logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

mensen met dementie en het Alzheimer Café

Deel hier je verhalen en vragen

mensen met dementie en het Alzheimer Café

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 09 December 2015

dag allen,

Onlangs sprak ik met een groep mensen met dementie, en toen bespraken we het Alzheimer Café. We vroegen ze of ze daar komen en wat ze er van vinden.

Bezoeken jullie het Alzheimer Café?
Hans: Ik ga soms en dan word ik weer teleurgesteld. Over het algemeen vind ik het niveau onvoldoende. Er wordt veel gekissebist. Ik vind dat er geholpen moet worden. Het gaat vaak over problemen en dat wordt geuit. Ik vind het juist belangrijk om te horen wat je er aan kunt doen. Het zou dus positiever moeten worden ingestoken. Alleen klagen helpt niet. Als ik ga word ik weer teleurgesteld. Maar ik blijf het proberen hoor, het kan ook aan mij liggen.

Henk van L: Ik ga meestal. Ik hoor er interessante dingen. Ik ben zeker van plan er weer heen te gaan. Ik hoor uit de zaal heel veel vragen of klachten en daar worden allerlei suggesties voor gedaan. Wij zitten in kelder van een landhuis. En er wordt een drankje geschonken, heel plezierig. Het is een mooie locatie.

Henk van P: Het is tegenstrijdig. Je gaat eigenlijk naar een café waar je niet bij wil horen. Maar je wilt wel gaan. Er worden ook te veel slechte verhalen verteld. Die partners hebben allemaal problemen met de persoon met dementie, en daar wil jij niet bij zitten. Dan denk je: het is allemaal dank zij mij dat we hier zitten. En het wordt niet beter ook.

Nieuwsgierig en wil je meer lezen? kijk dan hier: http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp- ... -cafe.aspx

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Vriendelijke groet,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor wia, 10 December 2015

Dag Rob,

Goed dat dit onderwerp ook eens besproken wordt.
Wij zijn nog steeds zoekende en dus ook 2x naar het café geweest.
Kreeg de indruk dat het meer voor de partners dan voor de patiënt was.
Die waren ook wering aanwezig.
Kan me heel goed vinden in het verhaal van Henk P.

Heb meer aan dit forum en de gesprekken met onze casemanager.
Ben heel benieuwd of er nog meer reacties komen.
Groet Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken