logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Is het wel Alzheimer op jonge leeftijd?

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 14 Juli 2013

Dag Willy,

Wat een lange tijd al dat je man kampt met dementie.
Wat ik positief vind in je verhaal is dat je nu goed contact hebt gemaakt met iemand van 'Zorg voor Welzijn', want je situatie lijkt me tamelijk eenzaam, omdat je man steeds meer in een isolement verdwijnt. Goed dat je met haar over de dingen kunt praten die je dwars zitten, dat moet een welkome uitlaatklep zijn voor jou. Zou mooi zijn als zij je verder in contact kan brengen met een deskundige die je kan helpen met je twijfels.

Willy, geniet van je kleinzoon en misschien kan iemand je afentoe ontlasten zodat jij er zelf een keer uit kunt.
Groeten.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor willy, 14 Juli 2013

Ja onderzoeker30, mister Alzheimer brengt eenzaamheid in het kwadraat met zich mee. Daardoor heb ik internet ontdekt. Er is een wereld voor me opengegaan. Door een schrijversforum heb ik kennis gemaakt met een Australische vrouw waarmee ik een boek heb geschreven, dat een uitgever zelfs heeft uitgegeven. Tel je zegeningen! Zonder mister Alzheimer was dat misschien nooit gebeurd.

Maaaar... ondertussen zit mijn man meestal met de poes op schoot in zijn stoel, staart voor zich heen en dommelt. Als ik hem vraag waar hij aan denkt, zegt hij: 'O,...zomaar...ik weet niet.'
Uitleggen is zooo moeilijk en dat terwijl hij in het onderwijs zat. Ik kan hem in zijn gedachtegang vaak niet meer volgen. De gesprekken die we hadden zijn verleden tijd. Hij las altijd al mijn stukjes en verhalen en had er een eerlijk commentaar op. Complimenten gaf hij moeilijk dus als hij zei dat het goed was, wist ik dat ik het op kon sturen. Nu leest hij niets meer van me. Als hij de eerste zin heeft gelezen, weet hij al niet meer wat er aan het begin van die zin staat.

Ik vraag me wel eens af wie eenzamer is, hij of ik.

Dank voor je reactie onderzoeker30
willy

Berichtdoor hanniewp, 28 Januari 2014

Hallo Willy,

Dat vraag ik mij ook wel eens af. Wie is er eenzamer?
Ik kom bij mensen in mijn werk, waarbij ik merk dat de mantelzorger zich heel eenzaam voelt. Inderdaad discussies zijn niet meer mogelijk. Zelfs eenvoudige gesprekken worden moeilijk. Het leven wordt niet meer gedeeld en ieder leeft zijn eigen leven. Alleen de mantelzorger heeft nu verantwoording over twee levens en moet beslissingen voor zijn partner gaan nemen. Beslissingen die door de buitenwereld niet altijd worden begrepen.
Dus ja , wie is er eenzamer?
hanniewp

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 29 Januari 2014

Dag Willy & Hanniewp,

Allereerst: sorry Willy ik kom je berichtje nu pas tegen! Goed dat je dat contact hebt gemaakt op een schrijversforum, hoop dat we hier ook nog weer eens wat van je lezen.
Hannie verwoordt het heel goed, over de eenzaamheid van de mantelzorger. Zo gaat het voelen naarmate je verder komt in het ziekteproces. Hier op het forum maken we bijna allemaal dezelfde dingen mee en is er gauw herkenning.
Dames, sterkte en warme groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 29 Januari 2014

Dag Dames,

Ik ben er even niet direct meer mee bezig, maar jullie reacties lees ik nog vrijwel dagelijks.
Ik kan het dementieproces van jou Willie naadloos op ons proces leggen.
Ook bij mijn vrouw werd door Prof.Philip Scheltens himself verrteld dat mijn vrouw onomstotelijk Alzheimer had.
Wij weten het nu bijna 8 jaar.
Ruim een maand geleden is mijn vrouw opgenomen in een verpleeghuis.
Via onze Casemanager ( er bestaan ook veel heel goede ) werd er een Geriater ingeschakeld, omdat ik niet zo'n goede ondersteuning bemerkte bij onze huisarts. ( ik kan niets aan haar ziekte doen en haar slaap/waakstoornis, daar zul je zelf aan moeten werken ),Na ons proces 14 dagen dagelijks gevolgd te hebben, stelde zij mij het ultimatum, je zult nu de beslissing voor opname moeten nemen, anders heb ik over 14 dagen 2 patiënten.
Mijn vrouw is nu ca. 6 weken opgenomen, het lijkt er op dat ze het accepteert. Ik denk dat ze dat doet, omdat zij niet dwars wil zijn naar mij toe.
Ja mensen, er zijn zoveel vormen van dementie dat kun je vrijwel niet bedenken.
Maar ook deze vorm is voor mij een hele grote stap geweest.
Sterkte allemaal, want je zult het nodig hebben.
Eenzaamheid, breek me de bek niet open.
Ook ik probeer van deze periode zoveel mogelijk te maken.
Groet,
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Very, 30 Januari 2014

Dag dames, dag Leo,
Eenzaam of alleen, ik ben sinds de opname van manlief in september alleen en de eenzaamheid van de eerste paar maanden begint nu toch wel te slijten. Alleen maar niet echt eenzaam. Het is een hele toer om je leven weer op de rit te krijgen maar uiteindelijk gaat het steeds beter. Je moet allen niet denken dat dat zomaar even gaat, het heeft tijd nodig. Sterkte allemaal Very
Very

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 31 Januari 2014

Goede morgen Very en allemaal.

Dank voor je groet Very.
Hebben ze tegen jou/jullie ook gezegd, hij/zij mag best wel eens met je mee naar huis. En hoe heb je daar op durven reageren.
Ik kan het nog helemaal niet. Kan nu na 6 weken opname nog nauwelijks zonder steun staan.
Val in slaap waar ik zit. Toch is de nachtrust prima.
Ben zo bang dat ik haar niet meer terug krijg naar het verpleeghuis.
Momenteel is er rust en met enige hulp van het verzorgende team, ( afleiden ) kom ik in de namiddag wel weg. Ik neem aan/hoop dat e.e.a. er in zal slijten.
Allen gegroet/sterkte
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Very, 31 Januari 2014

Goede morgen Leo,
Mee naar huis nemen is ons afgeraden, ook omdat je hem/haar waarschijnlijk niet meer mee krijgt naar het verzorginghuis. Eerlijk gezegd ik durf het niet en ik wil het hem ook niet aandoen, weer vanuit huis naar het verzorgingshuis brengen.
Wat betreft die vermoeidheid, ik ben een stukje jonger dan jij maar ook ik heb de eerste 6 weken op de automatische piloot geleefd, niet gewerkt, toen een maandje halve dagen en pas sinds begin dit jaar werk ik weer 2 hele en 3 halve dagen. Die laatste halve dag laat ik nog maar even voor wat het is tot na de zomer, dan kijk ik wel of ik weer de volle 4 dagen ga werken. Vergeet niet Leo dat nu alle spanning van de afgelopen jaren er nu uit komt nu niet meer constant alert hoeft te zijn en op hoeft te letten. Het is ook voor een groot gedeelte geestelijke vermoeidheid, het blijft maar malen in je hoofd, je bent er ondanks dat je de dagelijkse zorg niet meer hebt, toch veel mee bezig. Maar langzaam aan krijgt alles zijn plekje (wat een vreselijke opmerking). Kortom geef maar gewoon toe aan die vermoeidheid dat is volgens mij de beste manier om er uiteindelijk vanaf te komen.
Sterkte very
Very

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Socio (vrijwilliger), 31 Januari 2014

Goedemorgen allemaal,

Dank voor jullie uitleg.

Ik begrijp goed wat jullie mee maken, aangezien ik hetzelfde bij cliënten verneem. Al de goede tips "neem ik mee".

In sommige gemeenten starten ze diverse activiteiten voor o.a. ouderen om een "verzetje" te hebben en om anderen te ontmoeten.

Wellicht hebben jullie ook daar wat aan.

Veel succes en sterkte !

Socio
Socio (vrijwilliger)

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 31 Januari 2014

Dank Very voor je persoonlijk antwoord.
Ik zit er ook zo in hoor. Dus kiezen voor het huidige verhaal.
Inmiddels heb ik al een onderzoekje gehad en voorlopig krijg ik een vitamine D stoot.
Socio in mijn situatie ben ik op zoek gegaan naar de Cliëntenraad in het verpleeghuis.
Vanmiddag heb ik een gesprek met de voorzitter van het cluppie. Zodoende kom ik mij op de hoogte van de situatie die er dienaangaande heerst in het verpleeghuis.
Ik wil altijd graag een beetje de vinger aan de pols houden.

En Very, ik ben wel behoorlijk wat ouder dan jij, dus niet zoveel rek meer, maar ik behoef niet meer te werken en kan mijn tijd dus volledig richten op onze situatie.
Allemaal sterkte.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man