logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Hulp voor partner jong dementerende

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Hulp voor partner jong dementerende

Berichtdoor CorinneE, 15 November 2014

Hoi allemaal,
Laatst gewijzigd door CorinneE op 20 Februari 2015, 1 keer totaal gewijzigd.
CorinneE

Geboortejaar:
1994
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor madeleine, 15 November 2014

Jeetje, wat jong.
Het advies wat ik kan geven, is zoals ik het heb geregeld.
Huisarts - casse manager - buren - er over praten. Alzheimer cafe.
Een eigen tablet voor je vader, met minder mogelijkheden, maar voor hem het idee dat hij toch meedraaid?
Het is zoooo erg als je niet serieus genomen wordt, belachelijk. Lastig voor je moeder.

Sorry als ik het zeg....maar ruzie is uit den boze, ik weet niet makkelijk. Begrip en liefdevolle aandacht geeft de meeste rust. Moeilijk hoor.

sterkte samen
madeleine

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jostrol, 15 November 2014

Madeleine gaf al goede tips.
Aanvulling op internet bestellingen zou kunnen zijn, gebruikersnaam en wachtwoord veranderen van de internet rekening, zodat je vader niet meer kan bestellingen betalen, zodat bestelling niet kan doorgaan. kan je moeder atijd aangeven dat ze er nog eens naar kan kijken. Niet leuk, maar als koopgedrag uit de hand loopt, zou dit een optie zijn.
Mijn man wist geen gebruikersnaam en wachtwoorden meer, bestellen deed hij dus al vrij snel niet meer in het beging van dementieproces.
Betalen met girokaart in de winkel heb ik dit voorjaar moeten stopzetten, hij ging code hardop zeggen, en maakte fouten, wilde hulp tijdens de transactie.was niet veilig meeer. Uitgelegd dat code geheim moet blijven, giro kaart bij mij in portemonnee en samen contant opnemen, zodat hij altijd contant bij zich had.
Vanaf juni neem ik geld op voor hem, hij kan het niet meer.

Clozapine-hoelang gebruikt hij dit nu? zijn het bijwerkingen die overgaan of zou hij er niet goed op reageren? dit zijn zaken die je kunt bespreken met arts. Mijn man gebruikt galantamine, reageert hier goed op, maar eerste paar weken ook verwrder, ozig en wilde weer van alles wat hij niet kon.
Veel gezoek in Dementieland.
Ierdereen reageert weer anders en heeft net een iets ander dementiepatroon/beeld/ziekte.

Dagbehandeling: is jouw vader hier al voor aangemeldt? liefst op een groep voor jong dementerenden, waardoor er aansluiting is bij zijn leeftijd.
kan jouw vader nog alleen zijn?
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Very, 16 November 2014

Hallo Corinne,
Wij zitten/zaten in het zelfde schuitje als je moeder. Ook bij mijn echtgenoot begonnen de geheugen problemen op 49 jarige leeftijd. Is er bij jullie in de buurt een gespreksgroep voor mantelzorgers van dementerenden. Ik zelf heb hier nog altijd heel veel aan.
Groet Very
Very

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 19 November 2014

Beste Corinne,

Heftig wat je beschrijft. Hebben jullie ondersteuning van een casemanager?
Zoals ik het lees heeft je moeder veel moeite om te leren omgaan met het veranderende gedrag dat hoort bij deze ziekte. Weet je of ze hier regelmatig over praat? Bijvoorbeeld in een lotgenotengroep, zoals Very aangeeft? Ook geeft dit forum aan veel mensen steun. Misschien past dit ook bij haar?

Het is wel echt van belang dat ze hier wat meer inzicht in krijgt en dit beter kan plaatsen bij de ziekte. Want zoals ik het lees probeert ze vast te houden aan de persoon die je vader was zonder deze ziekte. En om goed te leren omgaan met iemand met dementie, zul je zelf moeten leren aanpassingen te maken. Kennen jullie de Alzheimer Assistent? (www.alzheimerassistent.nl) Daar kun je veel tips en informatie lezen over veelvoorkomende situaties.

De vraag is al gesteld; kan je vader nog goed alleen zijn? Mochten jullie op zoek zijn/gaan naar ondersteuning in de vorm van dagbesteding, kijk dan vooral op deze pagina voor instellingen die specifieke zorg aan jonge mensen met dementie geeft: http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp- ... entie.aspx

Wat betreft jezelf; misschien heb jij ook wel behoefte aan contact met lotgenoten, of om ervaringen van anderen van je eigen leeftijd/situatie te lezen? Kijk dan vooral eens op deze pagina: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 335&t=1580
Daar staan verhalen van jongeren met een ouder met dementie op jonge leeftijd. Mocht je er behoefte aan hebben, kun je dit daar aangeven en kan ik je op de maillijst zetten en toegang geven tot een besloten gedeelte van het forum dat alleen voor deze groep is.

Veel sterkte!
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man