logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Boos op echtgenoot

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Boos op echtgenoot

Berichtdoor Danielle, 24 Oktober 2019

Ik heb een vraagje. Zijn er mensen zijn die nog een gouden tip hebben hoe om te gaan met extreem verwijtend gedrag van onze moeder naar onze vader. Ze is over het algemeen erg negatief ingesteld maar het loopt de spuitgaten uit hoe ze haar man behandeld. Ik weet dat dit door de ziekte komt maar we willen toch eens proberen of er misschien iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt. Ze maakt echt ruzie met hem en als we dan vragen of het misschien beter is als hij niet komt zegt ze dat dat dan ook niet de bedoeling is. Dat hij haar trappaal is lijkt me duidelijk. Maar mag/kan hij daar ook een grens in aangeven? Kan me ook zo voorstellen dat wanneer hij een tijdje weg zou blijven de sitiatie er niet beter op wordt.....Kortom ...Help!
Danielle

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor wia, 25 Oktober 2019

Mij is geleerd om als het uit de hand loopt "stop" te zeggen en daar bij je hand op te steken.

Ondanks dat het de ziekte is en niet de persoon, vond ik dat soms eens boos worden ook hielp.
Weet niet of het bij jullie helpt maar bij ons heeft het een poosje gewerkt.

Sterkte en groet
Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Danielle, 25 Oktober 2019

Hoi Wia

Bedankt voor je berichtje.
Boos ben ik ook wel eens geworden en dan lijkt het wel of dat wel aankomt. Toen zaten ze samen bij ons thuis en was het een grote bak negativiteit. Toen heb ik gezegd dat ze of wat vriendelijker kon zijn of ik zou haar terugbrengen. Toen was het wel iets beter. Maar dat knaagt dan ook wel een mijn geweten.
Mijn vader gaat ook wel eens na een kwartier al weg als hij bij haar op visite is. Gaat dan dapper de dag erna weer naar haar toe.
Groetjes
Danielle

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 27 Oktober 2019

Hoi Danielle,

Wat een lastige situatie. Ook al komt het door de ziekte, het wil niet zeggen dat het niet pijn doet bij je vader. Omdat je het hebt over terugbrengen denk ik dat je moeder in een verpleeghuis woont? Is daar geen deskundige die mee kan kijken wat de oorzaak is van het gedrag? Het kan maar zo iets anders zijn dan het lijkt. Bijvoorbeeld verveling of juist te veel aan prikkels. Een oplossing kan dan bv zijn om haar klusjes te geven, of muziek op te zetten, als ze zo'n bui heeft.

Sterkte...
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken