logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Hoe leg je uit dat ma niet meer degene is die kan beslissen.

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Hoe leg je uit dat ma niet meer degene is die kan beslissen.

Berichtdoor Cathootje, 14 Januari 2020

Schoonmoeder heeft een kamer aangeboden gekregen in een verzorgingstehuis.
Bij de mantelzorgers ging de vlag uit maar ma is niet enthousiast.
Heeft bedacht dat ze thuis wel 100 kan worden.
Hoe leggen we haar uit dat zij echt moet verhuizen. Ze krijgt 2x per dag thuiszorg en familie gaat bijna dagelijks langs.
Eigenlijk doet ze zelf helemaal niets meer, alles wordt door ons gedaan en geregeld of gebeurd onder supervisie.
Thuis wonen is dus echt geen optie en we houden dit ook niet veel langer vol. Ze heeft 2 zoons en mij en het is enorm zwaar.
Ze zal dus ja moeten zeggen tegen deze kamer.
Hoe krijgen we haar zover dat ze akkoord gaat zonder haar te confronteren met haar "falen".
We willen haar niet dwingen maar we begrijpen dat sinds 1 januari ze zelf niet hoeft toe te stemmen in een plaatsing omdat de noodzaak daartoe is meegenomen in de CIZ indicatie. (5).
We hebben de case manager dementie gebeld maar die gaf aan niets voor ons te kunnen doen in deze? We hadden gehoopt dat zij met ma zou willen praten en haar kan uitleggen dat deze plaatsing toch echt nodig is. Wat voegt deze case manager nu eigenlijk toe?
Graag tips/ advies van jullie.
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 14 Januari 2020

Dag Cathootje,

Ja, dit maken we allemaal mee op een zeker moment...een hele moeilijke beslissing.
Bijgaand wat informatie hierover:
https://dementie.nl/verpleeghuiszorg/de ... rpleeghuis

Leg er maar niet te veel druk op, zoek een goed moment om een keer eerlijk met haar te praten en uit te leggen dat jullie het niet meer volhouden. Houdt er wel rekening mee dat ze het op dat moment misschien zal begrijpen en waarschijnlijk een dag later weer niet. Er ligt hier ook een hoop angst aan ten grondslag, angst voor het onbekende en angst voor het verlies van de regie over haar eigen leven. Boosheid kan dan opspelen, is dat het geval ga dan maar niet in discussie.
Je kunt wel haar nieuwe plek in het tehuis zo gezellig en herkenbaar mogelijk maken, dit neemt de eerste angst weg.

Heel veel sterkte en bedenk dat het echt niet anders kan.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 14 Januari 2020

De nieuwe wet "Zorg en Dwang" nog eens goed uitgelegd voor iedereen die het rustig wil nalezen:
https://www.innovatiekringdementie.nl/v ... el-en-niet

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Cathootje, 15 Januari 2020

Update. Vandaag met schoonma gaan kijken in het verzorgingstehuis. Ze had een goede dag en kon verwoorden wat er goed en wat er fout gaat in de thuissituatie. Wist ook dat ze dementie heeft en dat alleen thuis wonen niet langer gaat.
Ze heeft dus zonder enige aandrang van onze kant zelf gekozen voor verhuizing.
Tot zover allemaal positief.
Blijkbaar had ze gedacht dat ze vandaag al ging verhuizen want nu gaat het dus niet snel genoeg.
Ze moet nog 10 dagen wachten ivm renovatie van het appartementje.
Ze wil alles al van de muren halen en gaan inpakken.
Een verhuisbedrijf bellen want wij weten vast de weg niet in dat dorp.
Zal dus nog wat voeten in aarde hebben om haar de komende 10 dagen rustig te houden.
Maar dat gaat vast goed komen.
Bedankt voor het meedenken.
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 15 Januari 2020

hoi Cathootje, wat een positief bericht. Ik hoop dat je schoonmoeder zich snel thuis voelt op haar nieuwe plekje.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Peet, 29 April 2020

Hou Cathootje,
Ben benieuwd hoe het gaat?
Ging het echt zo makkelijk?
Mijn moeder ging ook accoord toen we het er over hadden. Ze kon snel verhuizen.
Maar nu na 8 weken, belt ze regelmatig overstuur en verdrietig op. Ze wil naar huis.
Het breekt mijn hart. Wat is dit moeilijk.
Peet
Peet

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 29 April 2020

Dag Peet,

Heel herkenbaar hoor.
Als ik wegging na mijn bezoekje wilde mijn vader altijd mee 'naar huis', een zuster leidde hem dan af, nam hem mee aan de arm.
Ik vond dat heel moeilijk en in het beging zelfs erg verdrietig.
Later begreep ik dat cliënten ook zo weer het voorval vergeten waren. Je kunt het altijd navragen aan de verpleging hoe je moeder overdag is.
Verhuizen naar een verpkeeghuis heeft een lange tijd van gewenning nodig, omdat de verwardheid doorgaat.

Mariëtte van Alzheimer Nederland heeft hier een stukje over geschreven:
https://dementie.nl/verhalen/goeie-vraa ... rpleeghuis

Sterkte Peet,

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Cathootje, 29 April 2020

Hallo Peet,

Schoonmoeder heeft veel last van de lock down. Zat relatief kort in het verzorgingstehuis en heeft nu spijt dat ze haar flatje heeft verlaten. Ze heeft ons in het begin ook verweten dat wij haar daar hebben opgeborgen omdat we haar lastig vonden. Ze had ook heimwee naar haar vertrouwde omgeving. Toch beseft ze over het algemeen wel dat ze veel zorg nodig heeft en niet meer thuis kon wonen. Op dit moment reageert ze heftig op de lock down, ze voelt de inperking van haar vrijheid. Tis triest want nu kan ze nog wel het een en ander zelfstandig doen, na de lock down is ze mogelijk te ver achteruit gegaan om nog alleen naar buiten te gaan enz.
Ze moet nu steeds op andere plekken eten, met andere mensen activiteiten doen en soms wordt ze een half uurtje buiten in de zon gezet, alleen, ofte wel gelucht. Bezoek ontvangen achter plexiglas en met een telefoon versterkt het gevoel dat ze gevangen wordt gehouden. Ze belt soms of we haar kunnen helpen ontsnappen. Weet niet of anderen op het forum soortgelijke ervaringen hebben met hun ouders of partner in een verzorgingstehuis. Zou het niet mogelijk zijn om samen op een of andere manier een signaal af te geven aan de politiek dat hier snel verandering moet komen. Ze hebben toch zelf ook nog beslissingsrecht en daar wordt volledig aan voorbij gegaan. Mijn schoonmoeder heeft een niet behandel verklaring, wil geen levensverlengende maatregelen. Nou dit is er toch echt een. Verder heeft ze al toestemming tot euthanasie op een door haar aan te geven moment. Dus als ze nog verder dement wordt. Tis raar dat ze nu met alle mogelijke middelen proberen haar in leven te houden. Snap dat het ook bescherming is voor de andere bewoners, maar met gezond verstand en de juiste maatregelen moet het toch mogelijk zijn om af en toe een wandeling te maken of op bezoek te gaan bij haar kinderen als ze op afstand blijven.
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 30 April 2020

Hallo Cathootje,
ben het helemaal met je eens!
Mijn man moest vorige week verhuizen van het ene naar het andere verpleeghuis omdat hij in het eerste 'kortstondig verblijf' had om te observeren en revalideren.
Termijn was om, dus verplaatsen.
Ik vond het vreselijk om hem achter te moeten laten in een vreemde omgeving, hij is nu heel erg in de war en begrijpt er niets meer van.
De verpleeghuizen zijn best wel goed in staat om maatregelen te nemen en toch bezoek toe te laten.
Geef ze die ruimte en kom niet met een 'verbod'. Dat geldt ook voor andere branches vind ik, laat die ook zelf met een oplossing komen, altijd die betutteling hier!
Het duurt nu veel te lang met alle consequenties en narigheid van dien.
En even cru gezegd: wat is het ergste dat er nu met de cliënten kan gebeuren? Dat ze ziek worden? Zij zijn toch al in de laatste fase van hun leven aangekomen, kwaliteit van leven is nu zo belangrijk, niet de kwantiteit.
Ik hoop dat er gauw lucht komt in deze nare situatie.
Sterkte en blijf gezond,
gr Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie