logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Epilepsie en dementie

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Epilepsie en dementie

Berichtdoor Charlie90, 22 Oktober 2020

Ik ben erg benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met epilepsie en dementie?

7 jaar geleden is bij mijn vader op 58 jarige leeftijd Alzheimer gediagnosticeerd. De laatste maanden gaat hij harder achteruit dan ooit en heeft hij nu 2 keer in een paar maanden (waarschijnlijk) een epileptische aanval gehad.
Het is niet helemaal zeker want 2 keer is hij gevonden in de gang buiten bewustzijn en niemand heeft gezien wat er is gebeurd. Maar enkele symptomen duiden op epilepsie. Ook liep hij daarbij grote hoofdwonden op.

Hij is erg actief en wandelt veel, ervaart nog goed als hij in zijn vrijheid wordt beperkt. Helaas kan er in het verzorgingstehuis niet altijd iemand bij hem in de buurt zijn. We willen hem wel de vrijheid geven te lopen - ook een manier om zijn onrust en frustratie kwijt te raken - maar alle maatregelen treffen om dat zo veilig mogelijk te doen.

Ben benieuwd of jullie tips hebben naar aanleiding van deze situatie.
Charlie90

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 23 Oktober 2020

Hoi Charlie,
Wat heftig zeg! Ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.
Eerlijk gezegd heb ik zelf geen ervaring met epilepsie in combinatie met dementie. Wel met epilepsie alleen.

Is het mogelijk om te onderzoeken of het daadwerkelijk epilepsie aanvallen zijn of dat er misschien toch iets anders aan de hand is?
Ik moeit gelijk denken aan het verhaal van Eva en haar moeder. Al had haar moeder FTD: http://mijnkijkopdementie.nl/dementie-a ... epilepsie/. Zij zijn toch voor onderzoek gegaan.

Bij jouw verhaal en het feit dat jouw vader nog graag actief is, denk ik dat het verstandig is om te kijken naar hulpmiddelen die je kunt inzetten. Bijvoorbeeld alarmeringsapparatuur en een valhelm. Zo kan jouw vader toch zijn vrijheid behouden.

Ik zou het eens bespreken met artsen / de zorg en samen bespreken wat je kunt doen en welke apparatuur je in kunt zetten. Eventueel kan je hier alvast lezen over de diverse alarmeringssystemen en lees je ook meer wat er allemaal mogelijk is:
https://www.aanvalsdetectie.nl/
https://www.epilepsie.nl/leven-met-epil ... lpmiddelen

Veel sterkte!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Ton, 23 Oktober 2020

Hi Charlie. Sinds een paar maanden merken wij bij mijn vrouw van 54 hetzelfde. Ze is 2x gevallen (gelukkig zonder verwondingen). Maar de arts is daar nooit bij. Ik heb het daarna zelf gefilmd. Vaak als ze wakker wordt heeft ze kleine schokjes en die heb ik kunnen vastleggen om aan de arts te geven. Ik heb ondertussen begrepen dat epilepsie dus ook door Alzheimer kan ontstaan en er zijn medicijnen voor. Veel sterkte !!
Ton

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie