logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Ze doen samen de boodschappen

Wat kun je doen? Deel tips en ervaringen en stel vragen aan anderen.

Ze doen samen de boodschappen

Berichtdoor Een dochter, 11 April 2020

Vanwege corona is de oproep om zoveel mogelijk alleen boodschappen te doen.
Mijn ouders doen dat wel samen. Een van hen heeft beginnend Alzheimer en kan niet alleen thuisblijven, of wachten buiten de winkel.
Als (oudere) paren samen naar een winkel komen hebben ze daarvoor waarschijnlijk een goede reden. Het zou fijn zijn als Alzheimer NL hiervoor in de media ook aandacht vraagt.
Een dochter

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 12 April 2020

Beste dochter, dat is inderdaad een goede reden om wel samen boodschappen te doen. Ik zal het doorgeven aan mijn collega. Ik ben trouwens wel benieuwd: is daar geen begrip voor bij jullie supermarkt? Waar lopen ze tegenaan als ze samen gaan?
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Een dochter, 15 April 2020

Dag Margaret,

Omdat de een niet buiten kan/wil achterblijven, lopen mijn ouders met 2 karren achter elkaar aan de supermarkt door.
Ik geloof dat het ongemak vooral zit in de blikken die ze krijgen, dan dat er werkelijk commentaar is.

Vanwege corona gelden andere regels en reageren mensen anders op elkaar.
Maar niet elke persoon met dementie snapt waarom dat is, of wil/kan die regels accepteren.
Want met hem/haar is niets mis in zijn/haar beleving (wat dan niet slaat op corona, maar op de dementie).

Online zie ik die filmpjes die willen bereiken dat mensen alert zijn op mogelijke dementie bij iemand die ze ontmoeten.
En dat ze die persoon dan met een dementievriendelijke houding benaderen.
Voor nu kan dat betekenen: accepteren dat mensen soms met 2 personen in de supermarkt zijn.
Dat de reden daarvoor dementie is, maar dat ze natuurlijk geen tekstbordje om hun nek hangen waar dat op staat.

Misschien kan zo'n dementie filmpje hierop worden aangepast.
Ik volg mijn partner met een 2e kar de supermarkt in, want ik heb dementie en kan niet alleen (thuis of buiten) blijven.
En in zo'n filmpje kan de persoon met dementie wel een tekstbordje om hebben of een tekstwolkje boven zijn hoofd.
Een dochter

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 19 April 2020

Ik snap het helemaal. Ik ga dit onder de aandacht brengen bij mijn collega's van Samen Dementievriendelijk. Goede suggestie!
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken