelzorg 24/7

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Mantelzorg 24/7

Berichtdoor betty-verkaik, 24 Mei 2020

Mijn moeder 81 verzorgd mijn vader 86 thuis .Mijn zus en ik helpen haar allebei 1 dag in de week . Wat mij heel erg boos maakt zijn de problemen met de nodige instanties . Overal waar ze hulp vraagt krijgt ze totaal geen hulp. De ziekte kosten verzekering vind ze te duur omdat ze 2 zorgmomenten per dag krijgt van thuis zorg Dus verplicht in de Wlz. De inco leverancier wil niet alles vergoeden want ook daar is ze te duur Bij problemen met rolstoel ed altijd hele lange wacht tijden.Zelfs respijt zorg kwam ze niet voor in aanmerking
Schandalig Ik dacht dat 100% mantelzorg bij iedereen gewaardeerd werd maar in de praktijk is dat toch wel anders
Alles draait om euries en niet meer om respect ed
Dag besteding hoe moet ze dat doen als busje voor ophalen om 930 uur voor de deur staat en om 10 uur thuiszorg komt moet ie in zn natte pyama en overvolle inco opgehaald worden dan. De antwoorden die je van thuis zorg krijgt Sorry mevrouw we hebben ook nog andere clienten
Waarom worden zulke praktische dingen nooit genoemd in de brochures of campagnes die gevoerd worden . Alles gaat maar over mensen in een verzorgingshuis Maar al die mensen dan die thuis verzorgd worden
Ik zou heel graag mijn verhaal doen in de media over de andere kant van mantelzorgers
Groet Betty Verkaik
betty-verkaik

Berichtdoor Herfst, 27 Mei 2020

Hoi Betty,
wat een narigheid! Wij hebben deze ervaring niet! Ligt het misschien aan je ziektekosten verzekeraar?
Alles wat wij nodig hadden werd verzorgd, de huisarts regelde de incontinentie verpleegkundige, de wijk/praktijkverpleegkundige kwam langs met informatie, WMO opgegeven via de gemeente, zij zorgen voor hulpmiddelen zoals, rolstoel, scootmobiel, huishoudelijke hulp, Thuiszorg, vervoer, enz.
Ik zie dat jullie WLZ hebben, ik weet niet waarom, eerst WMO gehad? Wij zitten nu in de WLZ, indicatie verpleeghuis waar mijn man is opgenomen nu.
De huisarts zou de eerste moeten zijn die jullie door verwijzen naar de instanties.
Succes!!
Gr Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor wia, 29 Mei 2020

Goedemorgen

Ik lees niets over een casemanager, werd ons na de diagnose door de neuroloog aangeraden.
Zij was degene die ons met raad en daad terzijde stond.
Sterkte en groet
Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Ellis, 31 Mei 2020

Goedemiddag Betty,
Wat heftig om te lezen dat jullie zoveel problemen ervaren met diverse instanties. Zorgen voor iemand met dementie is ontzettend zwaar. Juist dan is het belangrijk dat de zorg goed geregeld is en dat dit niet allemaal op jullie bordje komt.

Ik begrijp heel goed dat het je soms even teveel wordt. Hebben jullie al een casemanager? Jouw vader heeft recht op hulp en begeleiding vanuit de basisverzekering: o.a. een casemanager. Een casemanager is een vaste begeleider die je vragen beantwoordt en die je ondersteund. Een casemanager weet de weg in het oerwoud van regels en wetten en denkt mee over oplossingen in jullie persoonlijke situatie. Meer over casemanagement lees je hier: https://dementie.nl/casemanagement-bij-dementie

We maken ons zeker hard voor mensen met dementie die nog thuiswonen. Vooral situaties zoals die van jullie: als je tussen wal en schip valt. Als het thuis eigenlijk niet meer gaat, maar in het verpleeghuis nog geen plek is. Dat is de zorgval (https://www.alzheimer-nederland.nl/nieuws/zorgval), een zeer onwenselijke en onmenselijke situatie.

Als je het goed vindt, stuur ik jouw verhaal door naar mijn collega. Voor nu wens ik jullie veel sterkte en kracht toe. Houd je ons op de hoogte?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger