logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Fysiek geweld

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Fysiek geweld

Berichtdoor Danielle, 16 November 2019

Mijn moeder woont nu 2 maanden in een verzorgingshuis. Vanaf dag 1 is er een medebewoonster die mijn moeder niet zo ziet zitten. Er is een strijd over de afstandsbediening. Nou is het al regelmatig gebeurd dat die andere dame mijn moeder een nep geeft met de bewuste afstandsbediening. Vanavond wederom een flinke mep en is mic melding gedaan. Wat moeten we ermee? Moeders heeft als eens aangegeven een keer goed hard terug te slaan. Vindt het zo sneu. Ze wil er zo graag weg.. begrijpt niet wie bedacht heeft haar daarheen te verhuizen. En dan maken dit soort incidenten het er niet makkelijker op.
Zijn er mensen die dit herkennen en is er een idee hoe we deze 2 kemphanen uit elkaar kunnen houden? De verpleging zegt er tot nu toe steeds dat het kan gebeuren.

Groet Daniëlle
Danielle

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 16 November 2019

Dag Daniëlle,

Neem het eens op met jullie EVV-er: die zou kunnen afspreken met de collega's dat de afstandsbediening gewoon 'in de kast' blijft of in beheer van de verpleging. Dat lijkt me sowieso een goede oplossing.
Het is duidelijk: de dames moeten zo min mogelijk bij elkaar gezet worden, ook dat kun je bespreekbaar maken.
Mocht de situatie echt uit de hand gaan lopen dan valt te overwegen om één van beiden op een andere huiskamer te plaatsen.
Dergelijke conflicten tussen bewoners komen vaker voor en kunnen heel intimiderend zijn voor de 'zwakkere' partij, de verpleging moet hier alert op zijn. Als iemand in de war is kan dit onnodig veel stress geven.

Heel veel sterkte ermee, hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Danielle, 16 November 2019

Bedankt voor uw reactie...
Het is kleinschalig wonen met 12 bewoners. Er is maar 1 woonkamer. Heel knus maar voor dit soort problemen niet zo handig. Maar wat u aangeeft over het wegleggen van de afstandsbediening zodat ze beide geen hebben maar eens proberen.
Groet Daniëlle
Danielle

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 18 November 2019

hoi Danielle, wat een vervelende situatie. Het is erg belangrijk dat je moeder zich veilig voelt. Ik ben benieuwd of het werkt om de afstandsbediening weg te leggen zodat deze 'trigger' niet in het zicht ligt. Hou je ons op de hoogte?
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken