logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Iemand een mening over euthanasie?

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 16 Mei 2012

Beste Dick,

Het traject voor en over Euthanasie is wel zo'n beetje zoals jij het omschrijft.
Althans ons traject is overeenkomstig.
Maar een hele kleine groep kan zo denken als bijvoorbeeld Hugo Claus, om maar eens een bekende figuur te noemen.
Ik sta er nog steeds zo in, dat je,je partner tot het laatst wilt behouden.
Ik heb een zeer indringend gesprek gehad met de verpleeghuisarts die verbonden is aan de
Dagopvang waar mijn vrouw 2 dagen per week is.
Het gesprek heeft mij de rust gegeven, omdat zij mij duidelijk heeft gemaakt dat ik er niet alleen voor sta, mocht ooit het moment gekomen zijn.Nu maar hopen dat zij er in lengte van jaren daar blijft werken.
Ook heb ik,samen met mijn vrouw 2 gesprekken met onze huisarts gevoerd en derhalve denk ik dat we er alles aan gedaan hebben.
Uiteindelijk kiezen voor een Paliatieve aanpak is misschien een optie.
Veel sterkte en wijsheid voor ieder die voor het moment komt te staan.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor dick01, 17 Mei 2012

Beste Leo

Dank voor je reactie. Goed dat de verpleeghuisarts en jullie huisarts jullie steunen. Dat zelfde ervaren we met onze huisarts, die elke zes weken een gesprek met ons heeft en waarin we de status en de mogelijkheden doorspreken. Dat zijn geen leuke gesprekken (ben vaak volledig uitgeput daarna), maar wel waardevol. Elke keer weer iets om te overdenken en om de problematiek in al zijn aspecten te kunnen doorgronden en elke keer weer opnieuw de overwegingen naast elkaar te zetten.

Voor ieder ander die dit leest: Er zijn fantastische mensen in de hulpverlening die met een half woord begrijpen wat er speelt en je daar in helpen. Neem geen genoegen met een onbevredigend antwoord is mijn advies.

Leo, je hebt het over: "tot het laatst willen behouden" Dit is exact waar het om gaat en dan met name de de definitie van het woord "laatst". Daar zal iedere patiënt zijn eigen betekenis aan geven en dat is - als we het erover hebben - ook wat we proberen duidelijk te krijgen. Wat is het laatst? Allereerst vanuit de menselijke waardigheid van de patiënt geredeneerd en wat de wettelijke mogelijkheden ons bieden. Tot op heden hebben we nog geen aanleiding om ons standpunt te wijzigen. Het wat is duidelijk, het wanneer des te minder. We zoeken vooral naar het moment, zonder dat dat al te groot en te zwaar een invloed mag hebben op het dagelijks leven waar we ook gewoon van moeten genieten.

Jij ook sterkte en wijsheid

Dick

dick01

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 17 Mei 2012

Beste Dick,

Wij hebben een jaar of 15/16 geleden Euthanasie met onze toenmalige huisarts besproken.
Die adviseerde toen om een lidmaatschap aan te gaan met de NVVE.
Elk jaar als je het lidmaatschap verlengt geef je aan dat je nog steeds achter Euthanacie staat.
Verder wees hij ons op de problematiek die daaromtrent heerst.
Dat was dus 15 jaar geleden.
Wij kozen overigens voor een vorm van Euthanasie omdat wij in onze naaste omgeving ondraaglijk lijden hadden meegemaakt en dat wilden wij onder geen voorwaarde.

Ik moet wel even duidelijk omschrijven hoe onze huisarts er in staat.
Overigens begrijp ik goed dat geen arts staat te juichen als zijn patiënten met een dergelijk idee langs komen.

Onze huisarts heeft tijdens 2 gesprekken onze ideeën getoetst en onze intentie verklaringen in ons statusmap opgeborgen.
Het gesprek met onze verpleeghuisarts heb ik als veel persoonlijker ervaren.

Onze huisarts en verpleeghuisarts kennen ons pas 2 jaar omdat wij een tiental jaren in Frankrijk hebben gewoond.
Daar is Euthanasie zelfs verboden.

Nadat wij ongeveer 2 jaar in Nederland waren heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ik een afspraak kon maken voor mijn vrouw.
Is ze dan ziek was zijn wedervraag.
Ik ben er van overtuigd dat we goed de vinger aan de pols moeten houden.
Sterkte en groet.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Dochter Roos, 23 April 2014

Ik zie dat dit al een hele oude discussie is, maar toch wil ik nog even reageren. Het is heel belangrijk dat wanneer je een kan op euthanasie in de toekomst wilt houden, je al op tijd je maatregelen neemt. Met het invullen en afgeven van een wilsverklaring ben je er nog lang niet! Wanneer een arts je schriftelijke euthanasieverzoek in ontvangst heeft genomen, betekent dat niet dat alles nu geregeld is.
Je bent afhankelijk van een arts die zegt dat hij bereid is tot het uitvoeren van euthanasie. Het gesprek met de arts is dus van groot belang.
Je kan het gesprek voorbereiden met iemand van de ledendiensten van de NVVE. Als je lid bent kan er kosteloos iemand langs komen. Die neemt met je door wat je zou kunnen doen om zo veel mogelijk zelf de regie over het levenseinde te houden.
Dochter Roos

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 24 April 2014

Inmiddels is mijn vrouw definitief opgenomen in een verpleeghuis.
Mijn vrouw heeft nog steeds geen ziektebesef en zegt regelmatig dat zij heel gelukkig is.
Ik heb een groot vertrouwen in de verpleeghuis in deze nieuwe situatie en heb geen enkele neiging om dus Euthanasie weer aan te kaarten.
Ik begrijp terdege dat er situaties zijn die een heel andere kijk op Euthanasie bij Dementerenden geeft dan in onze situatie.
Bespreek zo snel mogelijk e.e.a. met je huisarts en/of de verpleeghuisarts.

Het is wel zo rustig.

Sterkte en wijsheid allen .

Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor alzheimer1727, 24 April 2014

Mijn reactie op dit onderwerp is dat dit voor iedereen verschillend is, ik heb met mijn echtgenote en na overleg met de nvve afgesproken, dat mijn echtgenote hier het laatste woord in heeft.
Maar dat wij wel samen gaan.
Zodra zij haar leven niet meer menswaardig vindt stoppen wij samen.
Wij hebben hier advies over ingewonnen met de nvve en hebben van hun ook de tips gekregen hoe dat mogelijk is te maken.
alzheimer1727

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 07 Mei 2014

Beste alzheimer1727 (Peter),

Je beschrijft hier dat jij en je vrouw informatie bij de NVVE hebben ingewonnen, en dat jullie besluit is samen uit het leven te stappen wanneer je vrouw het leven niet meer menswaardig vindt.

In alle informatie die ik over euthanasie heb gelezen, staat beschreven dat er bij het uitvoeren van euthanasie aan strenge voorwaarden moet voldoen, vandaar dat ik dit advies vreemd vind.

Hierbij informatie van de NVVE (Nederlandse vereniging voor vrijwillig levenseinde, www.nvve.nl)

Een patiënt moet voor euthanasie of hulp bij zelfdoding altijd zelf een euthanasieverzoek doen. Familie kan niet om euthanasie vragen, tenzij de patiënt zijn wil niet kan uiten en er een schriftelijke wilsverklaring is. De arts voert de euthanasie uit volgens de eisen zoals die in de wet zijn beschreven.

Zorgvuldigheidseisen
De arts moet bij het voorbereiden en uitvoeren van euthanasie of hulp bij zelfdoding voldoen aan de zorgvuldigheidseisen.

De arts moet:
1. ervan overtuigd zijn dat er sprake is van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt;
2. ervan overtuigd zijn dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt;
3. de patiënt informeren over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten;
4. met de patiënt tot de overtuiging komen dat er voor de situatie waarin deze zich bevindt geen redelijke andere oplossing is;
5. ten minste één andere, onafhankelijke arts raadplegen, die de patiënt ziet en schriftelijk zijn oordeel geeft over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 4;
6. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding op medisch zorgvuldige wijze uitvoeren.

Dit zijn strenge eisen die hierboven staan, en er moet aan veel voorwaarden voldaan worden. Om die reden ben ik verrast te lezen dat de nvve jullie dit advies en deze tips heeft gegeven, zeker over het samen uitvoeren van euthanasie.

Voor iedereen die meer over euthanasie bij dementie wil lezen: http://www.alzheimer-nederland.nl/infor ... nasie.aspx
of: https://www.nvve.nl/waardig-sterven/wil ... k-dementie

Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50, 23 December 2014

Eigenlijk is dit geen onderwerp zo rond de feestdagen, maar ik schrijf het toch even van me af.
De laatste tijd ben ik hier heel druk mee bezig om uit te vinden wat mogelijk is, wat kan, wat mag, en eventueel van uit ons geloof.

Stap voor stap heb ik informatie opgezocht via diverse website's en instanties.
Ik merk door het lezen dat er zoveel factoren en verantwoordingen meespelen dat je het diverse keren moet lezen om het te eventueel te begrijpen. Er waren ook diverse instantie's die de tijd namen om het ook even uit te leggen, maar zeker niet allemaal ! (overleg maar met uw huisarts was een reactie ). Ja die afspraak staat al in het nieuwe jaar gepland, maar wil wel mijn voorbereidend werk hebben gedaan.

Tijdens een groep gesprek met onze familie en dementie coach, hebben we hier ook al kort over gesproken. Ik ben ook een ervaringsdeskundige zoals men dat noemt. samen met mijn vrouw hebben wij ruim 20 jaar geleden het hele traject met mijn moeder doorgelopen zij was 62 toen ze uiteindelijk aan alzheimer is overleden. Dus wij weten heel duidelijk wat er komen of ons te wachten staat.

Maar als ik het goed begrepen heb is het bijna alleen mogelijk als je wilsbekwaam ( goed bij geest ben, en als je in de loop van de tijd achteruit gaat heb je er niks meer over te zeggen. )
Het is duidelijk een moeilijke en lastig vraagstuk, en om een lang verhaal kort te maken bij mensen met alzheimer maakt het alles nog ingewikkelder.

En voor mij was het alleen belangrijk als het moment komt dat de familie denkt is dit "eigenlijk" mens onterend dat ik heb laten weten dan is het genoeg geweest.

Maar uiteindelijk heb ik besloten dat ik deze rit in het geheel gaat uitzitten.
Tegen mijn kinderen zeg ik vaak "komt tijd, komt raad", en dat ik niet bang ben voor de dood.

Wel gaan mijn hersens naar Alzheimer Hersenbank voor de wetenschap.
graag zou ik nog wat andere organen afstaan zoals mijn hart en diverse maar daar gaan we met de huisarts in gesprek.

Zo dit was even goed om van me af te schrijven, aanvullende informatie of gedachten zijn altijd welkom.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Klavertje vier, 18 Januari 2015

Dag Frans,
Via de NVVE (euthansievereniging) kan je een advies gesprek aanvragen. Je moet dan wel lid zijn (17,50 euro). Aan een huisbezoek zijn geen kosten verbonden. https://nvve.nl/onze-diensten/ledenondersteuning/
Klavertje vier

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken