logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Selectief vergeetachtig

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Selectief vergeetachtig

Berichtdoor Shabba, 25 September 2020

Mijn vader vergeet vaak dingen die al tegen hem gezegd zijn. Niet alleen kleine dingen, maar bijvoorbeeld ook als ze onderweg zijn op vakantie, dat hij vergeet naar welke plaats ze gaan. En laatst dacht hij nog te wonen in de plaats waar hij tien jaar terug woonde. Maar ondertussen is hij voorzitter van een sportclub en dat lijkt hij allemaal prima onder controle te hebben. Kan dat toch beginnende dementie zijn? Mijn moeder is vaak boos omdat hij thuis niks snapt en niks onthoudt, terwijl hij dus wel op de sportclub lijkt te functioneren. Zijn er mensen die dat herkennen. Hij heeft trouwens ook een paar keer een TIA gehad, ik weet niet of het daar ook iets mee te maken kan hebben. Maar we vinden het dus zo gek dat hij selectief vergeetachtig lijkt te zijn.
Shabba

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 25 September 2020

Hallo Shabba,

Welkom hier!
Fijn dat je je vrij voelt om hier je vraag neer te leggen!

Naar mijn bescheiden mening is dit toch Alzheimer/dementie.
Selectief geheugen, als je het zo wilt noemen, hoort hierbij. Sommige delen van de hersenen functioneren nog goed, andere delen , zoals (korte termijn) geheugen, oriëntatie, denken dat ze ergens anders zijn, of niet weten waar ze zijn, het hoort er allemaal bij.
Mijn man belde net, hij heeft vasculaire dementie, om me te vertellen dat hij in Zeeland was nu, hij komt laat thuis.... Ik ben vanmiddag bij hem op bezoek geweest, hij zit in een verpleeghuis, maar dat is hij vergeten!
Mijn man heeft ook tia's gehad, geeft toch kleine beschadigingen aan de hersenen, en hij heeft diabetes, dat zorgt ervoor dat eiwitten zich vastzetten in de hersenen, op een scan zijn dan witte vlekjes te zien.
Het ligt er dus aan in welk gebied de hersenen beschadigd zijn.
Of jouw vader een of andere vorm van dementie heeft is dus vast te stellen door een petscan en/of door een geheugentest en gesprek bij de GGZ.
Geheugentest kun je ook alvast zelf doen op de site van ALzheimer.
Het proces is vaak al jaren bezig voordat je merkt dat er iets niet klopt, op een voorlichtingsavond werd ons verteld dat het begint met het gevoel van ; 'er klopt iets niet'...dat lijkt me bij jullie zeker het geval te zijn.
Soms functioneert hij goed, als hij al jaren in het bestuur van de voetbalclub zit zal hij (nog) functioneren op jarenlange ervaring.
Vertelt of vraagt hij vaak hetzelfde?
Vindt hij zelf dat er (soms) iets niet klopt in zijn functioneren of zegt hij dat er met niets mis is met hem, maar met alle anderen wel?
Het zijn allemaal tekenen die op dementie wijzen.

Nogmaals, het ligt eraan in welk gebied de hersenen niet meer goed functioneren, ik ben geen medicus, ken de termen niet zo goed, dit is dus Jip en Janneke-taal, maar hopelijk begrijp je het.
Het beste is nu om huisarts/geriater/GGZ in te schakelen om zekerheid te krijgen.

Vertel aan je moeder dat zij maar niet boos moet worden als er dingen niet goed gaan thuis, als hij werkelijk een vorm van dementie heeft kan hij daar niets aan doen.

Succes, sterkte en het allerbeste en laat ons hier weten hoe het verder gaat.
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Shabba, 25 September 2020

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga dit met mijn moeder bespreken.
Shabba

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 26 September 2020

Hoi Shabba,
Welkom op het forum. Goed dat je je vraagt stelt.
Het zou kunnen dat het dementie is.

Op onze site kun je de test voor hem invullen, zodat je een indicatie hebt: https://www.alzheimer-nederland.nl/geheugentest
Ik zou ook zeker jullie zorgen gaan bespreken met de huisarts. Hoe eerder er meer duidelijkheid is, hoe beter. Een diagnose is zeker niet fijn. Maar vaak valt er dan wel veel op zijn plek.

Veel sterkte. Weet dat je hier altijd een berichtje kunt plaatsen.

Hartelijke groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor jacobuskeer, 03 Oktober 2020

Bij deze wil ik ook mijn steentje bij dragen ik heb zelf de moeilijke begin situatie onder vonden met behulp van onze dochters is het proces van hulp vragen op gang gekomen ,ja hulp vragen is het moeilijkste ,je moet dingen vertellen die je liever niet over de persoon waar het om gaat wil doen , ik vond het zeer moeilijk zeker als de patiënt er bij zit dus in mijn geval mijn vrouw .want met haar was niks aan de hand ,in haar optiek ,maar we zijn blij dat we vroeg er bij zijn geweest ,nu heeft ze medicatie die een remmende werking heeft ,ze geef zelfs aan dat ze voelt als het wat later is dan gebruikelijk .het is niet te genezen maar helpt wel .en ja ook ik ben wel eens boos geworden ,maar dat komt uit onmacht en verdriet ,dit gun je niemand ,ik heb geleerd hulp te vragen .mijn raad is doe dat ,begin bij de huisarts laat hem thuis komen om een gesprek dit is in ons geval zeker goed geweest ,mijn vrouw wilde niet naar de praktijk want ze had niks ,maar in de thuis omgeving viel ze ongewild door de mand na dat de arts het gesprek met haar en mij was aangegaan ,en zo is de vervolging in werking gesteld ,gesprekken testen en scan in het ziekenhuis ,het kost moeite maar als het ergste is vast gesteld komt er ook een moment dat je denkt zo dat weten we dan zeker en dan zien hoe nu verder ,ja mijn vrouw kan heel veel zelf doen en ik laat dat dus ook toe maar iets nieuws lukt niet meer en er zijn ook dingen die helemaal niet meer lukken ,maar ze is de hele dag doende in het huishouden ,zie het zo als je vader zijn taak bij de verenging nog goed uit voert ja mijn vrouw laat ook steken vallen ,koelkast open laten lichten aanlaten gas aanlaten ook al zit niks meer in de ketel of pan ,zeg niks want dan heb je gelijk tegengas voelen ze zich aangevallen ,ik heb dus geleerd niets te benoemen maar wel te herstellen .je vader zal het zelfde hebben want hij kon dat allemaal voorheen ,het is een moeilijke tijd onderschat het niet je moeder heeft ook hulp nodig om inzicht te krijgen want we hebben er niet voor geleerd Mantelzorger te zijn van je geliefde partner ik al man zit vaak te huilen en ben vaak boos uit onmacht en dat zal je moeder ook ondervinden
je zult aan mijn reactie merken dat ik geleerd heb er over te praten deels als hulp aan anderen maar ook aan me zelf ,bedenk je bent niet alleen maar je zult zelf de deur moeten open doen om hulp binnen te laten in welke vorm dan ook ,ik vul als hulpmiddel dagelijks een dagboekje in en heb mijn dochters toestemming verleend om dat te lezen ,ze kunnen dan ook een tegen bericht plaatsen en me helpen ,zo van papa bekijk het eens zo of denk daar eens aan , ik kan niet anders zeggen veel sterkte in de moeilijke periode ,neem dat geen je uit mijn schrijven kunt gebruiken mee ,wees open voor alles .bij ons is de hele omgeving op de hoogte van wat er met mijn vrouw gaande is ,als ze dan onverhoopt spreekwoordelijk de weg kwijt is kunnen de mensen haar een helpende hand toe steken ,en ja ze heeft het zelf aan enkele personen verteld waar ze een goed buur contact mee heeft , je schamen heft geen nut of zin ,hartelijke groeten jacobuskeer
jacobuskeer

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie