logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

partner met mogelijk beginnende vorm van Alzheimer

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Re: partner met mogelijk beginnende vorm van Alzheimer

Berichtdoor bezaan, 13 Maart 2020

We zijn nu weer een jaar verder en heb de behoefte om de stand van zaken hier neer te zetten. Sinds een half jaar komt er een case manager bij ons over de vloer en dat is prettig. Er is een klik. Momenteel wordt er naar een plek gezocht waar mijn vrouw 1 á 2 x per week naar toe kan gaan. De drempel moet nog wel worden genomen maar daar heb ik wel vertrouwen in. Het korte geheugen, milde cognitieve stoornis, laat haar steeds meer in de steek, terwijl het langere termijn geheugen nog perfect is. TRIEST. Boodschappen van meerdere producten is uit den boze evenals het wat ingewikkelde koken. Wel verheugd ze zich op de komende vakantie. Al met al wel een vermoeiende toestand aangezien je gehele dag bezig bent met vragen te beantwoorden. Wat eten we vandaag, hebben we dit af dat wel thuis, hebben we wel fruit gegeten enz., enz.. Vragen die diverse malen worden herhaald. Uiteraard ga je discussies uit de weg en geef je trouw antwoord maar......moeilijk is het. Volgende maand gaan mijn dochter en ikzelf een mantelzorg cursus volgen. We hopen daar wat van op te steken.
Ik wilde dit even kwijt.
bezaan

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Janneke85, 19 Maart 2020

Bedankt voor je update Bezaan, en ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk voor je is. Maar zo te lezen ga je er goed mee om en ook een prima stap om een mantelzorgcursus te volgen! Kom je nog eens vertellen wat je daar hebt geleerd?

Groetjes, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor bezaan, 14 Juni 2020

Dag Janneke,
De cursus is vanwege de corona niet doorgegaan. Misschien einde van dit jaar.
Wel is er een duidelijke achteruitgang van de cognitieve stoornis waarneembaar.
Ik zit nu in de fase dat ze momenten heeft van het niet meer weten waar ze is.
Het wordt dus oppassen geblazen wanneer ze alleen de stad ingaat. Wel met
een gemakkelijk bedienbare telefoon op zak. Ze beseft het heel goed dat er een achteruitgang
is in het functioneren en dat is heel verdrietig. We janken er wat af. Maar soms lucht dat wel op en
ik probeer manieren te vinden die het voor haar wat gemakkelijker maakt alles te accepteren
dat het is zoals het is. Niet eenvoudig voor iemand die altijd voor de klas heeft gestaan.
Voor zover deze update. Iedereen veel sterkte en blijf gezond
bezaan

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Ellis, 15 Juni 2020

Hoi Bezaan,
Dank je wel voor jouw update.
Wat verdrietig dat er duidelijk achteruitgang waarneembaar is.
Mooi dat jullie een oplossing hebben gevonden in de makkelijk bedienbare telefoon. Al begrijp ik goed dat het soms erg oppassen is, als ze niet meer weet waar ze is.

Het blijft een lastig proces voor jullie beiden. Zeker als ze de achteruitgang zelf ook beseft. Gelukkig hebben jullie zo te lezen veel aan elkaar. Ook uithuilen samen is belangrijk. Goed dat je manieren probeert te vinden om het acceptatieproces voor jouw vrouw wat makkelijker te maken. Wil je ze met ons delen?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Margaret, 16 Juni 2020

Het is een lastige tijd om hiermee om te moeten gaan, want je staat er door corona veel meer alleen voor. Hoe gaat het met jouzelf, Bezaan? Gaat je vrouw zo nu en dan naar iets als dagbesteding, zodat je een moment voor jezelf hebt? De drempel is soms hoog, maar het geeft voor beide vaak wat lucht.
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor bezaan, 17 Juni 2020

Margaret dank voor je reactie. Inderdaad is corona een behoorlijke stoorzender. Met de case-manager waren juist de gesprekken begonnen om haar voor 1 of 2 dagdelen naar een zorgboerderij te laten gaan. Zodra alles weer redelijk normaal is worden de gesprekken weer hervat. Wel zal het moeite kosten haar van de noodzaak te overtuigen daar gebruik van te maken. Op dit moment zitten we 10 dagen in quarantaine vanwege een heupoperatie die ik 26 juni moet ondergaan. Hulp van dochter en buren hebben we genoeg. Maar je bent er de hele dag druk mee omdat alles aan het veranderen is. Ik heb er al veel over gelezen en zie vele overeenkomsten met verhalen over andere patiënten. Ik heb nu een groot mededelingenbord in de keuken waarop van dag tot dag de maaltijden en afspraken op staan. Ze hoeft nu niet iedere keer te vragen "wat eten we vandaag". Wel moet ze uiteraard de gang naar dat bord als een soort routine gaan zien.
groet bezaan
bezaan

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Margaret, 23 Juni 2020

Mooie oplossing, zo'n bord. Fijn dat ervaringen lezen van anderen helpt. Daarom vinden we het ook zo fijn dat iedereen zijn of haar tips deelt. Bv zo'n bord is een mooie oplossing.

De zorgboerderijen zouden inmiddels weer open moeten zijn, soms in aangepaste vorm. Maar ik kan me voorstellen dat je je eerst richt op de heupoperatie en het herstel. Toch zou ik er daarna niet te lang mee wachten. Ik hoop dat je vrouw een fijn plekje vindt. Bij sommige mensen helpt het om het meer te zien als vrijwilligerswerk wat ze doen. Een plek waar ze zich nuttig kunnen maken. Ik denk wel eens dat dat mijn vader had geholpen. Hij had dementie op jonge leeftijd, en vond de dagbesteding tussen dames op leeftijd echt niks en wilde niet meer gaan. Hadden we toen maar geweten van het bestaan van organisaties als DemenTalent of werkplaatsen voor mannen met dementie.

Volgens mij heeft DemenTalent trouwens ook vrijwilligers die voorlezen op school. Dat is misschien wel wat voor je vrouw als ze de zorgboerderij niet fijn vindt: http://www.dementalent.nl/
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor bezaan, 24 Juni 2020

Margaret schreef:
> Mooie oplossing, zo'n bord. Fijn dat ervaringen lezen van anderen helpt.
> Daarom vinden we het ook zo fijn dat iedereen zijn of haar tips deelt. Bv
> zo'n bord is een mooie oplossing.
>
> De zorgboerderijen zouden inmiddels weer open moeten zijn, soms in
> aangepaste vorm. Maar ik kan me voorstellen dat je je eerst richt op de
> heupoperatie en het herstel. Toch zou ik er daarna niet te lang mee
> wachten. Ik hoop dat je vrouw een fijn plekje vindt. Bij sommige mensen
> helpt het om het meer te zien als vrijwilligerswerk wat ze doen. Een plek
> waar ze zich nuttig kunnen maken. Ik denk wel eens dat dat mijn vader had
> geholpen. Hij had dementie op jonge leeftijd, en vond de dagbesteding
> tussen dames op leeftijd echt niks en wilde niet meer gaan. Hadden we toen
> maar geweten van het bestaan van organisaties als DemenTalent of
> werkplaatsen voor mannen met dementie.
>
> Volgens mij heeft DemenTalent trouwens ook vrijwilligers die voorlezen op
> school. Dat is misschien wel wat voor je vrouw als ze de zorgboerderij niet
> fijn vindt: http://www.dementalent.nl/

Margaret bedankt voor je reactie. Ik ga er na volgende week mee aan de slag.
met vriendelijke groet,
bezaan
bezaan

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken