logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Instellingen met aanbod voor jonge mensen met dementie?

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Instellingen met aanbod voor jonge mensen met dementie?

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 26 April 2013

Gekopieerde reactie van Steven:

Ha Rob,

Ik wilde toch even reageren als jong dementerende. Ik moet zeggen dat ik op jullie site niet zoveel kan vinden. Voor Overijssel word je door verwezen naar “Het Zand” in Zwolle. Op de site van deze organisatie komt van alles naar voren maar niet specifiek voor jong dementerende. Het valt me überhaupt op dat de informatie voor deze doelgroep beperkt is. Is het zo dat de Alzheimer stichting eigenlijk niet het juiste adres is?

Ik verneem graag wat.

Met vriendelijke groet,

Steven

Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Edelsteen:

Hoi Steven,

Wellicht kan je casemanager hierbij helpen. Ook de regio afdelingen even bellen kan mogelijk een oplossing zijn. Veel succes.

groetjes,
edeslteen
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Dag Steven,

Je vraagt je af of Alzheimer Nederland het goede adres is voor dementie op jonge leeftijd. Wat dat betreft wel, want het geval is: voor deze groep is relatief weinig!
Dementie op jongere leeftijd is veel zeldzamer dan op oudere leeftijd, en daardoor zijn er in Nederland veel minder plaatsen waar aparte dagbehandelingen zijn voor jonge mensen. Of aparte opname/verblijf afdelingen.

Alles wat ons bekend is staat op het overzicht met voorzieningen voor jonge mensen met dementie: http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp- ... entie.aspx

Edelsteen doet ook een goed voorstel: contact opnemen met de lokale afdeling van Alzheimer Nederland. Zij zijn veel beter op de hoogte van lokale initiatieven. De gegevens van afdelingen vind je op de site.

HArtelijke groet,
Rob
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Linde, 27 April 2013

Hallo Steven,

In Overijssel kunnen jongdementerenden ook terecht in Enschede, bij Bruggerbosch. Een verpleeghuis voor dementerenden met een aparte vleugel voor dagbesteding. Hier is mijn man 4 jaar naar de dagbehandeling geweest. Het staat wel op de site hier. Zie link in bovenste stukje.

Het is een groep met allemaal mensen jonger dan 65 jaar. Mijn man ging eerst 1 dag en uiteindelijk 4 dagen per week.
Vrijwel elke dag stond er wel een bewegingsactiviteit op het programma. Heel soms 1 op 1, maar meestal met een deel van de groep.
Een flinke wandeling maken of weg op de grote step. Begeleid trainen bij een sportschool. Maar ook jeux de boules of biljarten. Zelfs om de week zwemmen. Verder kon je naar een muziektherapeut of fysiotherapeut. Een enkele keer gingen ze er samen gezellig een dagje op uit. Mijn man is er al met al goed op zijn plek geweest, ging nooit met tegenzin.

Een tip. Zoek het niet te ver van huis! Een reistijd van meer dan een 45 min. is al snel vermoeiend. Ook kan een eigen bijdrage voor het vervoer wellicht hoger zijn.
Bedenk verder dat binnen de groep, ondanks dat ze allemaal nog jong zijn, de verschillen best groot kunnen zijn. Net zo groot als de verschillen in een groep met ouderen!
Er zijn allerlei vormen van dementie. Naast "jongeren" met Alzheimer en Vasculaire dementie, zijn er ook mensen bij met dementie a.g.v. Parkinson.
Verder zijn er mensen die 1 dag komen maar ook mensen die 4 dagen komen...
Dus iedere dag is anders. Voor de begeleidsters een ware uitdaging om iedereen dat te bieden wat hij /zij graag zou willen. Naast het feit dat mijn man een goede en gezellige dagbesteding had mopperde hij heus ook wel eens ;)

Waar je keuze ook naar uit gaat, vraag of je een keer kan gaan kijken! Proef de sfeer, bekijk de plek, spreek met lotgenoten. Dat zegt vaak veel.
Maar nogmaals, pas op voor de afstand. Heen en terug, t.z.t. misschien meerdere dagen per week, is niet niks.
Heel veel succes en sterkte.

Groeten Monique
Linde

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Linde, 27 April 2013

Nog even een aanvulling voor Steven,

Las in andere berichten dat je FTD hebt en in een rolstoel zit. Ook dat komt uiteraard voor binnen de groep jongdemeterenden... Of in een rolstoel, of FTD. De combi had ik nog niet eerder gehoord, maar zo zie je maar, iedere persoon met een vorm van dementie is uniek!!
En naast de bewegingsactiviteiten doen ze uiteraard meer! Geheugenoefeningen, (taal)spellen, soep maken, de krant doornemen etc. Er werd zelfs een start gemaakt met bezigheden op de computer.
Ook schrijf je dat je het voor je vrouw belangrijk vindt dat ze gesprekspartners krijgt, terecht! Ik heb erg veel gehad aan de partnerbijeenkomsten die eens in de 6 weken plaatsvonden. En ja, het is erg goed om, indien mogelijk samen, tijdig te kijken waar je later zou "willen" wonen. Mijn man en ik hebben dit ook gedaan. Het maakte het moment van verhuizen uiteindelijk een heel klein beetje draaglijker.

Het is een zoektocht... Maatwerk!
Ik wens je nogmaals veel succes!
Groeten Monique
Linde

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Steven, 27 April 2013

Ha Monique,

Dank voor de zeer bruikbare informatie. We hadden het zelfde gevoel zoals jij zei, we moeten eerst eens een vrijblijvende afspraak maken om te kijken of één en ander wel bij elkaar past. We hebben ook de zelfde doelstelling om als het zover is de `pijn` minder te laten zijn. Ik maak op uit je schrijven dat het ietsje geholpen heeft. Het is dus waarschijnlijk minder pijn besparend dan we nu denken? Nogmaals dank en ik hoop dat we later wellicht nog wat meer vragen kunnen stellen.

Groet,

Steven
Steven

Geslacht:
Man

Berichtdoor Margreet, 17 Augustus 2013

Mijn man gaat eerdaags kijken bij Lisidunahof in Leusden, jong dementerenden... Hij zelf heeft FTD.
Hij zal wel de jongste zijn met zijn 51 jaar. De rest is rond de 60, maar ze hebben daar so wie so al jaren ervaring met FTD. Em dat vind ik erg fijn, want t is zo anders dan de " gewone" dementie !!!

5 oktober publeiksdag FTD met sprekers uit t vak, van de Expertgroep en ook over verzorging, verpleeghuizen etc..
Ook veel tijd om vragen te stellen en te praten met lotgenoten, ervaringen uitwisselen..
Prof. j. Van Swieten komt onder andere.
Check de site van de lotgenoten www.ftdlotgenoten.nl. Ook is er een facebookpagina van de FTD lotgenoten.
14 oktober op tv bij BNN je zal t maar zijn. FTD -ALS gezin.

Succes en groeten Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie