logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Moeder gebroken arm

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Moeder gebroken arm

Berichtdoor Pien 1961, 23 Augustus 2020

Dag,
Mijn moeder 90 jaar en vrij ver in haar dementie heeft haar bovenarm gebroken. Afgelopen nacht bij val. Rottige breuk, veel pijn, botten schuiven langs elkaar. Operatie lijkt me enige optie. Arts wil dat ze een week lang arm in sling houdt in bepaalde stand en dan over een week weer een foto. Ik zei dat dat geen haalbare kaart was, maar hij vond van wel. Na een minuut had ze haar arm uit de sling. Diclofenac voor de pijn. Morgen met arts in gesprek om die operatie erdoor te duwen. Ze heeft vreselijk veel pijn en t zo laten is geen optie. Bij gebroken heup had ik besloten tot niet opereren en palliatief beleid, maar mijn moeder heeft nog wel lol in het leven en de tijd is nog niet rijp om het hierbij te laten. Ze wil continu haar bed uit en er is maar 1 nachtzuster. Wel bewegingsmelder maar dan is het al te laat en ligt ze op de grond. Ik overweeg om extra hulp in te kopen (ze woont in verpleeghuis en heeft pgb) voor de nacht. Denk ook aan bedhek maar daar moeten van allerlei formulieren voor ingevuld worden en misschien klimt ze er toch overheen. Ingewikkelde situatie weet niet wat wijsheid is. Wie weet raad? Hartelijke groet, Pien
Pien 1961

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Pien 1961, 23 Augustus 2020

Mijn moeder en ik hebben aantal uren op spoedeisende hulp doorgebracht maar mijn moeder is nu weer in verpleeghuis. Morgenochtend in conclaaf met ziekenhuis.
Groet Pien
Pien 1961

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Pien 1961, 24 Augustus 2020

Dag,
Update: geen operatie ivm leeftijd en dementie. Ze krijgt een brace. We gaan toch geen extra hulp inhuren voor de nacht. Hartstikke duur en we kunnen onmogelijk de rest van haar leven iemand elke nacht laten waken om te zorgen dat ze niet uit bed valt. Ze heeft nu eenmaal loopdrang en is valgevaarlijk. Dat moeten we accepteren. Hartelijke groet, Pien.
Pien 1961

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Pien 1961, 26 Augustus 2020

Dag,
Brace is geplaatst. Om gebroken botten enigszins op hun plek te houden. Alleen operatie kan breuk helen, maar dat gaat ze niet overleven of ze komt er nog slechter uit dan ze al is. Zetpillen diclofenac en drankje oramorph tegen de pijn. Verschrikkelijke toestand. Heeft iemand ervaring met dergelijke situatie? Hartelijke groet, Pien 1961
Pien 1961

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 27 Augustus 2020

hoi Pien,
Wat een toestand inderdaad. Belangrijkste is nu inderdaad dat ze niet teveel pijn heeft, hopelijk helpen de brace en medicatie daarbij. En zo niet, kan ze misschien nog sterkere medicatie krijgen? Ik zou dit zeker met de verpleeghuisarts bespreken.

Ook herkenbaar hoor wat je schrijft. Mijn oma kreeg het indertijd zelfs voor elkaar het gips van haar gebroken been te peuteren!

Heel veel sterkte gewenst. Ook met het accepteren dat een operatie geen optie meer is. Dat lijkt me erg confronterend.

groeten, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Pien 1961, 04 September 2020

Dag allen,
Mijn moeder is eergister overleden. Ik ging afgelopen maandag naar het verpleeghuis om bij haar te zijn en ze had heel veel pijn, ondanks de morfine. Ze gaf ook al een paar dagen aan niet verder te willen en naar het licht te willen gaan. De huisarts is maandagmiddag gekomen en heeft 2 vlindernaaldjes ingebracht in haar borst, een voor morfine, een voor dormicum. Hij deed totaal niet moeilijk hierover, want ondraaglijk en uitzichtloos lijden. De enkele momenten voor die tijd dat ze soms nog even wakker was en een blik van herkenning gaf, waren erg emotioneel, immers de laatste momenten samen. Ze is snel in diepe slaap gevallen en woensdagochtend om 0615 uur overleden pijnloos overleden. Ik heb maandag en dinsdag tot 's avonds laat aan haar sterfbed gezeten, maar ging wel thuis slapen. Het is goed zo, ze was helemaal op. Vanochtend heb ik haar helpen verzorgen in het uitvaartcentrum. Maandag is de crematie. Ik ga haar missen, maar heb vrede met hoe het gegaan is.
Hartelijke groet,
Pien
Pien 1961

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor MD, 05 September 2020

Beste Pien,

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder!
Wat mooi en hoe lief hoe je tot het laatst voor haar hebt gezorgd en haar nabij bent geweest.
Je moeder heeft geboft met zo'n dochter!

Sterkte met het verdere afscheid nemen en regelen voor haar.

Marianne
MD

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 05 September 2020

Hoi Pien,
Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat het zo snel gegaan is en jouw moeder is overleden.
Fijn dat de huisarts zo meedacht en snel kwam. Je hebt tot het allerlaatst voor haar gezorgd, wat mooi en lief.

Gecondoleerd met het verlies, veel sterkte gewenst!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Herfst, 06 September 2020

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Fijn dat het zo rustig gegaan is, en dat jij er vrede mee hebt!
Het is altijd verdrietig een ouder te moeten missen, maar zoals het gegaan is geeft jou rust en je bent blij dat ze geen pijn meer heeft.
Herinner je de mooie momenten en de lieve moeder die je hebt gehad....
Sterkte,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 09 September 2020

Hoi Pien, gecondoleerd met het verlies van je moeder. Ik vind het fijn om te lezen dat ze geen pijn meer hoefde te lijden en dat je vrede hebt met hoe het gegaan is. Ik wens je veel sterkte toe met het verlies.
Groeten, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken