logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

eigen bijdrage na CIZ indicatie

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

eigen bijdrage na CIZ indicatie

Berichtdoor Anniek, 29 Januari 2019

Momenteel zijn mijn partner en ik bezig om een CIZ indicatie voor mijn schoonmoeder aan te vragen. Ze heeft momenteel nog helemaal geen zorg. Wij gaan om de dag langs en doen dan boodschappen en proberen dingen die niet goed gaan op te vangen. We vinden haar situatie stilaan toch onmenselijk worden. Persoonlijke hygiëne laat te wensen over en merken steeds meer dat ze niet meer regelmatig eet en vooral erg eenzaam is. Haar man is 5 jaar geleden overleden. We hebben er ook niet echt een goed gevoel bij om het aan te laten komen op een crisis. Gisteren gesprek gehad met casemanager en toen werd ons verteld dat zodra ze een indicatie heeft al meteen eigen bijdrage betaald moet worden, ook als ze nog op de wachtlijst zou staan en dus nog geen zorg ontvangt. Klinkt ons behoorlijk onrechtvaardig. Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor HdB, 29 Januari 2019

Hallo Anniek,

Wat een vervelende situatie voor jullie! En heel begrijpelijk dat je niet wilt wachten tot er echt een crisissituatie ontstaat.
Ik heb zelf geen ervaring met wat je schrijft, maar binnen Alzheimer Nederland werken een aantal experts aan wie je je situatie voor kunt leggen en aan wie je advies kunt vragen. Als je op onderstaande link klikt, kom je op het deel van de website waar je je vraag kunt stellen aan een CZ zorgexpert:

https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts/zorgexpert

Ik hoop dat je wat meer duidelijk krijgt en wens jullie veel sterkte toe.
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 29 Januari 2019

Dag Anniek,

Hier vind je ook meer informatie, volgens mij doel je op 'overbrugginszorg': https://ciz.nl/client/veelgestelde-vrag ... ge-betalen#
Deze uitleg vond ik zeer verhelderend over de 'overbruggingszorg':
https://www.ikwoonleefzorg.nl/hulp-en-z ... -de-kosten
Eigen bijdrage verminderen bij opname:
https://www.consumentenbond.nl/belastin ... erminderen

Neem gerust contact op met een expert van Alzheimer-Nederland als je nog vragen hebt en meer duidelijkheid wilt, zoals HdB je al aangaf, want iedere situatie is weer anders. Sterkte ermee.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Martijn, 30 Januari 2019

Mijn moeder maakt gebruik van zogenaamde overbruggingszorg, daar wordt een eigen bijdrage voor gevraagd.

Niet verwisselen met de eigen bijdrage die men past gaat betalen als iemand opgenomen is, dat is een heel ander verhaal.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Dennis, 11 Maart 2019

Hallo,

toen mijn moeder de diagnose kreeg dementie is er een casemanager ingeschakeld en thuis zorg.
Thuiszorg komt 2 x per dag en verzorgt haar met aan en uitkleden, medicijnen en andere noodzakelijke hulp.
Wat ze niet doen is koken, schoonmaken etc. Dit valt onder de eigen bijdrage van 17,50 (op dit moment)
Mijn moeder heeft alleen een AOW.

Toen het huis steeds meer verwaarloosde is door de casemanager ook schoonmaak geregeld. Dat is maar 2 uur per week en moet je je niets bij voorstellen. Maar alle beetjes helpen. Ook dit valt nog onder 17,50
Intussen is een liftstoel geinstalleerd, een po-stoel geleverd, een rolstoel en aanpassingen voor het huis zodar de rolstoel erin en eruit kan. Dit alles valt onder 17,50 eigen bijdrage.

Toen ook dat niet meer genoeg was is hulp thuis ingeschakeld. Hier wordt het even moeilijk.
Deze hulp is 4 x per dag incl. koken (wat ze eigenlijk nooit goed deden) schoonmaak (wat ook nooit goed gedaan werd) en alle noodzakelijke zorg zoals noodalarm etc etc. Deze bijdrage is 164,50 p/m.
Het verschil zit in de zorgvorm. Het ene is WMO (Wet maatschappelijk zorg) en kost max. 17,50 voor de minder bedeelde onder ons en dat andere valt onder de WLZ (Wet Langdurig zorg).

Maar omdat deze hulp feitelijk een wassen neus is omdat de hulpverleners toch eigenlijk niet veel kunnen doen vanwege de hoge kosten en is mijn moeder na 6 maanden in een crises geplaatst.
De eerste 4 maanden valt dat onder de WLZ maar dan gaat de prijs omhoog. Dan komt de BOPZ en die tikt aan. De kosten gaan daar naar Euro 850 (exacte bedrag heb ik nog niet) maar dat is niet alles.
Ik heb net vanmorgen ervaren dat daar ongeveer 100 euro was kosten bij komt en mogelijk nog andere kosten, want verzorging zoals tandpasta, douchecrème en shampoo moet gewoon zelf betaald worden.

De gehele AOW gaat dus naar deze kosten. Ik heb geen idee hoe wij nu kleren en dat soort dingen moeten halen.
Mogelijk moeten wij (haar kinderen) dat dus voor haar betalen. Een erg onbevredigde situatie.

Ik heb wel een dikke vette tip voor je. Voordat je moeder in crises wordt geplaatst of voordat je die keuze voor haar maakt:
INFORMEER JE bij verschillende instanties.
Er zit zoveel verschil.
Mijn moeder zit nu in Scheveningen sinds 25 april en sinds dat ze daar een week zit probeer ik haar er al uit te krijgen. Zo slecht. Geen aandacht voor mensen, geen aandacht voor kleine dingen, geen antwoorden op vragen (waarom heeft mijn moeder een luier om en waarom is die al zo vol en oud dat deze door de broek heen stinkt, waarom heeft ze 2 uur smiddags een smerige pyjama broek aan terwijl haar kast vol hangt met kleren).

Dit doet mij het meest pijn, maar ik ga haar overplaatsen. Al is dat het laatste wat ik op deze aarde doe.
Ze verdient een waardig rest bestaan. Probeer dat mee te nemen bij je keuzes

Succes!
Dennis

Berichtdoor Marjolijn, 02 Juni 2020

Mijn man heeft op 4 mei een Wlz indicatie ontvangen voor intensieve begeleiding bij dementie met modulair pakket thuis. Wlz is aangevraagd omdat de wachtlijsten lang zijn en onoverdekte met de Casemanager hebben we deze stap alvast gezet. Nu is het nog niet nodig dat hij in een verzorgingshuis gaat omdat ik er nog voor hem ben en het nog redelijk gaat. Ondanks dat hij snel achteruit gaat . Er is geen extra zorg ingezet; ik doe als mantelzorger alles zelf. Van het Cav kreeg ik de rekening voor de eigen bijdrage thuis met terugwerkende kracht vanaf mei namelijk 680€. Waarvoor ? Onze situatie is niets veranderd; ik doe alles !! De eigen bijdrage is per maand 340€. Ik ben echt laaiend. Ze zouden mij moeten betalen. Ik ben minder gaan werken dus lever al per maand 400 in plus 20% op mijn zorgverlof dagen Om er voor hem te zijn en nu krijg ik er een zorg bij namelijk 340 in de maand voor mantelzorg die ik zelf verricht. Ik vind dit echt schandalig en heb er slapeloze nachten van. Hoe ga ik dit betalen en waarom zou ik dit betalen? Omdat hij op een wachtlijst staat??? Dan lhaal ik heb er vanaf en laat het op een crisisopname aflopen die we natuurlijk niet willen met alle negatieve gevolgen. Ik ben zo boos !!!
Marjolijn

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 04 Juni 2020

Logisch Marjolijn! Ik vind een eigen bijdrage enorm onlogisch als je geen extra zorg krijgt. Het lijkt alsof je gestraft wordt, terwijl je juist een verstandige keuze maakt om je man alvast in te schrijven, en dat je niet wacht op een crisissituatie.

Het is eigenlijk niet meer of minder dan een fout in de wet die eenvoudig hersteld kan worden door de Wlz pas in te laten gaan als de persoon met dementie daadwerkelijk verhuist. We hebben dit probleem al verschillende malen onder de aandacht gebracht van de politiek.

Ik ga jouw situatie aan mijn collega voorleggen, om te vragen wat je er nu aan kan doen. Verder kan ze je verhaal goed gebruiken in onze lobby.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Marjolijn, 04 Juni 2020

Dank je wel. Inmiddels heb ik met het zorgkantoor contact gehad en die geven aan dat de maximale prijs wordt berekend en pas na 3 maanden wordt gekeken welke zorg er is geweest en dat dan eventueel wordt gewijzigd door het CAK; het zorgkantoor kan hier niets aan doen. Ik probeer al 3 dagen te bellen naar het CAK maar wegens drukte moet ik steeds op een later tijdstip terug bellen. Mijn Casemanager geeft aan dat ik goed moet aangeven dat er nog helemaal geen zorgpakket voor mijn bekend is en dat het Cak dus ook niets in rekening mogen brengen. Volgens haar en het zorgkantoor zou mijn eigen bijdrage niet meer mogen zijn dan € 23. Omdat ik echt niet van plan ben om te gaan betalen heb ik een contactformulier ingevuld op de site van het CAK in de hoop dat ze alsnog een wijziging door leren. Dus het wordt vervolgd.
Marjolijn

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 06 Juni 2020

Goed dat je in ieder geval contact hebt met het CAK, Marjolijn.
Wat een rompslomp zeg, ik kan me goed voorstellen dat je hier laaiend van wordt.

Je casemanager zegt het goed. Het is belangrijk dat je nagaat of men ervanuit gaat dat je een pakket hebt. Dan kunnen ze inderdaad kosten bereken. Wist je dat je zelf kunt berekenen hoe hoog jouw eigen bijdrage hoort te zijn? Dat kan via hun website: https://www.hetcak.nl/regelingen/zorg-vanuit-de-wlz. Je kunt ook contact met hen opnemen door in te loggen bij MijnCAK. Dit kan met jouw Digi-D.

De aanhouder wint. Succes! Houd je ons verder op de hoogte?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Marjolijn, 17 Juni 2020

Inmiddels contact gehad met het CAK en de situatie uitgelegd. ‘Oh, mevrouw dat is zo geregeld. Ik zet het even door naar mijn collega’s.’ Uitgelegd dat ik al een contactformulier heb ingevuld maar daar geen antwoord op heb gekregen. De eigen bijdrage werd meteen omgezet naar 23,80€ die ik zelf kon storten. Er wordt geen correctie gestuurd. In principe blij met de aanpassing maar ik vind dit wel heel slordig. Mensen die minder assertief zijn of schrikken gaan misschien betalen en komen zo in financiële problemen. Daarnaast is het toch wel heel vreemd dat er elke maand betaald moet om o een wachtlijst te staan. Dat is per jaar en mogelijk nog wel langer, een aanzienlijk bedrag dat ook andere zaken besteed kan worden. Dit klopt natuurlijk niet !
Marjolijn

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie