logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Spoedopname (te) ver weg voor de partner

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Spoedopname (te) ver weg voor de partner

Berichtdoor JacquelineS, 16 Augustus 2020

Vrijdag 14 augustus heeft de rechtbank in Breda een rm afgegeven voor mijn vader. We hebben begrepen dat wettelijk gezien hij nu binnen 4 weken wordt opgenomen. De zorgorganisatie zegt dat er geen plaats is in Breda en dat hij nu mogelijk helemaal in Rotterdam terecht komt. Mijn zorg is nu voor mijn moeder van 87 jaar. Die kan straks, na 62 jaar huwelijk niet meer met goed fatsoen haar man regelmatig bezoeken zo ver weg. Mijn vraag is of wij (mijn moeder) opname nu kan tegenhouden of kunnen we zelf op zoek gaan naar een plek dichterbij? Het is al vreselijk genoeg dat ze uit elkaar worden gehaald en dan naar, voor mijn moeder, een onmogelijke verre plek. Graag raad.
JacquelineS

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 16 Augustus 2020

Hoi Jacqueline,
Wat een ontzettend moeilijke situatie is dat zeg.

Als ik je goed begrijp, gaat het in dit geval om een crisisopname? Bij een crisisopname kun je geen voorkeur aangeven voor een locatie. Je naaste wordt opgevangen in de dichtstbijzijnde instelling waar op dat moment plaats is. Crisisopvang is altijd tijdelijk en mag maximaal zes weken duren.

Tijdens die opname worden verdere stappen ondernomen. De vraag is dan of jouw vader weer naar huis kan, of dat hij een permanente plek in een zorginstelling nodig heeft. Je kunt dan in die zes weken zoeken naar een geschikt verpleeghuis dichter in de buurt.

Hier lees je er meer over: https://www.dementie.nl/professionele-z ... j-dementie

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger