logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Verhuizing

Deel hier je verhalen en vragen

Verhuizing

Berichtdoor Hanneke, 26 Juni 2014

Ik heb lang niets van mij laten horen. Dat komt doordat we zijn verhuisd.

Wij zijn verhuisd. Van een boerderij buiten naar een huis in een stad, Zutphen.
Het was nodig om te verhuizen, omdat ik op de boerderij, nu ik niet meer kan/mag autorijden, te veel afhankelijk werd van mijn man.
We moesten opeens wel snel verhuizen. Omdat ik nu nog dingen kan leren, ook al gaat dat langzaam, en dus ook kan leren om mij te oriënteren in een vreemde stad. Dat wordt natuurlijk steeds minder. Dus zijn we, terwijl ons oude huis niet is verkocht, toch maar snel een huis gaan huren.

Nou nou. Een verhuizing is een heel ding.
En we zitten er middenin.
Moeilijk in deze situatie te onderscheiden wat nou Alzheimer is en wat mijn ‘eigen’ zenuwen, gedrevenheid en zorgen zijn. Dat hoeft nu ook niet, we hebben onze handen zo al vol genoeg.
Ook al zou ik uit mezelf hier niet weggegaan zijn, is het nu wel echt iets dat wij samen willen en dat ikzelf ook wil. Dat is grote hulp, waardoor de vele dingen die moeten gebeuren een plaats krijgen.
En ja, wat zijn het veel dingen! Zo’n groot huis, zoveel spullen, alleen de boeken al, hemeltjelief.
De twee grote kleinzonen helpen mee en dat helpt enorm.
Steeds weer terug in het moment is nu de boodschap. En omdat het ook echt een emotioneel afscheid is, (oh, mijn tuin!) is het een tamelijk ontspannen ratjetoe van binnen.
Ik heb dus eigenlijk geen plaats en geen tijd voor Alzheimer, Het is zo al druk genoeg!
Een zegen in dit alles is de verhouding met mijn geliefde.
Als je samen voor zo’n enorm iets staat, sta je er samen voor en dat geeft kracht en houdt het licht.

*

Van her en der komen er positieve reacties op mijn Alzheimerdagboek.
Dat vind ik fijn.
Het heeft ook iets komisch: als ik deze ziekte niet had, was ook de inspiratie om dit zo te schrijven er niet.
Ik word nog beroemd om iets heel anders dan ik gepland had!

(wordt vervolgd)

Hanneke

Berichtdoor jostrol, 26 Juni 2014

hanneke,
sterkte met de verhuizing.

Ja, je kunt nu nog veel nieuwe dingen/handelingen aanleren via het onbewuste geheugen.
ken je het boek van Ruud Dirkse- (op)nieuw geleerd oud gedaan, over het lerend vermogen van mensen met dementie?
http://prezi.com/_taxf8zdfbnu/beroepsproduct-1/
http://www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl/u ... 202011.pdf
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 30 Juni 2014

Voor iedereen die het eerdere verhaal van Hanneke nog niet heeft gelezen, dit is hier te lezen: http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp- ... iekte.aspx

Vriendelijke groet,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Bernhard, 27 Juli 2014

Indrukwekkend en mooi geschreven Hanneke!
Bernhard

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie