logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Verkeerde medicatie kan gedrag versterken ipv...

Verkeerde medicatie kan gedrag versterken ipv...

Berichtdoor Margreet, 29 Oktober 2015

Hallo allemaal,

Op de Landelijke Publieksdag FTD kwam er een vraag van iemand :
De partner met FTD is agressiever geworden na andere medicatie...
Kan dit kloppen? Want dat gevoel had hij zeker... Dat zijn vrouw na deze medicatie ....

Dit bleken medicijnen (pleister) te zijn voor mensen met Alzheimer, deze werken averechts bij FTD, gedrag wordt versterkt ipv dat de patiënt rustiger zou moeten worden. Minder prikkels ervaren...

T is goed om alles bij te houden. Welke medicijnen, wanneer andere gedragsveranderingen optreden...
En een expertise centrum FTD consulteren, er zijn nog teveel artsen die niet de juiste medicatie voorschrijven bij mensen met FTD door te weinig kennis of zich niet voldoende ingelezen hebben.
Meer inzichten hierin zijn blijkbaar nodig. Dus belangrijk om als partner, familie, een vinger aan de pols te houden.

Groeten Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Forum Alzheimer, 10 November 2015

Wanneer het gedrag van mijn moeder plotseling veranderde bleek na een paar dagen dat zij een blaasontsteking had.
Het was lastig te herkennen omdat zij geen last had van buikpijn of pijn bij het plassen.
Was het maar snel te herkennen voor de omgeving! Zodat met een snelle medicatie onnodig leed voorkomen kan worden.
Forum Alzheimer

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor ankeVL, 10 November 2015

Dag,

Ik ben mantelzorger van een vriendin met FTD. (diagnose op 57 jaar) Ze gebruikt Olansapine eerst 2 tabletten van a 15 m.gr. Na aandringen (heel moeizaam met verpl.arts) van mij naar 1 tablet. Ik heb gelezen in de nieuwsbrief dat er een onderzoek is geweest dat antipsychotica niet langer dan 6 weken werkt en zin heeft. Zij gebruikt het al jaren! Ze ligt ook al jaren in bed en komt nooit uit haar kamer in het verpleeghuis. Ze is nauwelijks tot niet aanspreekbaar. Mijn vraag is of dit de juiste medicijnen zijn voor haar en ook de hoeveelheid.
groet van Anke
ankeVL

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor car4al, 10 November 2015

Mijn relatie met de cliënt is die van thuiszorgmedewerker. Mijn cliënt neemt Seroquel via huisarts. Nu heb ik het middel gegoogeld (op aanraden van de familie) en er staat duidelijk bij dat je dit middel NIET bij mensen met Dementie moet geven. Ik heb dit ook de huisarts verteld, maar deze deed hier nogal luchtig over. er stond niet bij waarom, je dit medicijn niet mag geven aan mensen met Dementie, maar cliënt neemt Seroquel nu een paar maanden en ik heb het idee dat de symptomen wel erg snel verergeren.
Wat moet ik doen?
car4al

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Margreet, 10 November 2015

Hallo allemaal,

@Car4al
Ik denk dan toch wellicht dat de familie dan actie zou moeten ondernemen, zeker als je denkt dat t hierdoor verergert, dat zij dan de aangewezen personen zijn met jouw informatie om naar de huisarts te gaan...
En hun eigen bevindingen, dagboekje bijhouden...

@ankeVL
Er zijn meer mensen met FTD die lange tijd medicijnen krijgen, mijn man ook en dat is oké voor hem..
Ligt ook aan welke vorm van dementie, bepaalde medicatie.
Of deze specifiek goed zijn ?! De medicijnen die ze krijgt... Waarvoor krijgt ze deze ?!
Heeft ze deze nog nodig als ze alleen maar op bed ligt ?! Afbouwen en zien hoe ze daar op reageert.
Misschien kan hier ook de familie wat betekenen in de gang naar de geriater van t huis ? Ieder half jaar een MDO gesprek waar toch ook de medicatie besproken moet worden...

MDO= multi disciplinair overleg met geriater, psycholoog, fysio, EVV-er & familie.
(EVV-er = eerste verantwoordelijke verpleegkundige, )
of anders met neuroloog... Wel mensen die ervaring hebben met FTD..
Want soms is de medicatie anders dan bij Alzheimer.

