logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Training over dementie op jonge leeftijd

Alles wat dementie op jonge leeftijd betreft

Training over dementie op jonge leeftijd

Berichtdoor Dorpel, 22 Oktober 2020

Uitstekend, dat initiatief voor een een training voor naasten van mensen met dementie op jonge leeftijd, bedoeld voor (ik citeer) partners, kinderen, broers, zussen, ouders, familieleden en kenissen. Maar hoe zit het nu met mij ??
Moet ik niet als eerste weten wat er met me gebeurd ? Krijg ik ook nog de de gelegenheid om de genoemde doelgroep te laten weten hoe ik het wil hebben ? Of ben ik al afgeschreven ? Als je net de diagnose hebt, betekent dat niet dat je niet meer functioneert of niets meer snapt ! Ik heb zelf de volledige training gedaan en pleit ervoor dat ook de andere "slachtoffers" welkom worden geheten om dit doen.
Dorpel

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Ellis, 23 Oktober 2020

Goedemorgen Dorpel,
Allereerst: welkom op het forum! Uit jouw verhaal lees ik, dat je de diagnose dementie hebt gekregen. Ik kan me goed voorstellen dat het een klap is en dat "trainingen voor naasten van" je boos kunnen maken. Dementie kan in verschillende stadia ontdekt worden. Zeker in de beginperiode kunnen mensen met dementie juist nog prima functioneren.

Ken je ons programma Restaurant Misverstand? Dit programma is op TV geweest. De deelnemers van het programma hebben allemaal (beginnende) dementie. Bij ieder uit het zich anders. Je ziet hoeveel er eigenlijk nog mogelijk is. Een training voor naasten betekent natuurlijk niet dat jij de training niet mag doen. Iedereen mag de training doen! :blush:

Mag ik vragen welke diagnose je hebt gekregen en hoe lang dat geleden is? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen en hoe je ermee omgaat.

Hartelijke groet, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Dorpel, 23 Oktober 2020

Beste Ellis,

Bedankt voor je respons.

Ik besef me dat mijn toon in het bovenstaande enigzins bozig was. Ik blijf wel op mijn standpunt staan voor wat betreft de de inhoud. Ik mis in jouw reaktie wat jij van mijn standpunt vindt.

Ik ben na een periode MCI gepromoveerd naar alzheimer (ik ben 57 jaar oud, dus jong). Hoewel ik het een geweldig initiatief vind, zie ik me nog niet in het bovengenoemde t.v. programma verschijnen.

Wat ik wel zal doen is me op alle mogelijke manieren inzetten voor de alzheimer community. Daartoe heb ik om te beginnen me als schrijver opgegeven, op basis waarvan ik vandaag uitgebreid met Andrea heb gesproken. Je gaat dus nog van me horen, in positieve zin.
Groet, Michiel
Dorpel

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Ellis, 24 Oktober 2020

Dorpel schreef:
> Beste Ellis,
>
> Bedankt voor je respons.
>
> Ik besef me dat mijn toon in het bovenstaande enigzins bozig was. Ik blijf
> wel op mijn standpunt staan voor wat betreft de de inhoud. Ik mis in jouw
> reaktie wat jij van mijn standpunt vindt.
>
> Ik ben na een periode MCI gepromoveerd naar alzheimer (ik ben 57 jaar oud,
> dus jong). Hoewel ik het een geweldig initiatief vind, zie ik me nog niet
> in het bovengenoemde t.v. programma verschijnen.
>
> Wat ik wel zal doen is me op alle mogelijke manieren inzetten voor de
> alzheimer community. Daartoe heb ik om te beginnen me als schrijver
> opgegeven, op basis waarvan ik vandaag uitgebreid met Andrea heb gesproken.
> Je gaat dus nog van me horen, in positieve zin.
> Groet, Michiel

Hoi Michiel,
Ik ben het met je eens dat de training ook voor mensen met dementie zelf kan zijn en dat daar ook zeker aandacht aan besteed mag worden!

Wat heftig dat je op zo'n jonge leeftijd de diagnose hebt gekregen. Het programma is prachtig, maar ik bedoelde niet dat je daarin moet verschijnen hoor. Ik dacht; misschien vind je het fijn om te zien hoe lotgenoten ermee omgaan. Misschien vind je daar wat herkenning en erkenning in.

Fijn dat je je wil gaan inzetten. We horen gaan nog veel meer van je! Fijn weekend toegewenst!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger