logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Griepprik in verpleeghuis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Griepprik in verpleeghuis

Berichtdoor Evelien84, 13 Oktober 2018

Ik zit met een dilemma. Mijn vader woont in het verpleeghuis en met de arts heb ik een actief binnen beleid afgesproken. Dat houdt in dat mijn vader niet meer naar het ziekenhuis wordt gestuurd voor onderzoek naar klachten die passen bij een nieuwe ziekte, bijv een longontsteking of hersenbloeding. De symptomen behandelen ze dan in het verpleeghuis voor zolang als het duurt.

Nu komt er binnenkort weer de jaarlijkse griepprik aan. Mijn vader krijgt die al jaren, maar nu hij in het verpleeghuis zit vraag ik mij af of hij die nog wel moet krijgen. De arts geeft aan dat de griepprik ook klachten van griep kan verlichten. De Gezondheidsraad adviseert iedereen in een verpleeghuis de griepprik. Zelf zie ik het als een maatregel om te voorkomen dat iemand die toch al ernstig ziek is niet ziek wordt van griep en dat we daardoor toch het leven een beetje aan het rekken zijn.

Heeft iemand al eerder voor de keus wel of geen griepprik gestaan? En wat waren jullie overwegingen?
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha, 14 Oktober 2018

Dag Evelien 84

Je geeft het zelf al aan.. altijd naar je eigen hart luisteren, deze maakt de beste keus wat jij op dat moment vindt. Niemand kan jou daar in raden, alleen jouw intuitie is bepalend.

Omdat nooit zeker is welke griep er zou kunnen komen is het gewoon russische roulette en ga je eens verdiepen in de troep die er in zit en geloof me, je schrikt je wezenloos..vooral voor mensen met dementie zeer schadelijke stoffen... Nu ben ik tegen de hele geldklopperij van de farmaceutische industrie, in mijn ogen de grootste maffia, momenteel, die grof geld verdient met veel te dure medicijnen op de markt te brengen. 150.000 per jaar voor 1 medicijn , terwijl een apotheker in Den Haag het maakt voor 3.000 euro.. Hij kreeg gelijk een rechtzaak aan zijn broek van de heren farmaceuten maar gelukkig stak een rechter daar een stokje voor en hij mag doorgaan! Hier wordt ik zo blij van. deze kant moeten we op.

Mijn moeder van 99 jaar heeft in al de bijna 18 jaar dat ze woont in het verpleeghuis, nog nooit de griepspuit gehad. Mede door dat ik ook vind dat we haar leven niet moeten rekken... maar wie weet was ze MET griepspuit wel eerder gestorven, gezien de troep die er in zit...mensen kunnen er behoorlijk ziek van worden...

Dus doe dat wat jij vindt wat je moet doen en trek je niets van een arts of wat dan ook aan als jij geen griepspuit wilt hebben voor je vader. Jij alleen beslist en maak er geen dilemma van. Wat je hart je ingeeft is altijd goed.
Niets zo`n rust dan een èènmaal genomen besluit!

Lieve groet
Josha
josha

Berichtdoor Lex M, 14 Oktober 2018

Josha, ik heb heel veel moeite met je subjectieve reactie.
In welke hoedanigheid doe je de beweringen en wat is je expertise in deze?
Lex
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor josha, 14 Oktober 2018

Dag Lex

Maakt me niet zoveel uit dat jij moeite hebt met wat jij noemt, mijn "subjectieve reactie", Lex. Ik vind jouw vraag niet erg duidelijk en nogal hoogdravend gesteld.
In welke hoedanigheid doe ik mijn beweringen? Wat denk je zelf?
En wat mijn expertise is in deze? Ik heb geen idee wat je bedoelt, dus doe het even in gewone taal, zou ik zeggen. Moet ik mijn mening onderbouwen met bewijzen? Moet ik ze jou opsturen? Is dat wat je bedoelt met je wollig taalgebruik?

Je hoeft het helemaal niet met me eens te zijn, ik schrijf mijn ervaringen en meningen gewoon op.Het kan niet de bedoeling van dit forum zijn dat we elkaar gaan bekritiseren om een mening en daar een discussie met bewijzen over gaan voeren.
Hier delen we juist onze ervaringen met elkaar. Heb jij een andere ervaring en mening dan de mijne, over de griepprik en farmaceutische industrie.. nou prima ..so watt...

Evelien vroeg om overwegingen om de griepspuit wel/ niet te laten geven. de mijne heb ik gegeven.Maar zij beslist natuurlijk zelf.

Lieve groet
Josha
josha

Berichtdoor Lex M, 14 Oktober 2018

jammer dat je het niet begrijpt.
Maar voor mij zijn dit soort subjectieve beweringen over bijvoorbeeld de griepprik humbug.
Ik laat het hier bij.
Veel plezier verder op dit forum.
Lex
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Evelien84, 14 Oktober 2018

Hoi Josha, dank voor je reactie. Ik snap je redenering over de farmaceutische industrie, maar zo breed wilde ik de discussie niet trekken. Dat kunnen we hier op dit forum niet oplossen.

Dat van de bijwerkingen van de griepprik had ik zelf ook al bedacht. Nu is het wel zo dat mijn vader nooit eerder bijwerkingen van de griepprik heeft gehad, dus ik denk dat het nu ook wel mee zou vallen. Je moeder bewijst echter wel weer dat je met het niet krijgen van de griepprik niet perse ook griep krijgt.

Je geeft aan dat ik mijn intuïtie moet volgen, zelf de beslissing moet nemen en er geen dilemma van moet maken. Zo werkt het bij mij niet helemaal. In het contact met mijn vader vertrouw ik volledig op mijn intuïtie, maar op momenten dat ik over hem moet beslissen wil ik zaken ook deels rationeel kunnen afwegen en dat vooral samen doen. Ik ben enigst kind en moet al zoveel alleen doen. Meestal kan ik met de arts best goed overleggen over de behandeling en staan we beiden achter de keuze, maar in dit geval van de griepprik lukte dat niet echt.
Ik hoop dat er nog anderen reageren welke keus zij gemaakt hebben en waarom.
Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor loek, 15 Oktober 2018

Dag Evelien,
Ik snap je, elk jaar (moeder, 92 jaar Alzheimer in VP tehuis) krijg ook ik diezelfde vraag.
Mijn afweging is als volgt....Vroeger deed zij ook mee met de Griepprik (toen ze nog zelfstandig woonde), en zo
ook met alle andere bevolkingsonderzoeken.
"In haar geest" denk ik nu ook. Dus waarom zou ik dingen niet doen die zij vroeger zelf wel deed.
Ik geloof niet dat de griepprik schadelijk is, maar ook niet dat je het leven ermee kan verlengen. Ik zie het meer
als dat je bijvoorbeeld ook fruit eet , om dat het gezond voor je is. Of een vitamine pilletje neemt.
Of dat je af en toe even naar buiten gaat, omdat het gezond voor ze is.
Doe vooral wat je hart je ingeeft, maar maak het (voor jezelf) ook niet ingewikkelder dan dat het is.
Groet,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Jetski, 20 Oktober 2020

Beste allen maar vooral Evelien84,

Bedankt voor deze gedachtewisseling! Ook ik zat met deze afweging, als enig kind dat in Nederland woont, voor mijn moeder. Ik probeer ook zoveel mogelijk in haar geest te redeneren. Maar dat is bij elke afweging weer ingewikkeld. Aan de ene kant heeft mijn moeder deze situatie (verblijf in een verpleegtehuis) nooit gewild, aan de andere kant deed ze altijd trouw mee met alle bevolkingsonderzoeken en de griepprik.
Nog een aantal overweging; met alle hygiënemaatregelen van dit moment is de kans op griep kleiner dan ooit. Moet je dan het risico nemen, dat ze last krijgt van bijwerkingen? Daarnaast hoor ik van het verpleegtehuis dat er meer bewoners zijn die geen griepprik krijgen.
Het is sowieso al fijn om te zien dat ik niet de enige ben die met dit soort dilemma's worstelt. Ik probeer mijn hart te volgen, maar ik vind het ingewikkeld!

Sterkte allemaal!
Jes
Jetski

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Charlie90, 23 Oktober 2020

Hoi Eveline,

Interessant deze gedachtewisseling, bedankt.
Op dit moment staan wij (mijn moeder en ik) ook voor dit dilemma.
Mijn vader heeft ook een actief beleid en de arts gaf al aan dat een griepprik als levensverlengend beschouwd wordt.
Om die reden zou je kunnen besluiten het dus niet te doen of besluit de arts dit.

Nu hebben we vanwege Corona besloten het wel te willen. Dit zal nog met de arts besproken moeten worden.
De afdeling van mijn vader is de afgelopen weken regelmatig in quarantaine gegaan (met buitensluiten van bezoek) omdat bewoners (o.a.) neusverkoudheden hadden. De bewoners zijn soms wel 2 tot 3 keer op verschillende momenten getest en gelukkig(!!) zijn de testuitslagen altijd negatief geweest. Maar dit veroorzaakte wel een 'chaos' met dan weer 3 dagen in quarantaine, dan weer 3 dagen niet etc. Het is heel ongelukkig dat de klachten die bij de griep voorkomen, lijken op de klachten die bij Corona voorkomen.
Hopelijk kan door het geven van de griepprik voorkomen worden dat de bewoners verkoudheden of andere griepklachten krijgen die verdacht zijn voor Corona. Zo hoeft de afdeling niet op en aan in quarantaine en kunnen we onze geliefden blijven zien.
Charlie90

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw