logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Algemene Achteruitgang

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Algemene Achteruitgang

Berichtdoor Claartje66, 28 Januari 2020

Mijn moeder zit in de laatste fase van haar dementie en heeft mogelijk niet meer zo lang te leven. Ik zie dat ze depressief is, door me heen kijkt en veel op bed ligt. Ze is mijn moeder niet meer en er is geen wederzijds contact meer. Af en toe doet ze haar ogen open en lijkt het helemaal opgegeven te hebben.
Lichamelijk speelt er ook nog veel. Ze heeft fikse slijtage , maag en darmklachten en eet en drinkt nauwelijks .Met kerst had ze bloed opgegeven.. Morgen is er een multidisciplinair overleg met huisarts en de verzorging van het huis waar ze woont. Momenteel heb ik geen idee wat ik kan verwachten van de huisarts. Ik hoop dat ze snel overlijdt want dit is geen leven meer
Claartje66

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha, 28 Januari 2020

Dag Claartje

Dat is echt heel, heel vreselijk om je moeder zo te moeten mee maken De allerlaatste fase is zo verschrikkelijk erg omdat je het idee hebt dat er geen contact meer is
Maar vergis je niet! Het feit dat je moeder niet meer reageert op je wil niet zeggen dat ze je niet hoort en voelt. Mijn oude moeder van 99 jaar is ook tot de allerlaatste fase gegaan.. kon niets meer..lag daar maar in bed als een mummie, at en dronk steeds minder. hield de ogen meestal gesloten....

En toch als je goed oplet geven ze je nog hun laatste liefde/ dankbaarheid voor al je goede zorgen, al die jaren. Het feit dat jij rustig naast haar zit, een muziekje opzet wat ze mooi vindt, haar gezicht en handen streelt.. lieve woordjes zegt nu het nog kan... Geloof me ze hoort jou en voelt de sfeer zo goed aan .. maak deze vol harmonie en liefde.. zeg dat het goed is dat ze mag gaan.. dat jij haar dat zo gunt...

Mensen met dementie in de laatste fase zijn niet meer helemaal op deze wereld.. ze zijn al veel en vaak daar waar ze naar toe gaan.. ik hoop dat je geloofd in een hiernamaals... ik zou je er zoveel meer over kunnen vertellen als het je belangstelling heeft.

Mijn moeder kreeg epileptische aanvallen en god zij dank zijn de artsen toen begonnen met palliatieve sedatie.. daardoor gleed ze heel vredig in een diepe slaap, werd haar bewustzijn laag gehouden zodat ze geen pijn en ander ongemakken meer hoefde te voelen en is ze rustig na een week overleden... ineens was er geen ademhaling meer en was het STIL.. het lijden was voorgoed voorbij!

Wat een opluchting maar ook wat een verdriet en pijn dat ik niet meer langs kan gaan. Haar niet meer fysiek vasthouden en voor haar zorgen... Ineens is er een hoofdstuk afgesloten.

Ik hoop voor jou en je moeder dat het inderdaad snel is afgelopen.. ik vond vooral de laatste fase geen leven meer.. onmenselijk..

Heel veel sterkte met de laatste loodjes. Blijf dicht bij haar! Ze heeft je nog nodig al lijkt het jou dat ze niets meer verneemt van je..
Is niet zo, ze kan het alleen niet meer uitdrukken door die ellendige dementie.. maar ze voelen en horen echt nog ALLES

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Janneke85, 29 Januari 2020

Ach wat verdrietig Claartje dat je je moeder op deze manier moet zien. Ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen. :yellow_heart:
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Claartje66, 30 Januari 2020

Dank jullie wel voor de lieve reacties
Precies wat ik nodig had!
Claartje66

Geboortejaar: