logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Uithuisplaatsing en quarantaine

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Re: Uithuisplaatsing en quarantaine

Berichtdoor Ellis, 01 Januari 2021

Hoi Eliza,
Wat fijn om weer eens wat van je te horen. En wat fijn dat het een positievere update is.
Zo te lezen begint jouw man steeds meer rust in je beslissing te vinden en legt hij zich er wat meer bij 'neer'.

Mijn oma moppert ook nog steeds over haar medebewoners en het feit dat er eigenlijk nooit wat met hen te beleven is. Voor corona mocht zij daarom 2x per week naar bewoners van een ander "huis" / afdeling binnen het complex. Deze bewoners zijn nog wel helder, maar mankeren op een ander gebied iets. Zij hebben dan een spelletjes of kletsochtend en dat deed haar heel goed. Ik weet zelf niet of dit gaat terugkeren. Ik hoop het wel. Misschien is zoiets voor jouw man ook mogelijk?

Vandaag nog even "overleven" en dan zitten de feestdagen er voorlopig ook weer op.

Warme groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor ChristelVD, 14 Januari 2021

Hallo iedereen
In oktober heb ik op dit forum een reactie geplaatst ivm mijn vader, die in een rusthuis in Belgie is opgenomen en waar ik hem liever terug naar huis zou hebben gehaald met bv zuster in huis of zo.
Ik heb hem inmiddels verplaatst naar een ander rusthuis waar er een andere benadering was naar personen met dementie. Er zijn bv 2 leefgroepen, de groep met personen die nog fysisch actief zijn en een andere groep met meer gevorderde personen.
Bezoekmaatregelen in dit rusthuis zijn draconisch ivm corona. We mochten papa enkel nog zien in een zaal achter een plexiglas scherm.
2 weken geleden, de dag van zijn 82 ste verjaardag, is hij positief getest op corona.
Hij heeft enkele dagen flinke koorts gehad maar stelt het verder - naar ik weet- redelijk goed. Er is een 'uitbraak' in het rusthuis, we mogen er niet meer in. Ik kan hem wel aan het raam van zijn kamer zien, zogenaamd raambezoek. Maar wat is hij toch achteruit gegaan. Hij herkent ons inmiddels niet meer, hij verplaatst zich nu zoals een oude man, terwijl hij in oktober nog gemakkelijk een stevige wandeling kon maken.
Zijn afdeling is nu omgebouwd tot covid cohorte. Hij mag zijn kamer niet uit en er is niets meer te beleven buiten zieke mensen en helemaal ingepakte verzorgers.
Ik vraag me continu af , wat heb ik mijn vader toch aangedaan?
Zou het nog terug beter gaan met hem als de corona toestand daar ooit opklaart?
Ik weet dat het personeel van het rusthuis alles doet wat ze kunnen maar toch heb ik zo wat boosheid in mij. Wat hebben ze van mijn vader gemaakt? Hij is nog een schim van zichzelf en hij is nog geen 3 maanden thuis weg.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Groetjes
Christel
ChristelVD

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 14 Januari 2021

Goede morgen Christel,

Er is een heleboel gebeurd de afgelopen maanden met jouw vader!
Fijn dat je hem hebt kunnen verplaatsen naar een ander verpleeghuis waar meer naar behoefte wordt gedaan en gekeken van de bewoner.
De corona tijd is heel lastig; iedereen heeft daar moeite mee en vooral wij omdat bezoek tijdens deze periode beperkt is.
Veel tehuizen kampen nu met een 'uitbraak' en dan worden de maatregelen weer aangescherpt.
Verdrietig omdat we onze geliefden achteruit zien gaan ook door vereenzaming!
Heel vervelend dat jouw vader corona positief is getest, hij is daardoor verzwakt (koorts), is moe en in de war.
Mijn man heeft ook corona gehad, gelukkig in milde vorm, maar is nog steeds heel moe, slaapt veel.
Dat hoort helaas wel bij het ziektebeeld en kan lang duren.
Je bent nu boos, maar corona kan niemand iets aan doen en het is logisch dat de verpleeghuizen er alles aan proberen te doen om dit onder controle te brengen en te houden.
Jij hebt dit je vader niet 'aangedaan'.... we zijn allemaal 'slachtoffer' van de omstandigheden; voel je aub niet schuldig, we kunnen niets aan deze situatie veranderen alleen hopen en bidden dat we er allemaal doorheen mogen komen.
Lieve Christel, houd moed, hopelijk komt er verlichting en verbetering.
Warme, meelevende groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie