logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Oma

Plaats hier je gedichten

Oma

Berichtdoor wensj, 27 Augustus 2016

Oma,
Mijn Oma,
Ze kent me soms wel, ze kent me soms niet.
Soms is ze blij en geniet van de mensen om haar heen
en ik geniet met haar mee. Ik geniet van haar.
Ook al snapt ze niet waar ze is of met wie ze is.
Ze geniet. En dan geniet ik ook.
Hoe ze liedjes weet mee te zingen waar ik nog nooit van gehoord heb. En hoe ze aandachtig kan luisteren als ik hetzelfde verhaal voor de derde keer vertel. En weer leeft ze met me mee en stelt ze scherpe vragen. Daar geniet ik van.
Als ze weer even mijn naam weet! dan spring ik een gat in de lucht.
Dat is nu mijn oma.

Maar soms is ze boos en begrijpt ze niet waar ze is.
Ik moet soms een beetje lachen als ze d'r "niemand heb moi wat zoit" uitspraak weer op tafel gooit. Maar van binnen huil ik.
En als ik haar met kerst een cadeautje geef en ze eigenlijk alleen maar verward is, omdat ze niet meer weet hoe ze daar aan komt. Dan ben ik verdrietig.
Als ze tegen mij zegt "wie is u"? Terwijl we vroeger een paar keer per week kwamen.
Dan ben ik verdrietig.
Als oma praat over "de raadhuisbuurt" (waar ze als klein meisje woonde) en daarmee "de prinsengracht " niet meer weet. Het huis waar al haar kinderen zijn opgegroeid en het huis waar ik vroeger kwam.
Al mijn herinneringen van oma kan ik niet meer met haar delen. Onze herinneringen zijn nu mijn herinneringen geworden.
Het maakt oma in de war als ik er toch over praat, want ze weet dat niet meer.
Dan ben ik verdrietig
Dat is ook nu mijn oma.

Ik ben nog steeds even gek op haar. Het weerhoud me er niet van om haar te bezoeken. Sterker nog ik wil haar vaker zien. Ook al vergeet ze dat ik er was, geloof ik dat liefde voor iedereen belangrijk is. Of je het nu bewust onthoud of dat je zonder dat je weet waarom, je geliefd voelt.

Mijn oma,
waar we altijd welkom waren,
waar de thee altijd klaar stond,
waar we een dropje kregen als we weggingen,
waar je jezelf mocht zijn,
waar ik altijd mocht helpen met de kerst boom opzetten,
waar de paaseieren altijd verstopt zaten in het thee potje,
waar we uren konden spelen met de bambino's,
waar we bomenpap aten en broodjes aardbei,
waar zelfs mijn poppen gebreide vestjes kregen,
waar ik geliefd was.
Dat is mijn oma.
Dat is waarom ze míjn oma is.

( Helaas is oma 20 augustus overleden. ik heb dit twee weken daarvoor geschreven )
wensj

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha, 27 Augustus 2016

Dag lieve Wensj

Wat prachtig schrijf jij over je oma, wat hou je van haar, wat zich uit in elk woord wat je schrijft...... ontroerend en heftig om op deze manier afscheid te kunnen nemen... Zo is ze ook altijd bij je , als jij zo aan haar blijft denken. Zeer waardevol voor jou en je oma.
Alsnog gecondoleerd met je prachtige oma, die zoveel liefde aan je gaf..en jij weer terug geeft.
Bedankt voor het delen .
Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 27 Augustus 2016

Wensj,

Wat is dit een mooi eerbetoon aan je oma, wat ze jou heeft gegeven neem je mee voor de rest van je leven.
Je beschrijft de ziekte precies zoals het is, heel veel sterkte de komende weken.

Groeten,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw