logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Jong dementerenden

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Re: Jong dementerenden

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 20 Juli 2015

Bedankt Frans, ik hoop dat ik het haal, anders uitzending gemist.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jostrol, 20 Juli 2015

Hoi Frans, ben benieuwd, ga in ieder geval kijken
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor loek, 20 Juli 2015

Hallo Frans,
Ga ook kijken vanavond, bedankt voor de tip !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor jostrol, 20 Juli 2015

Dank je wel Frans, wat mooi dat jullie zo gevolgd worden- eerlijk, emotioneel verhaal.
Prof.van Swieten ook eerlijk geen remedie om deze ziekte tegen te houden.
DNA opslag heeft mijn man ook aan meegewerkt,, kan altijd later opgediept worden om te zien of het om erfelijke/niet erfelijke vorm gaat.
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Margreet, 20 Juli 2015

Lieve Frans,

Dank je wel dat je wederom hebt meegewerkt aan EenVandaag !
En je broer, vrouw en dochter!
Was weer ontroerend, ik had t gedeeld op de FTD facebookpagina & twitter.
Het is een dilemma...

Natuurlijk altijd weer te kort t "item", maar in ieder geval weer aangekaart !!! Erg belangrijk.

Bloed van m'n man ook opgeslagen bij van Swieten ;)
Voor je weet maar nooit... Ik ga ervan uit dat t bij ons puur pech is....
Want niemand in zijn familie heeft FTD.

Goed dat je je bloed hebt laten opslaan, de keus is er in ieder geval voor je kinderen. Fijn. Dubbel....

Ik zie je vast weer snel ;)

Lieve groet Margreet

Ps. Meneer X is zelfs pas 44 ....had even wat berichten teruggelezen....
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor loek, 20 Juli 2015

Leuk om eens te zien wie "Frans vh forum" is......
Goed item. En geniet van je te schattige kleindochtertje !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor frans 50, 21 Juli 2015

Levensboek zin of onzin ?
Het gebeurt me nog wel eens dat ik verkeerd klik op een internet link, ik kwam op web pagina Dementie Vandaag terecht. Het trok mijn aandacht mede door dat het een website over Dementie gaat. Monika Eberhart vergeet deze naam niet ! Ik zoek wel eens een afbeelding bij mijn blog of een gedicht. Op de website van Alzheimer Nederland zag ik ook vaak een gedicht voorbij komen met Referentie M.C. Eberhart. Op één of ander manier dacht ik dat is een vak dichter een man, niets is minder waard. M.C. Eberhart is een jonge vrouw werkt in de zorg met name dementie. Zij is regisseur welzijn, en is zeer betrokken over dit onderwerp en heeft de website Dementie Vandaag.

Ondertussen hebben we via de mail contact gehad, en in goed overleg delen we informatie uit om meer inzicht te kunnen geven wat voor impact dementie in het dagelijkse leven teweeg brengt.

Zo zijn wij nog thuis bezig in discussie over een levens boek, ik vond het eerst onzin maar na het lezen van Monika haar verhaal heeft ze mij er toch van overtuigd dat het wel degelijk zin heeft.

Hier volgt een deel uit het verhaal wat voor mij overtuigde om er toch aan te beginnen.

Ok, dan heb je een levensboek gemaakt, hoe ga je het dan gebruiken? Bij de oudere thuis kun je het boek op tafel leggen, binnen bereik van de oudere. Als er dan zorg over de vloer komt of visite dan kunnen ze samen met de oudere in het boek bladeren en een gesprek ontstaat dan vanzelf. Natuurlijk gaat het gesprek dan alleen over de oudere, maar dat geeft helemaal niets. Je gaat niet op bezoek bij een dementerende om over jezelf te praten. In een verpleeghuis werkt het op dezelfde manier, leg het boek binnen bereik van de oudere. Verzorgend personeel of vrijwilligers kunnen het op elk gewenst moment oppakken en er met de oudere in kijken. Op een dagverzorging kunnen levensboeken in een kast bewaard worden en tevoorschijn gehaald worden als de desbetreffende oudere er is. Wacht niet tot de oudere om vraagt, dit gaat niet gebeuren. Neem als medewerker het initiatief en ga eens met een oudere apart zitten en gezellig keuvelen.
Jammer genoeg blijkt in de praktijk het levensboek niet zoveel gebruikt te worden, familie heeft vaak geen tijd om er een in elkaar te zetten en personeel heeft vaak zoveel cliënten dat ze al blij zijn als ze een zorgdossier bij kunnen houden. Toch wil ik het promoten..........simpelweg omdat ik vind dat het heel veel toevoegt aan, het vaak al, eenzame leven van een dementerende.

Het hele verhaal van af het begin staat op de volgende link. http://dementievandaag.blogspot.nl/2015 ... sboek.html
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor loek, 21 Juli 2015

Hallo,
Ja hoor een levensboek(je) is echt een heeeel goed idee. Ik heb er voor mijn moeder ook 1 gemaakt, en we kijken er samen
vaak in....vindt ze heel leuk. Daarnaast is het voor de evt. thuishulpen / verzorgsters / verpleegsters / visite ook leuk om wat
achtergrond informatie te hebben. Ik heb er ook foto's van vroeger ingeplakt...hoe zij er uit zag als meisje.....haar trouwerij in een koets.....
foto's van huizen waarin ze heeft gewoond...van huisdieren.....van vakanties zwemmend in de zee ....enfin van alles waar ze dol op
was / is. Ik kan het iedereen aanraden om zo'n boek(je) te maken.........door het levensboekje heb je ook gelijk een gesprek wat elke keer
anders is. Doen !! ( en als het even kan, samen doen !)
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 21 Juli 2015

Dag Frans,

Wat een indrukwekkend item op Eenvandaag. Ik heb hier de link naar uitzending gemist van gisteren: http://www.npo.nl/eenvandaag/20-07-2015 ... AT_1418692

Heftig hoe niet alleen jij met die ziekte vecht, maar je naasten zoals je broer en je dochter ook vrezen of dit hun ook zal treffen.. moeilijke dilemma's. Veel sterkte, blijf schrijven en delen! En aandacht vragen voor deze ziekte.

Sterkte!
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50, 26 Juli 2015

Schrikken,

Er zijn van die momenten dat je schrikt, vandaag ook weer. Het raakt ons allebei even weer. Ik zie je even weer op je tanden bijten, even schrikken van dat moment dat je merkt dat ik het niet meer weet. Deze keer anders, anders, anders dan AL die andere keren die voorbij komen en we het gewoon accepteren en stil voorbij laten gaan.

Vandaag vroeg je, nee toch? Zeg me niet dat je het niet meer weet. Je bijt op je tanden, ik sla even dicht en zie je tranen en verdriet. Want het is zo, ik weet het even niet…

Zichtbaar,

Het word steeds meer zichtbaar, afschermen lukt niet meer. Zichtbaar bij elkaar, dat komt we houden van elkaar. Het zijn die klote momenten die ons vertellen, hoe hard het gaat. Maar de liefde, de liefde die ons verbonden heeft wint nog steeds, en steeds en steeds weer, Hvj.

kopie van mijn blog. http://www.fransenrenate.123website.nl
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie