logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Uithuisplaatsing en quarantaine

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Uithuisplaatsing en quarantaine

Berichtdoor SennaSan, 18 November 2020

Mijn vader gaat op korte termijn "verhuizen" naar een verzorgingshuis. Nu is daar een corona maatregel dat een nieuwe bewoner 10 dagen in volledige quarantaine moet. De deur van de slaapkamer gaat echt op slot en hij mag niet van zijn kamer af. Dit is toch onmenselijk!!! Mag dit wel "geeist" worden???. Ik heb zelf het voorstel gedaan dat hij een coronatest krijgt!!! Iemand 10 dagen opsluiten is bijna misdadig!!! Help!!!! (Het is allemaal al pijnlijk genoeg)
SennaSan

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 18 November 2020

Hallo,

Iemand achter een gesloten deur 'vasthouden' is naar mijn mening onacceptabel, er zijn andere manieren om iemand te monitoren.
Zit hij op een 'gesloten' afdeling?
10 dagen corona quarantaine is ook niet (meer) nodig, ik weet niet waar je dit kunt melden.
Misschien kan de huisarts een test afnemen?
Mijn man moest 3 dagen in quarantaine toen hij geplaatst werd, de verzorgingshuizen zijn voorzichtig, begrijpelijk, maar dit is wel heel extreem.
Toch een gesprek aanvragen met de leiding lijkt me.
Heel veel succes en sterkte!
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 20 November 2020

Hoi Senna,
Bedankt voor je bericht. Goed dat je het van je afschrijft!
Wat ontzettend heftig om te lezen, zeg.

Het kan inderdaad voorkomen dat er bij opname i.v.m. het coronavirus een korte quarantaineperiode is. Echter is dit zeker geen algemene richtlijn of beleid, maar is deze regel vanuit het verpleeghuis zelf opgesteld. Verpleeghuizen zijn heel voorzichtig en dat is begrijpelijk hoor, maar het mag de kwaliteit van leven niet in de weg zitten.

Heb je inmiddels al contact gehad met het verpleeghuis. Hoe is er omgegaan met jouw suggestie? Wanneer het verpleeghuis staat op een quarantaine, dan zou ik in jullie geval kijken of je deze quarantaine thuis kan uitvoeren. Dat is de eigen omgeving, vertrouwd en veilig. Een andere optie is inderdaad om te testen voor opname.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor SennaSan, 20 November 2020

Hoi Ellis,
Ik heb nog geen reactie van verpleeghuis gehad. Jij hebt het over n korte quarantaine maar wij hebben het over 10 dagen, en de deur gaat ook echt op slot. En vooral dat laatste...iemand opsluiten dat doet pijn. Het is voor iedereen al pijnlijk zat en dan gaan ze mijn pa gewoon opsluiten...
SennaSan

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 20 November 2020

SennaSan schreef:
> Hoi Ellis,
> Ik heb nog geen reactie van verpleeghuis gehad. Jij hebt het over n korte
> quarantaine maar wij hebben het over 10 dagen, en de deur gaat ook echt op
> slot. En vooral dat laatste...iemand opsluiten dat doet pijn. Het is voor
> iedereen al pijnlijk zat en dan gaan ze mijn pa gewoon opsluiten...

Ellis en Senna,

Als je geen toestemming geeft voor deur op slot, mogen ze dat toch niet doen? (Wet Zorg en Dwang)
Mijn man moet naar een gesloten afdeling, daar moet iedereen toestemming voor geven, ik weet en begrijp dat er quarantaine nodig is, maar 10 dagen is belachelijk lang, dat kan je iemand niet aandoen vind ik.
Volgens mij is 'thuis' in quarantaine ook geen optie want het verpleeghuis gaat ervan uit dat je van 'buiten' komt, dus...isolatie.

Iemand anders nog tips?
Gr Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Eliza, 20 November 2020

Hoi allemaal,

Mijn man is op 28 oktober opgenomen in een verpleeghuis en moest ook 10 dagen in quarantaine. Omdat er onvoldoende verpleging was voor 1 op 1 verzorging is mij gevraagd om mee te komen. Dat heb ik met grote liefde gedaan. Deur ging niet op slot, we mochten alleen de kamer niet af. Inmiddels was er Corona op de afdeling geconstateerd en moesten we langer in quarantaine. Ik vond het prima, zo konden we samen wennen aan het idee van dat mijn man in het verpleeghuis moest wonen.

Nu al weer een week thuis, waarbij ik overdag bij mijn man ben. Was even wennen, maar ik had wel een beter gevoel om hem daar achter te laten, omdat ik zelf had gezien hoe ontzettend lief de verpleging daar was.

Misschien ook een idee voor jullie?

Groet,
Eliza
Eliza

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 21 November 2020

Herfst schreef:
> SennaSan schreef:
> > Hoi Ellis,
> > Ik heb nog geen reactie van verpleeghuis gehad. Jij hebt het over n korte
> > quarantaine maar wij hebben het over 10 dagen, en de deur gaat ook echt op
> > slot. En vooral dat laatste...iemand opsluiten dat doet pijn. Het is voor
> > iedereen al pijnlijk zat en dan gaan ze mijn pa gewoon opsluiten...
>
> Ellis en Senna,
>
> Als je geen toestemming geeft voor deur op slot, mogen ze dat toch niet doen? (Wet
> Zorg en Dwang)
> Mijn man moet naar een gesloten afdeling, daar moet iedereen toestemming voor geven,
> ik weet en begrijp dat er quarantaine nodig is, maar 10 dagen is belachelijk lang,
> dat kan je iemand niet aandoen vind ik.
> Volgens mij is 'thuis' in quarantaine ook geen optie want het verpleeghuis gaat ervan
> uit dat je van 'buiten' komt, dus...isolatie.
>
> Iemand anders nog tips?
> Gr Foke

Dat is zeker waar, Foke. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe dit zit en of dit wettelijk gezien mag.

Een opname in het verpleeghuis is inderdaad al heftig genoeg.
Ik ga jouw bericht intern doorzetten, Senna. Hopelijk worden we dan nog wat wijzer.

Houd je taai!
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger