logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Gedwongen opname (RM) dreigt, moeder wil geen hulp of tehuis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Gedwongen opname (RM) dreigt, moeder wil geen hulp of tehuis

Berichtdoor Sansa, 05 Mei 2020

Bij mijn moeder is 2 jaar geleden gediagnosticeerd met Alzheimer. Zij heeft geen ziektebesef en blijft ontkennen dat er ook maar iets met haar aan de hand is. Ze heeft 4x per dag thuishulp maar dat is zelfs te weinig omdat ze de hulp zeer moeilijk accepteert maar ook omdat de ziekte steeds erger wordt. Zo valt ze veel af omdat ze geen initiatief voelt om te eten en drinken, ze weegt nog maar 46kg terwijl zij een vrouw was die tijdens haar gezonde leven zo rond de 70 kg woog. Maar mijn moeder blijf vol houden dat ze goed en veel eet. Door de thuiszorg laat ze niks tot weinig bereiden of klaarzetten, ze wil geen bemoeizorg en ze pakt het zelf wel als ze weg zijn. Ook verzorgd ze zich niet meer goed (douchen, haar wassen, tanden poetsen). Zo komt nu ook in een fase dat ze (vooral laat in de middag/avond) objecten niet meer herkend. Haar bril ziet ze aan voor de afstandsbediening of ze kan de koelkast niet vinden. Ze gaat niet meer naar buiten want dat vindt ze eng. Ze belt me om de dag in pure paniek omdat ze dan niet meer weet wie ze is of wie ze kent. Buren klagen veel bij mij, ze zijn het zat dat ze op elk uur van de dag voor de deur staat, soms tot 12x, met dezelfde vraag. Ik heb de laatste twee jaar proberen te spreken over huizen (voor dementerende) waar je veilig woont, soms eigen appartementje in het huis. Ik heb voorgesteld te gaan kijken, er zitten hele mooie en luxe huizen tussen. Er zijn mogelijkheden bij mij in de buurt waar ik dan 4x per week langs kan komen. Je zou denken veel veiliger en gezelliger dan hoe ze nu woont (ze heeft geen sociaal netwerk). Maar mijn moeder wordt dan razend, ze gooit me er dan zelfs uit, er valt op geen enkele manier over te praten. Ik toon begrip dat het niet makkelijk is om je eigen huis/zelfstandigheid op te geven. Er is alleen maar boosheid en ze roept 'als ik daar naar toe moet, spring ik diezelfde dag nog van het dak'. Het dementie team heeft mij nu aangesproken en hebben aangegeven dat ze in de vooravond zitten (als mijn moeder niet vrijwillig wil gaan) een rm aan te vragen (voor gedwongen plaatsing verpleeghuis) Ze vinden het niet meer verantwoord om mijn moeder alleen te laten wonen. Wat is nu wijsheid??? dit te laten gebeuren of toch mijn moeder nog een keer aanspreken en vertellen wat er staat te gebeuren als ze niks doet? Ik verwacht er niks van, maar moet ik haar de kans niet geven om toch een beetje regie te houden? En zo ja...hoe pak ik dit aan? Kans is dat ze alleen maar boos is, mij eruit gooit. En al zegt ze ja tegen een gewoon huis/vrijwillige opname. Hoe zorg ik dat ze dat zal onthouden en niet tijdens de plaatsing alleen maar boos is en weigert te gaan. Die mooie huizen hebben al aangegeven dat ze geen mensen willen die daar niet willen zitten (alleen maar stennis schoppen).
Sansa

Geboortejaar:
1978
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor wia, 05 Mei 2020

Dag Sansa

Misschien het proberen waard.

Mijn man wilde ook niet naar een verpleeghuis. Slechte ervaringen met zijn moeder.
Tussen oplossing logeren om mij wat rust te kunnen geven anders kon ik niet voor hem blijven zorgen.

Blijf je realiseren dat het niet je moeder maar de ziekte dementie die dit doet.
Sterkte Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Ellis, 08 Mei 2020

Beste Sansa,
Wat een heftige situatie!
Ik kan me goed voorstellen dat je je er zorgen maakt.
Thuis blijven wonen is erg fijn, maar dit kan alleen als de gezondheid van jouw moeder dat toelaat.
Hierbij is het van belang dat de situatie ten allen tijden veilig blijft.

De negatieve gevoelens en uitingen van jouw moeder kan voortkomen uit angst voor het onbekende. Het is goed om te beseffen dat jij degene bent die haar hierin kan geruststellen. Probeer daarom niet te focussen op alle mindere kanten en negatieve gevoelens, maar juist iedere keer als je een opname ter sprake brengt te focussen op de mooie, positieve dingen die een opname met zich mee brengt. Door dit regelmatig ter sprake te brengen, kunnen jullie langzaam wennen aan de situatie.

Vergeet niet dat jouw moeder moet wennen aan het feit dat ze straks in een andere omgeving woont. Een opname in een verpleeghuis heeft vaak veel impact. In het begin is dat niet vertrouwd en daardoor groep dat vaak veel weerstand en boosheid op. Je kunt daar meer over lezen op onze website: https://dementie.nl/impact-partner/impa ... t-dementie

Soms is een gedwongen opname inderdaad de enige oplossing. En gedwongen opname gaat via de rechter en is vaak binnen een aantal weken geregeld. Er zijn twee vormen van gedwongen opname: https://dementie.nl/gedwongen-opname-bij-dementie

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Hartelijke groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Margaret, 14 Mei 2020

Hoi Sansa,

Een lastige situatie voor iedereen. Het klinkt inderdaad dat het uiteindelijk voor iedereen, ook je moeder, fijner is als ze een nieuw plekje met meer begeleiding gevonden heeft.

Ik vraag me af: heeft jouw moeder geen casemanager dementie? Of bedoel je dat met het dementieteam? Zo'n casemanager heeft veel ervaring met mensen begeleiden

Ik vraag me ook af of dagbesteding, het liefst in het verpleeghuis van je keuze, geen goede tussenstap is. Dan is het minder onbekend waar ze eventueel terecht gaat komen.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor SandraL, 14 Mei 2020

Mijn moeder is sinds februari opgenomen in een verzorgingshuis, na ziekenhuisopname.
Zij belt mij 20x per dag omdat ze niet weet hoe de telefoon werkt. Zoekt 'm ook terwijl ze met mij aan het bellen is.
Heeft het absoluut niet naar haar zin. Het was een overgangsperiode. Revalideren en dan naar huis met zorg, maar het is niet te doen. Zij is al weggelopen en werd in haar huis aangetroffen.
Ze moet daar blijven, maar dat is onbespreekbaar. Ze gooit zichzelf liever van het balkon etc. Ze weet de druk enorm op te voeren. Het is echt om gek van te worden!
Al een paar keer heb ik op het punt gestaan haar weer naar huis te laten gaan. Ze heeft heldere dagen, dan lijkt er niets aan de hand. Maar de wisselingen zijn enorm. Een modus om daar me om te gaan heb ik nog niet.

Mijn dilemma; haar naar huis laten gaan met zorg, met alle risico's van dien (maar dan is ze wel het gelukkigst) of haar daar laten verblijven in de wetenschap dat ze doodongelukkig is. Ik ben er nog niet uit. Mijn moeder heeft VV06 indicatie en zou ook voor 24-uur zorg in aanmerking komen. Hoe is dat in jouw geval?
SandraL

Geboortejaar:
1962
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Mo1966, 26 Juli 2020

Wat herkenbaar....en verdrietig, hier ging het hetzelfde... uiteindelijk is mijn moeder nog voor de rm rond was met ibs opgenomen....afgelopen dinsdag.... ze woog nog 45 kilo, werd kaal door het zitten en liggen op de bank, slechte voedingstoestand/iname geen ziekte inzicht, incontinent, dacht alles nog zelf te doen... rookte maar kon dit eigenlijk niet meer zelfstandig, geen uiterlijke verzorging....er kwam 3 maal daags een verzorgende, regelmatig werd ze daar agressief van en als mijn moeder in een verpleeghuis zou komen, pleegde ze zelfmoord... Het was niet meer vol te houden...
Ze is nu boos...en wij zijn allemaal heel erg verdrietig... hadden ook zo gehoopt dat het allemaal anders had gegaan.... ik wens jou heel veel moed, krachtén sterkte in het maken van je keuzes en een dikke knuffel
Mo1966

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 26 Juli 2020

Wat een heftige situatie, Sandra. Wat heb je uiteindelijk besloten?

Monique, ik heb in jouw voorsteltopic al even gereageerd, maar ik krijg zelfs kippenvel van datgene wat je beschrijft. Hoe verdrietig ook, dat jouw moeder nu dankzij de IBS de zorg gaat krijgen die ze nodig heeft, is de juiste oplossing. Dat maakt het zeker niet makkelijk. Mag ik je een virtuele knuffel geven? Ik wens je veel kracht & moed toe.

Lieve groeten,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Natz, 26 Juli 2020

Ik snap het helemaal, mijn moeder is 3 juni ter overbrugging opgenomen omdat mijn vader 2e
pinksteravond met spoed is opgenomen in het ziekenhuis. Ze heeft totaal geen ziekteinzicht. Kon geen hulp roepen voor mijn vader, alarmknop wist ze ook niet in te drukken. In verpleeghuis is uiteindelijk wiz en zzp5 geregeld. Mijn vader kan haar niet meer verzorgen is hier zelf te zwak voor. Moeder is heel onrustig is alleen aan het lopen en wil naar huis. Is al weggelopen en gevallen, was op een afstand van 25 minuten lopen gevonden door ambulance. Liep met rollator en koffer buiten. Tot 2 x toe geweigerd tot opname dus nu rm aangevraagd. Verpleeghuis waar we graag haar willen laten wonen om de hoek bij vader in de straat wacht eerst de rm anders is de verhuizing te onrustig voor haar en mogen ze haar niet tegen houden als ze weg wilt. Heel onrustig allemaal, ook voor vader en mezelf, want je maakt je steeds zorgen of ze veilig is. Heel verdrietig dat zij ook verdrietig is en zo onrustig. Hierdoor heb ik zelf veel twijfels of ik er goed aan gedaan heb. Maar mijn vader blijft ondanks hij ook verdrietig is en haar mist toch zeggen haar niet te kunnen verzorgen en tegen houden als ze ook thuis weer naar buiten loopt. We hopen dat de rm snel geregeld is en er een kamer vrij komt hier dicht bij. Sterkte ook voor iedereen die in deze situatie zit.
Natz

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Mo1966, 26 Juli 2020

Hallo Natz,

Wat een verdriet en onmacht... ik heb met iedereen te doen die in deze situatie zit... de brok in je keel....de knoop in de maag...hoop dat de RM snel geregeld is... dikke knuffel.... hou vol!
Mo1966

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Natz, 26 Juli 2020

Dankjewel
Natz

Geboortejaar:
1963