logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Een gevecht tegen chemische medicatie

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Een gevecht tegen chemische medicatie

Berichtdoor Tatiana, 30 April 2020

Mijn moeder heeft Alzheimer. Ze woont in een kleinschalige instelling. Haar gedrag maakt sommige medebewoners soms verdrietig of boos. Mijn moeder wil bijvoorbeeld niet stil zijn tijdens het bidden aan tafel. Ze praat er dan doorheen, omdat ze dan net iets op haar kamer heeft meegemaakt waar ze vol van is. Moeder raakt veel spullen op haar kamer kwijt en denkt dan dat andere bewoners dit doen om haar te pesten, terwijl ze zelf alles verstopt door wantrouwend gedrag. Elke keer komen dezelfde situaties terug en krijgt mijn moeder ruzie met andere bewoners die niet meegaan in de belevingswereld van moeder. Sommige bewoners gaan ook klagen bij hun familie over de negatieve sfeer soms. Mijn moeder denkt bijv ook dat soms de gemeenschappelijke huiskamer van haar is....met alle gevolgen van dien. Men wil het liefst nu antidepressiva aan haar geven, maar wij als familie willen eerst dat er goede benaderingswijzen ri moeder en juiste begeleiding aan het personeel wordt gegeven.

Wie heeft adviezen over hoe om te gaan met de terugkerende situaties bij het bidden aan de gezamenlijke eettafel?
Tatiana

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 30 April 2020

Hoi Tatiana,
Nare situatie, is jouw moeder gewend om te bidden voor het eten?
Misschien naast haar gaan zitten en samen de handen vouwen? Soms geeft dat even rust...
En wellicht na het bidden aan tafel gaan zitten, dan is dat moment voorbij.
Natuurlijk is het van belang dat de verzorging dit in de gaten houdt, je moeder kun je het niet uitleggen.
Dat geldt in de andere situaties ook, zij leeft in haar 'eigen' wereld waar argwaan/wantrouwen een grote rol speelt.
Afleiden van de situatie en zeggen dat je de spullen zult opzoeken, maar ook dat moet de verzorging in de gaten houden, het hangt helemaal van de begeleiders af hoe zij om gaan met dit gedrag.
Medicatie kan altijd nog maar is niet de oplossing, dat is mijn mening, antidepressiva wordt de mens ook suf van en heeft nog wel meer bijwerkingen.
Afleiden moet in ieder geval geprobeerd worden, in welke vorm dan ook.
Ik wens je heel veel sterkte!!
Gr Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Tatiana, 30 April 2020

Beste Foke.
Bedankt voor je reactie. Mijn moeder heeft niks met bidden. Ze wil niet stil zijn, maar praten met die andere bewoners over haar "gestolen" spu llen. Later aan tafel helpt niet, omdat ze vaak al als 1e aan tafel zit. Eerder van tafel bij het danken wil ze niet, omdat ze niet als enige weg wil van tafel. Er moet toch iets zijn om dit dagelijks tafereel te doorbreken...zonder haar op de gang te zetten?
Tatiana

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 01 Mei 2020

Hoi Tatiana,

Je schreef: "andere bewoners die niet meegaan in de belevingswereld van moeder".....dat kunnen de andere bewoners ook niet Tatiana, de belevingswereld van jouw moeder is haar beleving en werkelijkheid.
En de methode om 'haar op de gang te zetten' is ook helemaal niet de bedoeling, maar proberen om een situatie, zoals bidden aan tafel, te vermijden.
Zit je moeder al lang in het verzorgingshuis?
Daar ben ik benieuwd naar omdat het misschien iets kan verklaren van haar gedrag.
Verder blijf ik van mening dat de verzorging/begeleiders dit gedrag moeten begeleiden, jouw moeder kan er niets aan doen, want het hoort bij haar ziekte, verklaren kun je dit gedrag niet.
Heb je een goede verstandhouding met de verzorgenden en kun je dit met hen bespreken?
Ben je er zelf bij als er iets 'vervelends' gebeurt?
Ik ben een leek met praktijkervaring, en jouw verhaal is summier, dus zeg ik misschien de 'verkeerde' dingen, maar ik bedoel het goed!
Het verzorgingshuis heeft zorgplicht, dus jij zou de oplossing niet hoeven te geven.
Goed wederzijds contact is heel belangrijk zodat jij ook weet wat er aan de hand is en hoe zij dit proberen op te lossen.
Je mag toch verwachten dat personeel in een zorginstelling dit kan handelen en/of er professionele hulp bij haalt zoals bv een psycholoog.
Het is en blijft een nare situatie, het is je moeder hè?
Sterkte Tatiana!
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Tatiana, 02 Mei 2020

Dag Herfst. Bedankt voor je reactie. Mijn moeder zit nu bijna 2 jr in een zorgcentrum. Het personeel is daar geweldig, ik heb goed contact met ze en de psycholoog denkt ook mee over het gedrag van moeder en de wisselwerking met medebewoners. Het is ook moeilijk om op dit forum het hele verhaal te doen. Voor mij is het meedenken met het personeel over hoe we mijn moeder zo goed mogelijk kunnen begeleiden als ze opstandig is en dan ook de sfeer in de groep met medebewoners verstoort. Als dit patroon met bidden en andere terugkerende situaties niet doorbroken kan worden, dan komt toch de antidepressiva om de hoek kijken...en dat willen wij als familie niet. Geen zombiemoeder met alle gevolgen van dien. Het is daarom dat ik vraag of iemand een idee heeft hoe je bijv. het dagelijkse bidritueel bij moeder kan doorbreken.
Tatiana

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 02 Mei 2020

Hallo Tatiana,

Bedankt voor je antwoord, gelukkig zit het met de contacten daar wel goed.
Sorry als ik mss de verkeerde reactie heb gegeven, er was zoveel dat ik niet wist, maar probeerde alles te bedenken om met je mee te denken over een eventuele oplossing en dan moet je wel enige achtergrond info hebben.
Een lastige situatie blijft het, ik ben vrijwilliger in een kleine woongroep waar ouderen met dementie wonen, en ook daar zijn soms hele lastige situaties.
Mijn man kreeg antidepressiva toen hij vaak bozig en opstandig was, lichte dosis, maar het hielp niet dus zijn we weer gestopt. Ieder mens reageert anders op de medicijnen, bij een lichte dosis, waar ze mee beginnen, haalt het mss de onrust weg, maar ik ben geen arts, kan dat dus niet beoordelen.
Waar jij bang voor bent is een zombie tegenover je, maar dat zal wel meevallen met een lichte dosis, en dat wordt ongetwijfeld goed in de gaten gehouden.
Nogmaals heel veel sterkte met het nemen van een beslissing,
gr Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 04 Mei 2020

Hoi Tatiana,

Een lastige situatie. Ik kan me ook voorstellen dat de corona-beperkingen niet helpen. De enige waar ze haar verhaal nu kwijt kan zijn haar mede-bewoners.

Wat mij opvalt aan je verhaal is dat je in een bijzin zegt 'de psycholoog denkt mee'. Kan de psycholoog niet een grotere rol krijgen? Het klinkt mij dat het goed is om te zoeken naar de oorzaak van haar onrust. Wordt er al gewerkt met de Sta Op! stappenplan? Dat zorgt ervoor dat medicatie echt de laatste stap is.

Hier staat meer uitgelegd, vooral in de rechterkolom:
https://www.alzheimer-nederland.nl/nieu ... j-dementie

Hier de hele tekst:
https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/v ... manual.pdf
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken