logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Vaccineren

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Vaccineren

Berichtdoor Haydee, 11 Februari 2021

Mijn moeder is 90 jaar en kreeg een oproep van de GGD via de huisarts vorige maand. Ze snapte er uiteraard zelf geen bal van. Ik heb gebeld met het telefoonnummer in de brief met de vraag of ze thuis kon worden gevaccineerd. Nou, dat ging al mis, want ik mocht dat telefoonnummer alleen gebruiken voor afspraken. Toen de huisarts gebeld, die wist ook van niks, had zelf geen vaccins en ook geen uitzicht op wanneer. Toen de 'locale' GGD gebeld, daar kreeg ik een aan de lijn die mijn vragen zou gaan noteren en ik zou worden teruggebeld. Dat deden ze! Maar zij konden mij niets vertellen, alleen dat mijn moeder maar moest wachten totdat de huisarts vaccins zou krijgen.

Ik was niet van plan om mijn moeder naar een locatie 30 km verder te slepen (ze raakt van alle veranderingen in haar dagstructuur nog meer in de war) voor een prik. Ik vind haar mentale welzijn belangrijker dan haar lichamelijke welzijn op dit moment.

Dan maar niet! Ze heeft ook nog nooit een griepprik gehad en nooit griep gehad en misschien gaat ze dood aan corona, dan is het niet anders.
Haydee

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 12 Februari 2021

Hoi Haydee,
Goed dat je van je afschrijft!
Wat ontzettend vervelend om te lezen dat er zoveel niet kan en veel onduidelijk is. Ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van baalt. Ik snap heel goed dat je jouw moeder die verandering niet aan wilt doen. Het is een duivels dilemma, maar als ik het zo lees, is het inderdaad beter om af te wachten tot er thuis gevaccineerd wordt.

We hebben een soortgelijk verhaal gehoord over iemand wiens moeder in een kleinschalig wooncomplex woont. Haar moeder raakt compleet in paniek als zij de auto in moeten. Zij heeft dus besloten te wachten met vaccineren tot het thuis gedaan kan worden.

Wij vinden het belangrijk om de ervaringen van onze achterban aan te horen. We kunnen deze verhalen gebruiken in onze overleggen met het ministerie van VWS. Vind je het goed dat ik jouw verhaal doorstuur aan mijn collega van Belangenbehartiging? Ik denk dat jullie hier zeker niet alleen in staan.

Warme groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Haydee, 14 Februari 2021

Lieve Ellis, natuurlijk mag je dit verhaal gebruiken, het staat niet voor niks op een openbaar voor iedereen te lezen forum. Maar ik vraag mij serieus af, is dat niet een beetje laat? Werkt die ambtenarij zo ontzettend traag dat je vijf maanden later gaat horen dat je het zes maanden eerder beter had kunnen doen?

Kijk, het kan mij niks schelen en mijn moeder ook niet, die hoopt elke avond dat ze de volgende ochtend niet meer wakker wordt. Maar als ze toch weer wakker wordt sleurt ze zich de dag door, soms blij, soms verdrietig. Corona gaat volkomen langs haar heen.

Ze staat nu op de vaccinatielijst bij de huisarts (gisteren mee gebeld), omdat ik als dochter het gevoel heb dat het moet.
Haydee

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 15 Februari 2021

Hoi Haydee,
Ik begrijp je gevoel daaromtrent zeker. We vinden het ontzettend belangrijk dat onze achterban gezien en gehoord wordt.
Door de geluiden vanuit onze achterban mee te nemen in de overleggen, kunnen wij ervoor zorgen dat hier aandacht aan wordt besteed. Mijn collega heeft om de week een overleg met het ministerie van VWS om hierin concrete stappen te kunnen bedenken. We hebben dit nog niet eerder meegemaakt en het is dus ook erg lastig om vooraf te kunnen bepalen waar we (en jullie zeker!) tegenaan gaan lopen.

Ik vind het enorm verdrietig om te lezen dat jouw moeder hoopt niet meer wakker te worden. Als dochter gaat je dat zeker niet in de koude kleren zitten denk ik. Ieder ding wat er dan nog bij komt is dan zeker ontzettend naar.

Mijn collega gaat dit zeker meenemen in haar overleg. Ik hoop van harte dat hier iets uit gaat komen. Iets wat het nu allemaal iets dragelijker kan maken. Dat er meer duidelijkheid komt.

Zodra we meer weten, laat ik dat zeker weten.

Voor nu wens ik je veel sterkte toe.

Warme groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger