logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Familie gesprek bij dementie op jonge leeftijd

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Berichtdoor ik weet het nog niet, 23 Juli 2013

wat betreft je verhaal opslaan en meenemen is perfect.
daar pas ik mij ook bij aan, ik heb het ook gedaan.
heb diverse teksten gekopieerd en opgeslagen op een andere bestand en zo vergeet ik niks.
ze hebben het bij mijn dossier toegevoegd.
op dat moment gaat er toch al veel door je heen.

en hoef je daar niet meer aan te denken.
ik weet het nog niet

Berichtdoor Vergeetmijnietje, 05 Augustus 2013

Ben het eens met Leo. Als je nog een persoon meeneemt kan die eventueel aanvullingen geven op de vragen die gesteld worden. Ook kan de persoon die mee gaat eventueel korte aantekeningen maken zodat je later nog weet wat er bij de arts besproken is. 2 Weten en Horen meer dan één, en bij vervelende berichten hoor je soms het vervolg van het verhaal helemaal niet meer.
Vergeetmijnietje

Berichtdoor jannieka, 05 Augustus 2013

Hallo Frederique, omdat je schreef dat je man zo wisselvallig reageert op afspraken voor onderzoek enz, denk ik dat je heel voorzichtig wilt zijn met veranderingen in gemaakte afspraken...zo'n toevoeging van een kind zou best de zaak ineens onaanvaardbaar kunnen maken voor je man. Je zou het een spontaan karakter kunnen geven door degene die mee zou willen de avond vantevoren semi-nonchalant te kunnen laten vragen....óf zal ik morgen even meegaan?" in bijzijn van je man...kan je zijn reactie peilen en afhankelijk daarvan beslissen. Aantekeningen en prints van je verhalen: helemaal mee eens: bundelen en laten bijvoegen in het dossier. vriendelijke groeten Jannieka
jannieka

Berichtdoor Mia (vrijwilliger), 05 Augustus 2013

En ik voeg me bij Jannieka aan..... speel het spel....

Sterkte en ik ben zo benieuwd!
Mia
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Frederique, 05 Augustus 2013

Hallo allemaal

Dank jullie wel voor het meedenken. Een kind meenemen,ik denk dat het moeilijk wordt. Zij zien hun vader niet zoveel en denken dat het wel los loopt. Zij kennen alleen de feiten die ik vertel. De jongste denkt nog steeds dat het zijn karakter is. Ik begrijp het ook wel. Zij zien niet wat ik zie. En ik weet ook niet hoe mijn man er op reageert.Ik heb wel veel opgeschreven. Het is een goed idee om daar een verslag van te maken. Ik wilde eerst een paar steekwoorden opschrijven, zodat ik bepaalde voorvallen kan vertellen. Maar ik ben inderdaad een beetje emotioneel en dan vergeet je dingen.

Een goed advies. Ik had er niet aan gedacht. Ik ben zo met het onderzoek bezig. Maar mijn kinderen raadden het af. Zij vinden dat ik er teveel mee bezig ben. Nu is het niet zo dat ik daar elke dag aan denk. Maar het speelt wel door mijn hoofd. Mijn man is erg wisselvallig in zijn stemmingen. Hij kan zomaar zeggen:"Ik ga niet". En voor mij is het belangrijk dat hij wel gaat.

Wij moeten er al vroeg zijn. Je staat snel in de file naar Amsterdam op dat tijdstip. Ik dacht er aan om de route helemaal uit te stippelen. Wij gaan met de trein, maar je moet ook nog 20 minuten lopen. Wij moeten er om half acht zijn. Iemand raadde mij aan om met een taxi te gaan. Dat geeft wat meer rust bij ons allebei. De terugreis kan altijd nog per trein. Daar denk ik nu over na.

Het schiet nu op. Woensdag over twee weken. Ik ben aan het aftellen.

Lieve groeten Frederique
Frederique

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 06 Augustus 2013

Goede morgen Frederique,

Heb je er al eens aan gedacht om een van je zonen te vragen om als chauffeur mee te gaan.?
Je slaat dan meerdere vliegen in een klap.
1. een rustige tocht naar het VU, er is een parkeergarage onder de VU .
2. een meeluisterend oor waardoor voor je kinderen misschien beide oren opengaan
3. je man zal waarschijnlijk alles ontkennen of zo draaien dat het voor hem een
bevestiging is dat er niets aan de hand is
4. mocht de uitslag zo zijn dat jij je veel te ongerust hebt opgesteld, dat zou fijn zijn
en dan kunnen jullie allemaal weer over gaan tot de orde van de dag.
Ik denk dat jij dit toch weel mag vragen aan je kinderen.
Maar sterkte en probeer deze weken wat te ontspannen.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 06 Augustus 2013

Dag Frederique,

'Je kinderen zeggen dat je er teveel mee bezig bent'. Lijkt me niet zo verwonderlijk, jij zit er de hele dag mee, je kinderen hebben niet door hoe dat is. Zoals Leo schrijft, je oudste zoon kan vast wel een smoesje verzinnen waarom hij jullie zou rijden, dat is toch een stok achter de deur voor je man. Misschien een tip om hem dit niet ver van te voren te zeggen.

Groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw