logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Diagnose Beginnend Dementie.

Deel hier je verhalen en vragen

Diagnose Beginnend Dementie.

Berichtdoor derwort, 13 Maart 2018

Even voorstellen.
Ik ben Cathy en heb de diagnose 4,5jr geleden gekregen. Ik ben 76jr oud en mijn beroep was verpleegkundige met veel ervaring in ouderenzorg en dementie.
Ik merkte wat dingetjes aan mezelf en ben toen bij een geheugenpoli getest waar ik toen die diagnose kreeg.
Ik was er blijkbaar heel vroeg bij maar sinds de diagnose is er niet veel veranderd en ik denk soms zouden ze wel een juiste diagnose gemaakt hebben.
Ik zal hier op de forum rondlezen en kijken waar ik wat kan opsteken en waar ik wat kan ondersteunen.
Patienten en mantelzorgers hebben heel veel ondersteuning nodig.
derwort

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 13 Maart 2018

Dag Cathy,
Ik schrijf je niets nieuws als ik je zeg dat je er vroeg bij bent en als je dan uit het vakgebied komt is het logisch dat je verbanden legt.
Ook je twijfels begrijp ik.
Bij mijn vrouw werd via de VU indertijd vastgesteld dat zij een onvervalste Alzheimer had die ook al enige jaren aan het werk was. Een onzer vrienden een psychiater heeft zich er ook jaren over verbaasd, waardoor het gros van onze vrienden mij weer lieten vallen. Maar goed we zijn inmiddels ruim 16 jaar verder, mijn vrouw zit inmiddels al 4.5 jaar in een verpleeghuis en mijn vrouw heeft al jaren geen idee meer in welke wereld ze zit.
En onze vriend heeft uiteindelijk bekend dat hij het indertijd mis heeft gehad.
Ik hoef je niet te zeggen dat je alert moet zijn op je functioneren maar ik ben wel blij dat je met al je ervaringen zich bij ons schaart. Ik hoop nog veel opmerkingen van je te lezen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor derwort, 13 Maart 2018

Bedankt voor je reactie Leo!
Ja, ook ik ervaar soms dat ik niet serieus genomen word want er is niets aan me te zien maar thuis zijn er best wel dingen die ik zelf merk.
Ook mijn huisarts denkt dat zover ik het kan inschatten. ( Ik had destijds een andere huisarts die mij naar de poli door verwees) Ik vind het lastig en wil niet aan iedereen alles uitleggen.
Hel veel sterkte met je vrouw, je hebt een lange lijdensweg achter je en nog is het einde niet..
Wees goed voor jezelf, dat is heel erg belangrijk.
Groetjes
Cathy
derwort

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 14 Maart 2018

Lieve Cathy,
16 jaar vechten tegen in ons geval de Alzheimer het is slopend.
Maar........mijn vrouw is mijn enige en grote liefde in mijn leven.
Ik zeg vaak als een mens dan dement moet worden dan maar graag zoals mijn vrouw.
Nooit een agressief woord, dagelijks blij en gelukkig en ze spreekt dit ook nu nog dagelijks uit als ik bij haar kom.
En dan is mijn dag ook weer goed.
Dus nogmaals, in ons geval is het geen lijdensweg. Alleen uiteindelijk blijf je alleen met je vrouw over.
Ik leerde mijn vrouw kennen toen zij 16 jaar was, wij trouwden toen zij 22 jaar was en dit jaar vieren wij ons 58 jarig huwelijk. Zij heeft daar geen weet meer van.
Allen sterkte .
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor derwort, 14 Maart 2018

Bedankt dat je je hart met ons deelt Leo en wat een zegen dat je vrouw nu is wat ze is.
Ja, vaak is het anders maar er zijn gevallen waar de persoon in kwestie makkelijker 'hanteerbaar' is.
Ze straalt dan ook geluk en tevredenheid uit. Dat is zo fijn voor jou.
Op laatst is het alleen de LIEFDE die alles draagbaar maakt en dat voelen de mensen met dementie wel al kun je het niet altijd merken.
Mijn vader,opa en mijn broer heette ook Leo en in ons familie zijn daar meerdere en afgeleide Leotjes. Mijn dochter heet Leonie dus die naam is goed vertegenwoordigd. Ik vond het altijd een mooie naam.
Ik woon samen met mijn vriendin...eerst was ik haar mantelzorger en nu is zij mijn mantelzorger maar eigenlijk zorgen we gewoon voor elkaar en daar ben ik ook zo dankbaar voor. Zij is wat jaartjes jonger maar heeft veel gezondheidsproblemen.
In ieder geval zorgen we ervoor dat we niet gelijk ziek zijn/worden...LOL
Ik wens je een mooie dag , de zon schijnt hier en het is rond 10gr. wat meer kunnen we wensen zo een dag in Maart.
Geniet ervan en als het kan met vrouw-lief en naar buiten.
Tot schrijfs
Cathy
derwort

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 17 Maart 2018

Het verhaal van Leo over de perikelen in het verpleeghuis valt hier verder te volgen: viewtopic.php?f=20342&t=3255
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw