logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Iemand ervaring met vasculaire dementie op jonge leeftijd?

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Iemand ervaring met vasculaire dementie op jonge leeftijd?

Berichtdoor GB, 21 November 2020

Graag verneem ik of er iemand binnen dit forum ervaringen heeft met een dierbare, de diagnose vasculaire dementie, het traject naar de uiteindelijke diagnose. Dank.
GB

Geboortejaar:
1972
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 21 November 2020

Hoi GB,
Welkom op het forum!
Heb je het speciale forumgedeelte al geraadpleegd? Dat vind je hier: vasculaire-dementie-f20326/
Verder heb ik helaas geen ervaring met deze specifieke vorm. Ik hoop dat er lotgenoten zullen reageren.
Mocht je vragen hebben, kun je ze altijd stellen.

Hartelijke groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Herfst, 21 November 2020

GB schreef:
> Graag verneem ik of er iemand binnen dit forum ervaringen heeft met een
> dierbare, de diagnose vasculaire dementie, het traject naar de
> uiteindelijke diagnose. Dank.

Hallo GB,

Mijn man heeft vasculaire dementie maar is niet zo jong meer, 76 nu.
Via huisarts doorgestuurd naar geriater, die stuurde door naar GGZ, waar ze een test afnamen.
Ook is er een afspraak gemaakt met neuroloog voor een petscan.
Beginnende vasculaire dementie is toen geconstateerd.
Na een jaar begonnen de problemen, met (korte termijn) geheugen, verbanden niet meer kunnen leggen, geen interesse meer in mensen en dingen, kortom hij was aan het veranderen.
Nu gaat dit proces bij iedereen anders, maar vasculaire dementie zit in de voorste hersenkwab, eiwit wordt daar ontwikkeld en hecht zich aan de zenuwuiteinden zodat die geen seintje meer door kunnen geven aan het lichaam.
Het ligt er dus aan in welk gedeelte van de hersenen de 'storing' zit en welke gevolgen dit heeft.
Dus bepaalde 'uitval en achteruitgang' is het gevolg, bij de één gaat het langzaam, bij de ander vlug, soms stabiel.
Het ligt aan het gedrag en hoe vlug het gaat als je actie moet gaan ondernemen.
De huisarts kan een casemanager inschakelen die zaken kan gaan regelen die moeten worden gedaan of je de weg wijzen waar je moet zijn.
Dit een beetje in het kort, zoals je weet zijn er geen medicijnen voor, dus je moet zelf aan de bel trekken als je denkt dat dat nodig is.
Nogmaals, het kan heel lang duren, bij mijn man was het ook al jaren aan de gang voordat we actie moesten ondernemen.
Het begint meestal met: "er klopt iets niet"...., met dingen die worden gezegd of gedaan.
Eerst weten we het aan het ouder worden; 'senior moments' ....
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verder literatuur over de ziekte lezen, hier op Alzheimer NL, er zijn boeken over en op Google is ook veel informatie.
Het is belangrijk dat je begrijpt wat de ziekte inhoudt, je komt wss voor allerlei verrassingen te staan.
Sterkte en succes, en kom hier met je vragen en gevoelens, we hebben allemaal hetzelfde meegemaakt!
Hartelijke groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ankelot, 22 November 2020

Goedenavond, mijn man heeft vasculaire dementie is nu 80 jaar maar het is voor mij heel duidelijk geworden dat hij het al heeft sinds juli 2014. Ik vond het moeilijk goede berichten te vinden over deze vorm, omdat het bij iedereen anders verloopt. Maar mocht je specifieke vragen hebben, wil ik je graag helpen. Als eerste is het heel belangrijk om een levenstestament te maken bij de notaris, indien je man nog bekwaam is dit te tekenen. Gr Lotte
Ankelot

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie