logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Moeder veroorzaakt geluidsoverlast in reactie op buurman

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Moeder veroorzaakt geluidsoverlast in reactie op buurman

Berichtdoor Mariskah, 19 Juni 2020

Beste medeforumleden,
Mijn moeder heeft beginnende dementie en heeft al sinds 5 jaar een bovenbuurman die heel veel lawaai maakt. Ik heb namens mijn moeder al heel vaak geklaagd bij de woningbouwver. maar dat heeft niet geholpen. Uit pure onmacht gaat mijn moeder nu zelf ook op de muren bonzen en schreeuwen in reactie op de overlast van de bovenbuurman. Nu vind de woningbouwver. de situatie plotseling heel urgent en is er buurtonderzoek gedaan ( de afgelopen 5 jaar van geluidsoverlast door de bovenbuurman was dat blijkbaar niet nodig) en de buren geven aan dat ze en de bovenbuurman en mijn moeder in reactie daarop lawaai horen maken. Nu dreigt de woningbouwver. met gerechtelijke stappen. Ik vind dit zo oneerlijk. Wat nu te doen? Mijn moeder heeft wel een rechtsbijstandsverzekering en die ga ik ook zeker wel inschakelen, maar het is toch van de gekke dat dat nodig is?
Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Met vriendelijke groet,
Mariska
Laatst gewijzigd door Ellis op 21 Juni 2020, 1 keer totaal gewijzigd.
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 21 Juni 2020

Goedemiddag Mariska,
Wat een ontzettend nare situatie!

Overlast veroorzaken is natuurlijk niet goed. Die boosheid / frustratie kan voorkomen vanuit de ziekte van jouw moeder (zie: https://dementie.nl/frustratie) . Echter kan ik de reactie van jouw moeder uit frustratie richting haar bovenbuurman wel begrijpen als dit al vijf jaar speelt. Hebben jullie al eens gepoogd om met de bovenbuurman in gesprek te gaan?

Een burenconflict bij een woningbouwvereniging / huurcomplex is vaak een lastig iets. Je beschrijft dat de woningbouwvereniging met gerechtelijke stappen dreigt. Is dat alleen richting jouw moeder omdat ze op haar bovenbuurman reageert of gaat deze ook stappen ondernemen richting de bovenbuurman?

Misschien kun je contact opnemen met het juridisch loket om tips en adviezen in te winnen.
Dit zijn nog wat handige links: https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... soverlast/
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wat-k ... enoverlast

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Mariskah, 09 Juli 2020

Hallo Ellis,

Hartelijk dank voor je reactie. Mijn moeder heeft gelukkig een goede rechtsbijstandsverzekering, maar die schakel ik op dit moment liever pas in als het echt noodzakelijk is, als de woningbouwvereniging bijvoorbeeld echt juridische stappen gaat ondernemen ipv ermee dreigen. We hebben nu namelijk nog een zaak lopen ivm gedeclareerde uren voor maaltijdondersteuning bij de zorgverzekeraar, dat had via WMO gemoeten enz. Het kost heel veel tijd en energie als je de rechtsbijstand inschakelt, en ik heb al mijn handen vol aan het mantelzorgen voor mijn moeder. Al het mogelijke is al geprobeerd: buurtbemiddeling, gesprekken met de bovenbuurman etc. Ik denk niet dat ze haar zonder meer uit de woning kunnen zetten, maar dat geldt dan helaas ook voor de bovenbuurman. Een onoplosbaar probleem dus. Ook wil ik niet steeds mijn moeder als een politieagent ondervragen en vermanend toespreken als ze overlast veroorzaakt. Ik ben er om haar te helpen en ondersteunen en ik wil niet dat dit onze relatie negatief beinvloedt. Mijn moeder was altijd een zorgmijder en accepteerde in het verleden ook mijn hulp niet, ik ben allang blij dat ze dat nu wel doet. Door de dementie reageert ze zo, er is eigenlijk niet zoveel aan te doen. Ik heb dit ook aan alle betrokken instanties gemaild: dat ik allereerst dochter en mantelzorger ben en dat ik hier ook geen oplossing voor heb. Want dat wordt er dan letterlijk tegen mij gezegd: En wat is uw oplossing?
Bedankt voor te meedenken!

Groet, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 10 Juli 2020

Hoi Mariska,
Wat heftig zeg!
Ik snap zeker dat je je handen al vol hebt en niet nóg meer op je bordje kan hebben.
Daarover gesproken, heeft jouw moeder al een goede casemanager?
Deze is er zeker ook om jou te ondersteunen en te helpen waar nodig.

Fijn dat jouw moeder nu jouw zorg accepteert. Dat is inderdaad prioriteit nummer 1. Soms zou bijvoorbeeld medicatie wel kunnen helpen om de scherpe kanten van de agressie af te halen en de "gedragsproblemen" in de hand te kunnen houden. Het is wel belangrijk om dat goed te overleggen met een arts. Hier vind je meer info: https://www.dementie.nl/medicatie-voor- ... j-dementie

Veel mensen en/of instanties willen graag een kant en klare oplossing, maar die is er helaas niet. Dat is voor sommige mensen moeilijk. Want ook jij als dochter en mantelzorger weet veel over jouw moeder (hoe je in haar geval moet handelen), maar het is veelal ook uitproberen, testen en op zoek gaan naar andere mogelijke hulpmiddelen of oplossingen.

Probeer ook te genieten en herinneringen te maken als je bij jouw moeder bent. Niet alleen maar bezig zijn met deze nare situatie. Veel sterkte!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Mariskah, 10 Juli 2020

Hallo Ellis,

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Zo denk ik er ook over. ik wil ook fijne en leuke dingen met mijn moeder doen. Het gaat toch al heel vaak over de bovenbuurman omdat ze helemaal geobsedeerd is door hem. Dat komt door de dementie natuurlijk, maar afgelopen week heb ik een nachtje bij mijn moeder gelogeerd omdat ze 's ochtends vroeg een onderzoek in het ziekenhuis moest ondergaan, en we hebben van half een tot half vier 's nachts wakker gelegen omdat de bovenbuurman weer lawaai maakte. Doordat ze de buurman ook steeds hoort, kan ze het niet loslaten. Ze heeft dus wel een punt, maar door de dementie kan ze er niet meer adequaat mee omgaan en op reageren.
Ik hoop dat er toch een oplossing komt, alleen ben ik in dit geval echt niet de persoon die dit kan oplossen. Verhuizen? Dat betekent dat we een boel kosten moeten maken terwijl ze zeer waarschijnlijk over niet al te lange tijd naar een woonvorm met meer zorg zal moeten, en ik denk dat ze in een ander huis ook niet meer kan wennen.
Een WLZ- indicatie aanvragen is ook geen optie ivm de zorgval, ik ben blij dat de zorg nu in ieder geval goed geregeld is, dat heeft me heel wat inspanningen en stress gekost voor het voor elkaar was.
De casemanager deed niets, dus we hebben de samenwerking beëindigd zal ik maar zeggen.
In ieder geval hartelijk dank voor je steun!

Hartelijke groet, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Margaret, 14 Juli 2020

Hoi Mariskah,

Ellis heeft al veel goede adviezen gegeven. Ik wil even laten weten dat ik meeleef. Hoe oneerlijk om het probleem nu bij je moeder te leggen, terwijl de buurman het veroorzaakt.

Wat je zou kunnen doen is eens kijken of in jouw gemeente de wens is uitgesproken om 'dementievriendelijk' te worden. Steeds meer gemeentes doen dat. Daarmee geven ze aan dat ze eraan willen werken dat mensen met dementie zo lang mogelijk nog zelfstandig kunnen wonen, en de samenleving er klaar voor is om daarmee om te gaan. Ik vind het lastig om te beoordelen of en wat de gemeente dan kan doen. Elke gemeente heeft een eigen invulling. Maar niet geschoten is altijd mis.

En wellicht kun je ook eens een andere casemanager proberen? Er zijn hele goede.

Ik duim voor een snelle oplossing. Hou je ons op de hoogte?
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken