logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Ontkenning

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Berichtdoor jannieka, 02 November 2012

beste Catootje, die combinatie van hartverscheurend en grappig.....het is knap en fijn dat jullie de humor hebben gevonden als 'wapen' in de strijd...en als verbindingsdraad. Het lachen met je vader zal nog heel lang blijven bestaan. Mijn schoonmoeder is al een hele tijd dement en het fijnste is om samen lekker te lachen. Ik kan goed grapjes met haar maken, ook over dingen die er fout gaan.
In tegenstelling tot Leo zou ik op de vraag 'ben ik dan echt gek aan het worden' antwoorden: ja natuurlijk! en wij worden ook allemaal een beetje tureluurs. Zo blijf je luchtig maar ontkent de boel niet. Maar ik denk dat jullie zelf heel goed aanvoelen wat wel en niet gezegd kan worden.

Als je moeder er een beetje doorheen zit: is er al hulp van buitenaf ingeschakeld om haar een beetje te ondersteunen bij dagelijkse dingen?
groeten Jannieka
jannieka

Berichtdoor dementmaarnietgek, 02 November 2012

Bij mij zat het probleem niet zozeer in de vaststelling, dat ik een paar maanden na mijn herseninfarct duidelijk dement leek te worden. Mijn huisarts zei het zó tegen mij :"Er is bij jouw natuurlijk wel een dementieëel beeld ontstaan, en je moet leren dat je miet meer kunt wat je vroeger kon" . Slik. Tja. Dat wist ik eigenlijk wel, die vaststelling, maar dan,,, Gaan de mensen nog met respect met je om (de mensen zijn je familie en een paar vrienden, anderen zie eigenlijk niet meer)? Zullen ze je blijven accepteren? Blijft mijn vrouw bij me, als het allemaal erg lang gaat duren en ik misschien wel strontvervelend word? Onzekerheid aan alle kanten en je hersenen werken nog maar op halve kracht; dat maakt bang en dan valt het niet mee om gewoon toe te geven aan wat je wel weet en wat de dokter je zomaar zegt. Angst is een slechte raadgever.

Beste Groeten
dementmaarnietgek

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 03 November 2012

Dag Dementmaarnietgek,

Goed dat je ons een inkijkje geeft in je gedachten, het verklaart veel.
De angst voor het onbekende, waar het naar toe gaat met de ziekte,
en hoe de omgeving daar op reageert. De controle die je kwijt raakt
over je eigen leven, de dingen die je zelf niet meer kunt sturen, dat moet
inderdaad beangstigend zijn.
Ook de mantelzorgers kennen deze angsten, ook zij leven met onzekerheid
over de toekomst en moeten aanzien hoe hun familielid een strijd voert.
Het is dan heel prettig dat je hierover met elkaar kunt praten, Dementmaarnietgek,
dat je een uitlaatklep hebt.
In al je verhalen komt duidelijk na voren dat je vrouw er onvoorwaardelijk
voor je is, dat moet toch een hele geruststelling zijn.

Hartelijke groet,

onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Mia (vrijwilliger), 03 November 2012

Hallo Catootje,

Met humor kun je bergen verzetten.
Maar soms lukt dat niet altijd en is er helemaal niets te lachen.

De ene keer los je iets op door er een grapje van te maken. Soms kun je alleen maar lachen om een reactie en een andere keer ben je toch weer verbijsterd om deze bizarre ziekte. Soms probeer je er toch serieus op in te gaan en sta je vervolgens tcoh weer hopeloos voor een dichte deur. Een volgend moment wordt je werkelijk weer opgeschrikt door hele slimme opmerkingen, en vraag je je af: hoe is het mogelijk!

Elke dag is er weer één en morgen is weer een dag. Niet al te ver vooruitkijken en het leven nemen zoals het is.

Catootje, ik vroeg me nog wel even af, hoe gaan vrienden, famile en buren er mee om?

groet Mia

Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Margreet, 17 Augustus 2013

Het moeilijkste is t als ze niet mee willen werken..
Mede door t geen ziektebesef en net willen zien...
Mijn man van 51 werkte 10 mnd geen nog in zijn eigen praktijk en t is erin geslopen...
Hij wilde gelukkig met mij mee naar de huisarts omdat ik me zorgen maakte, burn out?
Helaas was dat t maar.
Zelf heb ik veel aan de lotgenoten op de ftdlotgenotensite... En de FTD lotgenotendagen.

Op 5 oktober is er een publieksdag in de Bilt en daar komen sprekers van de Expertgroep en vele lotgenotendag mee te praten, te sparren.
Wellicht hebben ze daar ook nog tips!

Op 14 oktober op BNN een uitzendingen van een lotgenoot met man met FTD -ALS. Met een jonge tweeling.
Groeten Margreet

Www.ftdlotgenoten.nl
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie