logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

moeder wil weg uit verzorgingshuis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: moeder wil weg uit verzorgingshuis

Berichtdoor Maan, 20 Februari 2021

En sterkte Foke. Verdrietig dat het weer opnieuw zo onplezierig is.
Maan

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Jansje, 20 Februari 2021

Beste Maan
O zo herkenbaar wat je allemaal verteld.
Mijn man zit sinds een paar weken op de afdeling dementie .Hij heeft vergevorderde Alzheimer, was in het begin heel opstandig, agressief, boos.Op mijn verzoek staat nu de tv dikwijls aan op de klassieke zender waar hij en de andere bewoners van genieten, hij wordt er rustig en blij van op die momenten.
Ik bezoek hem niet elke dag, want na een bezoek is hij toch weer meer in de war, alsof zijn rustig leven weer verstoord is. Voor mij is het ook beter, want iedere keer is dat afscheid zo verdrietig. Zowel voor hem als voor mij.
Sterkte
Janny
Jansje

Berichtdoor Maan, 21 Februari 2021

Moeilijk he! Janny
Ik kamp ook met schuldgevoelens als hij een dag geen bezoek krijgt. Hij is zo blij als hij een bekend gezicht ziet. Maarja hij denkt dan ook meteen dat we hem komen halen.
Duivels dilemma
Maan

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 21 Februari 2021

Dank je wel Maan!
Het is en blijft een moeilijke tijd, maar ik heb wel de ervaring dat tijdens het bezoek van ons de 'klachten en het gemopper' van hem een plek heeft, de dag duurt langer dan dat bezoek en ik lees in de rapportage dat hij dan zijn gangetje gaat, praat met mensen (of dat althans probeert) , gezellig mee eet en ook goed met de verzorging communiceert.
Daar houd ik me dan maar aan vast,
In de gesprekken met hem probeer ik zijn gevoelens niet te ontkennen maar serieus te nemen, en op een ander onderwerp over te gaan.
Ik ga maar 2x pw op bezoek, omdat mijn gevoel zegt dat er meer onrust komt als hij mij ziet, mij kost het zoveel energie om tijdens het bezoek gezellig en vrolijk te zijn, dat ook voor mij 2x pw voldoende is, hij heeft geen besef van tijd, dus hij mist mij ook niet. Als de corona beperkingen voorbij zijn hoop ik dat meer mensen hem kunnen bezoeken want hij vindt het fijn om een praatje te maken.
Je moet daarom naar je eigen gevoel ook luisteren, als je denkt dat bezoek meer kwaad (onrust) dan goed doet, even minderen, je begrijpt hopelijk wat ik bedoel en het is mijn ervaring, voor jou kan dit anders zijn.
Heel veel sterkte en lieve groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Maan, 21 Februari 2021

Ja begrijp het zeker. Herken alles wat je zegt.
Dankjewel. Geeft toch wat steun
Maan

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Margaret, 22 Februari 2021

Het blijft inderdaad een lastige situatie.

Misschien is het interessant om te weten dat mensen met dementie het lastiger vinden om emoties bij zichzelf te herkennen. 'Ik wil naar huis' kan soms een makkelijke zin zijn om te gebruiken, terwijl de werkelijke reden is dat ze zich vervelen, of juist overprikkeld zijn. Het helpt om dan te richten op vermaak of rust, in plaats van de discussie aan te gaan of wel of niet naar huis gaan kan. Afhankelijk van de fase kan het ook helpen om te zeggen dat 'we zo gaan', maar eerst even moeten afwassen oid.

Omdat vrouwen gemiddeld ouder worden dan mannen, zitten er vaak meer vrouwen dan mannen in het verpleeghuis. Vaak zijn de activiteiten ook meer gericht op vrouwen. Ik ben benieuwd in hoeverre daar al naar gekeken wordt. Als je vader een klusser is geweest, kunnen ze hem wellicht klussen geven daar? Zodat hij zich nuttiger voelt? In een latere fase kan een belevingsplank voor mannen een oplossing zijn. Zoiets:
https://nl.pinterest.com/pin/454722893617528992/

Veel sterkte.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Maan, 22 Februari 2021

Mijn vader zit net 2 weken in het tehuis en naar mijn mening veel te vroeg omdat mijn moeder niet met zijn ziekte kon omgaan.
Hij realiseert zich heel goed wat er aan de hand is. Dat kan hij nog heel goed verwoorden. Zegt dan, iedereen weet dat als je hier zit, je er nooit meer uitkomt. Dan wil hij liever dood. Hij zegt ook vaak, ik deed alles nog zelf en deed niemand kwaad. En dan kan ik niet anders dan hem gelijk geven. Hij werd wel 2x pw geholpen met douchen maar dat was omdat hij dat zelf anders gewoon niet deed. Met aansporing van de wijkverpleegkundige deed hij dat wel met minimale hulp.
Het tehuis doet zn best om hem af te leiden met idd klusjes e.d. maar hij is depressief en wil dus niets. Alleen maar naar huis. Terug naar zijn vrouw en koffie komen drinken bij mij wanneer hij dat wil.
We moeten allemaal nog een weg vinden om hiermee om te gaan want het is toch ook heel heftig dat je gewoon weggehaald wordt uit je eigen huis en vervolgens anderen de regie hebben over je leven. Wildvreemden ook nog.
En natuurlijk zijn ze lief voor hem maar toch.
Ga jij hier lekker zitten zegt ie steeds als ik hem vertel dat het voor z’n bestwil is. En eigenlijk zegt ie alleen maar dingen die waar zijn.
Het is gewoon een heel nare ziekte voor alle betrokkenen.
Maan

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Lara, 24 Februari 2021

Hoi Maan,

Wat moet dat moeilijk voor je zijn. Ik kan me voorstellen dat het je verdriet doet om je vader zo te moeten meemaken.
Somberheid en depressief gedrag komt vaker voor bij mensen met dementie. Het is ontzettend lastig. Afleiding is goed dus misschien is er toch iets te vinden wat hij leuk vindt.

Misschien is het ook goed om je gevoel te bespreken met de verpleegkundige en mocht de depressie lang aanhouden of verergeren kun je het natuurlijk ook met de arts bespreken. De arts kan dan samen kijken naar de mogelijkheden.

Sterkte! Groetjes, Lara
Lara

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Vrouw