logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Familiegesprek

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Familiegesprek

Berichtdoor ikdus, 03 September 2013

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier op het forum.
Mijn vader heeft nu sinds een jaar of vier Alzheimer. Hij is net 60 geworden.
Wat is dit een afschuwelijke ziekte. Ik word er zo verdrietig van. Daarom probeer ik mijn gevoelens te negeren, zodat ik zelf verder kan.

Mijn vader gaat 2 dgn per week naar de dagbehandeling. De rest van de week is hij thuis, waar mijn mdr voor hem zorgt. Hij heeft medicatie gebruikt, maar moest daar mee stoppen, nadat hij in januari 2012 een "kortsluiting" in zijn hersenen heeft gehad. Sindsdien gaat het een stuk slechter met hem: afasie, apraxie, decorumverlies. Ik vind het vreselijk om hem zo te zien, mijn vader, mijn held..

Hij kon altijd zo genieten van de kindjes, maar nu is alles hem te veel. Hij loopt weg, is onrustig, kan niks, voelt niks, zegt weinig, kan geen gesprekken meer voeren.

Naast deze zorgen heb ik zorgen om mijn moeder. Haar toekomst is ook weg. Zij heeft alleen maar zorgen en vindt het leven niet meer leuk.

Nu hebben mijn 2 broers en ik afgesproken om samen een gesprek te houden.
Wat moet er met papa gebeuren als er iets met mijn moeder gebeurt?
En waar moet hij wonen als het thuis niet meer gaat?
En hoe zit het met de kosten voor een tehuis?

Kunnen jullie mij wat antwoorden geven?
ikdus

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 03 September 2013

Ikdus,
keihard gezegd, als het werkelijk Alzheimer is wat je vader heeft dan is geen weg meer terug.
Probeer zijn restant van leven zo prettig mogelijk te maken.
Hij kan niet meer voor zichzelf opkomen.
Zorg voor een goede begeleiding van je moeder.
Denk als laatste aan je zelf. Jij hebt het gebruik van je hersenen, jij kunt voor jezelf nog opkomen.
Probeer de praktische problemen voor je ouders op te vangen.
Succes en sterkte.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Mia (vrijwilliger), 04 September 2013

Beste ikdus
Ja jij! Ook jijdus... moet er aan geloven.

Schakel voor al je vragen hulp van buitenaf in. Jullei kunnen dit niet alleen.
Er zijn mensen die veel voor je kunnen regelen en betekenen. Waarom zul je het wiel zelf uitvinden?

Als jullie samen gaan praten zul je voor veel dingen geen oplossing weten.
Het moeilijke is ook dat je veel problemen niet voor kunt zijn, er zullen altijd weer verrassingen op je pad komen.

De belangrijkste vraag op dit moment zal voor jullie zijn: Hoe gaat je moeder het redden zolang vader nog thuis is. Want voordat hij zover is dat hij ergens anders moet wonen zijn er al heel wat struikelblokken gepasseerd.

Hebben jullie een casemanager? Echt, de vragen die je hebt, daar heb je begeleidng bij nodig. Pak elke hulp die je krijgen kunt met beide handen aan.
Veel sterkte van Mia
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 04 September 2013

Dag Ikdus,

Je onderkent zelf eigenlijk al wat er moet gebeuren, maar Mia geeft het ook aan voor al deze zaken kun je hulp inschakelen.
Maakt je moeder al gebruik van thuiszorg? Ondanks dat ze begin 60 is mag ze hier ook een beroep op doen, dat neemt druk bij haar weg. Ook kan met de dagbehandeling besproken worden of hij meerdere dagdelen kan komen, dit hangt ook samen met de hoogte van zijn CIZ-indicatie.
Via de huisarts kun je in contact komen met een casemanager, die kan je bij al je vragen helpen en zaken voor je regelen.
Soms kan een psychiatrisch verpleegkundige van het GG-net je ook voorthelpen op dit gebied, als jullie ook bij een geriater lopen. Toch zal je nu ook onder ogen moeten zien of het zo wel verder gaat om je vader thuis te laten wonen, of dat dit nog een tijdje uitgesteld kan worden. Aangezien er wachtlijsten van soms 1-2 jaar zijn voor tehuizen, kunnen jullie je nu al oriënteren: bel tehuizen en vraag om een rondleiding. Schrijf je dan in bij het tehuis van jullie keuze. Weigeren kan altijd nog.
Je kunt bij het CIZ een informatiefolder aanvragen over de eigen bijdrage voor de AWBZ-zorg voor het uit huis wonen, maar er staan ook rekenformules op de site, dan kun je het zelf berekenen. Bij de keuze van een tehuis is het heel belangrijk om de sfeer zelf te proeven en te kijken welke dagactiviteiten worden georganiseerd. Mensen met dementie moeten vooral bezig blijven en bewegen anders gaan ze snel achteruit. Heel veel succes en goed dat jullie dit samen gaan bespreken, groet

onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw