logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Vader overleden, moeder (in verpleeghuis) weet nog van niks

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Vader overleden, moeder (in verpleeghuis) weet nog van niks

Berichtdoor Lies, 07 Mei 2020

Beste lezer,

Wie herkent dit?

Mijn moeder woont sinds vorig jaar naar volle tevredenheid in een verzorgingshuis. Vanaf 20 maart mogen wij haar (begrijpelijk) niet bezoeken. Nu is, midden in de meest strikte fase van de lockdown, mijn vader opgenomen in het ziekenhuis en een week later daar ook overleden.

Uiteraard hebben wij vanaf het eerste opnamemoment contact opgenomen met de afdeling van mijn moeder, met de vraag wat er mogelijk was aan contact. Alle directe contact werd - ook weer heel begrijpelijk- afgewezen. Mijn moeder heeft dus geen afscheid kunnen nemen van mijn vader, ze is niet aanwezig geweest bij de uitvaart,

Wij (de kinderen) mochten ook niet naar binnen. Videobellen snapt ze niet. Ook niet met begeleiding, ze loopt gewoon weg van het scherm. Gewoon bellen vinden wij geen medium om dit soort berichten te delen. Kortom, communicatie alleen mogelijk als zij in de omsloten tuin staat en wij op 2 meter afstand achter een rood-wit lint staan.
Daarop hebben we besloten om haar niet te vertellen dat mijn vader, haar man, is gestorven. Immers, we wilden dit niet overlaten aan de "eerste de beste" verzorgende, maar dit haar zelf vertellen, zodat we samen zouden kunnen huilen en rouwen. Nu is er gisteren weer geen duidelijkheid gegeven door dhr. De Jonge over een versoepeling van het bezoekrecht.

Het kan, met de karige informatie die er wel gegeven is (25 huizen als pilot, pas als het goed gaat opschaling, maar niet duidelijk met welke aantallen/welke snelheid), dus nog weken of maanden duren voor wij haar kunnen spreken. Inmiddels drukt het liegen en halve waarheden spreken zwaar op ons. Bovendien durft niemand van haar vrienden en familie langs te fietsen (om haar bij het hek te spreken) omdat ze ofwel niet willen liegen over mijn vader ofwel juist bang zijn zich te verspreken.

Wie (her)kent deze situatie? Wie heeft er ook een dierbare verloren (of iets anders ergs meegemaakt) en kon niet naar zijn familielid?

Wie heeft een oplossing?

Alvast bedankt en veel sterkte in deze gekke tijden.
Lies

Geboortejaar:
1972
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 08 Mei 2020

Beste Lies,
Allereerst gecondoleerd met het verlies van jouw vader.

Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat jouw moeder, door het coronavirus en de lockdown, geen afscheid heeft kunnen nemen van haar man. Ik begrijp heel goed dat je deze verdrietige mededeling graag zelf wilt doen. Juist nu is het belangrijk om samen het verdriet te kunnen delen.

Wanneer de pilot in de 25 verpleeghuizen goed gaat, is de verwachting dat er na 25 mei meer verpleeghuizen kunnen starten met het invoeren van een bezoekregeling. (zie: https://www.actiz.nl/nieuws/handreiking ... zen-gereed) Dat duurt dus nog even. Ik begrijp dat jullie niet zo lang willen of kunnen verzwijgen dat haar partner is overleden. De druk die op jullie ligt is dan erg zwaar.

Ik raad je aan om dit toch te bespreken met de afdeling van jouw moeder. Wellicht is het mogelijk om in een privéruimte met elkaar te zitten en het te bespreken? Het is dan wel belangrijk om dit te doen met in achtneming van de regels en richtlijnen van het RIVM, zodat het ieders gezondheid en veiligheid voorop staat.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Margaret, 14 Mei 2020

Wat een hartverscheurend verhaal, Lies...

Is er nu corona in het huis van je moeder? Als de proef met de 25 verpleeghuizen goed verloopt dan zou het kunnen dat alle verpleeghuizen die aan de nu gestelde eisen voldoen in aanmerking komen voor de bezoekregeling vanaf 25 mei. De belangrijkste eis is dat er geen coronagevallen zijn in het huis. Daarnaast bv dat er voldoende beschermingsmiddelen zijn. Hier de huidige handreiking, met de eisen aan het verpleeghuis en het bezoek:
https://www.alzheimer-nederland.nl/site ... huizen.pdf

Sommige verpleeghuizen bieden nu al andere opties aan achter plexiglas bv.

Ik gun het je zo om haar te omhelzen en samen te rouwen. Maar ik vrees dat dat er komende tijd niet in zit. Maar het haar persoonlijk vertellen, dat is misschien wel mogelijk over 2 weken.

Sterkte met het verlies van je vader...
Margaret

Geslacht:
Vrouw