logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Dagopvang

Deel hier je verhalen en vragen

Dagopvang

Berichtdoor frans 50, 15 Januari 2015

Ik ben een man van 50 jaar als je mij niet kent dan loop je mij zo voorbij. Elke dag heb ik net als vele andere mijn vaste start rituelen. Sinds enige tijd zoals ik eerder heb geschreven in onze blog ben ik gestart met de dagopvang, eerst 1 dag, en sinds kort 3 dagen. Ik heb het geluk dat ik deze keus zelf heb kunnen en mogen maken, ondanks een lang en onzeker voortraject van onderzoek en diagnose stelling. Ik had er van af het begin al een goed gevoel bij en dat is zo gebleven.
Mij word diverse malen gevraagd ben je wel gelukkig daar ?
Ja, maar ik ben ook wel eerlijk om te zeggen dat het me verdriet doet. Verdriet omdat je geen controle heb over het verloop van de alzheimer, de terugkomende confrontaties van de lichamelijke klachten zijn voor mij de ijkpunten.
Wat het brein uiteindelijk met me doet…… kan ik niet formuleren !
Ik dacht daar steeds grip op te hebben maar die illusie kan ik “vergeten”. Het geheugen laat me stap voor stap steeds meer in de steek, ik zie en merk die verkeerde en vergeten dingen dus niet en wat je niet weet dat ……. Ik heb in mijn hoofd al besloten dat het goed is zo, en ik hoop dat die grijze massa dat maar blijft vast houden.
Dus terugkomend op de dagopvang, de medewerkers die zich daar voor je inzetten moeten toch een warm hart, en een enorm geduld hebben en liefde voor het vak om jou en mij te begrijpen en te begeleiden.
Geluk is niet iets wat je van te voren kiest, maar ontvangt !
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor jostrol, 15 Januari 2015

Zoveel wijsheid in een paar zinnen.
Verdriet dat je voelt, lees ik en voel ik.
Dagbehandeling geven ze je nog veel en zeker een doel om die dag te doen.

Ik zie het ook dagelijks bij mijn man.
Het niet weten, niet voelen, geen emotie meer, maar zoals hij maandag zei: het doet geen pijn.
Ook hij geeft aan door te willen gaan in het Nu.
Gisteren is een herinnering die soms opkomt in het Nu, maar ook dan is het Nu.
Mooi citaat van de dagkalender vandaag.
Leven en beleven in het nu.
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor pieper1951, 23 Juli 2015

Ik heb een jaar geleden de diagnose Vasculaire Dementie gekregen het is alsof de poten onder je stoel vandaan worden gezaagd .
Ga nu drie dagen per week naar de dagopvang voel me daar prettig ik kan mijzelf zijn .
Wat het overige betrefd het heeft een grillig verloop heb goede dagen maar ook minder veel drukte kan ik niet meer hebben.
Belangrijk is leuke dingen blijven doen want daar kan ik nog wel van genieten
pieper1951

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Luutedel, 03 September 2015

Aan pieper 51, jostrol en frans 50.
Beste lotgenoten,

Ik ben 74 ,heb een uitgebreide medische voorgeschiedenis en heb morgen ,04.09. 2015 een eerste gesprek samen met mijn vrouw over (het beginstadium,hoop ik)van vasculaire dementie. Ik las jullie dappere verhalen. Je verzet je ,net zoals ik .,Je hebt goede en minder goede dagen,net zoals ik . Ik heb grote behoefte aan lotgenotencontact en ga me bij de dagopvang hier in Roden (dr.) oriënteren. Hebben jullie tips, ervaring (ongetwijfeld) of wat dan ook om me verder op deze naar het lijkt haast onbegaanbare weg te helpen? Alvast veel dank! Hartelijke groet,.
Luut Edel
Luutedel

Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50, 03 September 2015

Beste Luutedel,
Goed begin, je oriënteren en zoeken naar lotgenoten contact.

Ik zit iets meer in de jongere generatie, maar wel in de zelfde onbekende weg.
mijn advies is gewoon je vragen stellen op dit forum, of meedoen aan een discussie en of je mening ervaring delen.
er zit altijd wel iemand die op een bepaalde vraag een tip of antwoord heeft.

het klinkt dan wel raar maar ik het je dus toch welkom.
m.v.groet frans
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor jostrol, 04 September 2015

Hoi Ludel,

je gaat je orineteren bij een dagopvang,
mijn tip aan jou, neem iemand mee, die met je meeluistert, opschrijft, hje help herinneren welke vragen je nog moet stellen.

Sfeer proeven: ervaar hoe de groep en de begeleiding is, loop een 1/2 dagje mee.
Belangrijk: voel jij je tussen deze groep thuis, gelijk gestemden, wat en welke doelen stellen ze op deze dagopvang.
Welke activiteiten bieden zij aan, is daar iets bij wat jou aanspreekt, echt leuk vindt.

Tip 2: ga bij 2/3 dagopvang/behandelingcentra kijken, vergelijken, daarna pas kiezen wat het best bij jou past.
Heb je al een casemanager? vraag er 1 aan, vraag welek mogelijkheden er zijn in jouw omgeving- 10 km omtrek/ taxivervoer er naar toe.

Heb je iemand die met je mee kan gaan? partner/kind/familie?
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor frans 50, 05 September 2015

Tevreden,
Even een paar dagen niet aan de blog toegekomen, voornamelijk om weer de structuur op te pakken en nog wat rust te nemen. De klussen die nog gedaan moeten worden daar storen we ons niet echt meer aan. Eerst maar even weer met de beide benen op de grond en onze structuur oppakken.
We zijn nu ook begonnen met de afspraken in te plannen van vrienden en familie die langs zouden en wilden komen.
Als je bezoek wil ontvangen dan moet je daar ook de tijd voor kunnen nemen.
Ik merk dat ik me moet voorbereiden zodat ik niet te moe ben, anders kost het me meer energie om deel te nemen in het gesprek.
Ik ben een opgewekt persoon en lach graag en probeer daarmee dan ook iets mee geven in een gesprek.
Nu doe ik het dan maar even digitaal:

Lachen als het lukt,

je ziet er eigenaardig uit als je lacht, gewoonlijk ben je onverschillig en heb je de wijsheid in pacht.
Vanwaar die korte hapering, ben je uit je lood geslagen?
Een glas te veel op, of is je brein op hol geslagen?
Zeg eens eerlijk is het niet geweldig te lachen zonder reden?

Ik ben er zeker van even leek je toch tevreden.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Luutedel, 05 September 2015

Beste Frans, Ik ben me aan het orienteren op de dagopvangmogelijkheden hier ter plaatse (Roden.Dr.) Daarna ben ik 14 dagen met vakantie dus hartelijk dank voor je reacties maar ik mail even niet (te veel in /aan m'n kop op dit moment ) Ik meld me wel weer. Hartelijke groet,
Luut Edel
Luutedel

Geslacht:
Man