@Forum Alzheimer
T is ingewikkeld als ze niet meer kunnen aangeven de pijn of moeite met plassen.
Als t goed is zijn ze, is men daar wel op bedacht, maar zal altijd wel een paar dagen duren..
Behalve als ze het vaker hebben... Blaasontstekingen dan is men alerter...
Woont je moeder nog thuis, dus moet de thuiszorg dat zien ?! Of woont je moeder in een verzorgingshuis...

Sterkte allemaal,
Fijne avond nog
Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor ankeVL, 11 November 2015

Dank je wel voor je reactie, Margreet.
De medicijnen zijn tegen angst en agressie zodat ze makkelijker te verzorgen is.
Heb je bij FTD ook nog verschillende vormen?
Ik zit bij het MDO. Behalve 1 zoon is er geen familie.

groet, Anke
ankeVL

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Margreet, 11 November 2015

Hallo Anke,

Ja, er zijn verschillende vormen FTD
Ook in combinatie met bv Lewy Body of Alzheimer of ALS......

Gedragsvariant, taalvariant ...

Op http://www.ftdlotgenoten.nl staat ook meer info & ook op deze site van Alzheimer Nederland.

Bij mijn man is zo dat ze continu kijken naar medicatie en t liever ook afbouwen, maar is nodig om af te toppen. De geriater geeft t liefst natuurlijk geen medicatie voorschrijven ..,

Groeten Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha, 17 November 2015

Dag Anke
Ik wil graag even reageren op het stukje waarin je schrijft dat je vriendin al jaren in bed ligt in haar slaapkamer van het verpleeghuis.Waarom kan ze niet met bed en al in de huiskamer of in een relaxstoel waar je ook in kunt slapen?. Als je demente mensen zo lang alleen laat liggen in hun kamer, worden ze vaak depressief erbij omdat ze geen prikkels onrvangen.en glijden zo steeds verder weg.
Het is vaak door ondeskundig personeel dat ze niet alle mogelijkheden gaan benutten voor de bewoner.
Mijn moeder lag ook bijna 1 jaar alleen in haar kamer,personeel dacht te weten dat mijn moeder niet uit bed wilde omdat ze haar armen gekruist hield bij het wassen.......[tja zou ik ook doen als personeel niet even vertelt wat ze met je gaan doen....]Ze vonden het wel makkelijk zo, ze kreeg ook amper te eten [want ze slaapt steeds... tja wat moet je ook anders doen hè in je uppie] ze woog nog 55 kilo. En ik wist ook niet beter dan dat het einde in zicht was... Tot er een Engel [nieuwe verzorgende] op de woning kwam en de mogelijkheden van moeders zag.. door haar totaal andere benadering ontdooide mijn moeder. Ik gaf toestemming om een relaxstoel te gaan proberen, zodat ze er elke dag uit kon maar ook in deze stoel kon slapen.... en het was een WONDER. We zijn nu een jaar verder, ze is 10 kilo aangekomen omdat ze nu aan tafel zit bij de maaltijden, ze heeft weer een dag/nachtritme [erg belangrijk] krijgt prikkels uit de huiskamer en vooral AANDACHT.

Ik weet natuurlijk niet hoe het met je vriendin gesteld is maar vond het belangrijk je dit verhaal te vertellen, het is zo verschrikkelijk erg voor dementerenden om alleen in een kamer te moeten liggen dag en nacht. Ze weten al niet meer wie ze zelf zijn dus hebben prikkels van anderen zo nodig...en alleen in zo`n kamer komen ze zoveel te kort...Zie maar of het een optie is, ik ken de situatie natuurlijk daar niet.
josha

Berichtdoor ankeVL, 17 November 2015

Dag Josha,

Dank voor je aardige reactie.
Het punt bij mijn vriendin is dat ze niet aangeraakt wil worden, haar bed niet uit wil en haar kamer ook niet.
Als ze maar denkt dat ze met bed en al of in een rolstoel haar kamer uit moet dan begint ze te vloeken, te gillen en te slaan.
Mijn idee is dat ze zich alleen maar veilig voelt in bed en in haar kamer.
2x per week komt een creatief therapeute. Vriendin kijkt alleen wat de therapeute doet. Ze kijkt graag naar de televisie (bewegend beeld). Ik en haar zoon komen 2x per week. Ik denk dat het klopt dat ze eenzaam is en somber. Ik zal het komende week nog een keer voorleggen aan het MDO.

groet, Anke
ankeVL

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ankeVL, 17 November 2015

Wat fijn dat het nu zo goed gaat met je moeder!
ankeVL

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: