logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

moeder wil weg uit verzorgingshuis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

moeder wil weg uit verzorgingshuis

Berichtdoor mbindels, 29 Januari 2020

Beste allemaal,
Mijn moeder is sinds 30 december in een verzorgingshuis, ze heeft het zeer zwaar en wil bijna altijd naar huis.
Ik probeer zo veel mogelijk te gaan, maar de laatste keren gaat dit steeds moeilijker, als ze me ziet wil ze naar huis
en gaat ze spullen inpakken. Als ze merkt dat dit niet gaat wordt ze zeer boos op mij.
Het is dan moeilijk om haar weer rustig te krijgen.
Als ze te opstandig wordt gebruikt het personeel medicijnen om haar rustig te krijgen. Dit werkt meestal maar
dit heeft wellicht ook nadelen. Door de medicijnen worden ze nog meer verward.
Ik wil het liefste elke dag gaan om haar te ondersteunen, maar als ze iedere keer opstandig wordt heeft dit niet
veel nut. Als ik wist dat ze rustig blijft als ik niet langs ga dan zou ik misschien een paar dagen overslaan.
Het is dan ook moeilijk om te bepalen wat goed is, in het begin zeiden ze je moet niet te vaak langskomen maar nu
zeggen ze; je kunt ook iedere dag langskomen als ze dat zo gewend was in de thuissituatie.
Voordat ik er heen gaan bel ik altijd van te voren met het personeel, maar ja die zeggen bijna altijd kom maar langs.
Het is zeer moeilijk in te schatten wat nu goed is.
Na een paar weken had ik een dvd speler geplaats zodat ze concerten kon kijken, maar dit is al uitgewerkt.
Als iemand tips heeft alvast bedankt.
Gr. Marco
mbindels

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Man

Berichtdoor Janneke85, 29 Januari 2020

Moeilijk hoor Marco!
Misschien heb je iets aan de tips op www.dementie.nl om je moeder zich beter thuis te laten voelen in het verpleeghuis?
https://dementie.nl/verhalen/goeie-vraa ... rpleeghuis

Veel sterkte gewenst.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor mbindels, 30 Januari 2020

Beste Janneke, bedankt voor tip, maar ja haar kamer hebben we al zo mooi mogelijk ingericht.
Gr. Marco
mbindels

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Man

Berichtdoor josha, 30 Januari 2020

Dag Marco

Je moeder zit nog maar zo kort in het verpleeghuis, geef het even wat meer tijd. Het is toch heel normaal dat ze dit gedrag heeft en mee wil naar huis.

Door haar ziekte kun je dit ook niet uitleggen aan haar.. dat het thuis niet meer ging zal ze ontkennen en ze snapt niet waarom ze "vast "gehouden wordt hier.. Ik heb mee gemaakt dat een bewoner zo boos hierover was dat hij de politie wou bellen , want hij had niets gedaan en toch mocht hij niet naar huis!

Allereerst vind ik het ZEER kwalijk dat het personeel jouw moeder medicijnen geeft om haar rustig te laten zijn... het is verdorie "normaal"gedrag van je moeder maar omdat ze geen zin/ deskundigheid hebben om dit anders aan te pakken geven ze haar maar die troep. Ik zou dit verbieden als het mijn moeder was.

Personeel kan haar beter gaan afleiden..haar even iets te doen geven zodat jij rustig weg kan gaan.. neem dan ook geen afscheid hoe moeilijk dat ook is... Vooral de eerste maanden zijn vrij heftig.. ze zal eerst wat gewend moeten zijn op haar nieuwe plek. En dat is niet eenvoudig.

Hoe vaak je moet komen ligt echt bij jou zelf. probeer het uit en hoe voelt het voor jou als je wat langer weg blijft... Kijk dat schuldgevoel is er toch wel. dat hebben we allemaal en het is echt vreselijk om daar wat rust in te vinden. Dat is het hart wat zo`n pijn doet. Maar het verstand weet dat het niet anders kan.

Kijk wat je kunt doen om het haar zo gezellig mogelijk te maken... zijn er genoeg activiteiten voor haar, is er deskundig personeel die haar goed begrijpt en vooral deskundig genoeg is... heb je een EVVer[ eerste verantwoordelijke verzorger] waar jij met je sores heen kunt... maak deze verpleeghuiswereld ook tot de jouwe. Misschien kun je op de afdeling van je moeder ook iets doen samen.. pannekoeken bakken.. liedjes zingen in de groep.. de planten verzorgen.... kortom dat je moeder ziet dat jij daar ook een onderdeel van bent Ga het uitproberen.

Heel veel sterkte in deze moeilijke eerste periode

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor mbindels, 30 Januari 2020

Beste Josha,

Wederom bedankt voor je reactie en tips.
Het is inderdaad normaal dat ze weg wil ze is immers haar thuis kwijt of dat nu haar woning is of
haar jeugd herinneringen.
Volgens het personeel geven ze alleen medicijnen als ze opstandig wordt, want ze kan heel boos worden.
Ik kan begrijpen dat ze door te weinig personeel niet altijd iedereen voldoende aandacht kunnen verlenen.
Er is gewoon een te groot tekort aan personeel, deze mensen verdienen veel meer aandacht.
Hierdoor is ook een tekort aan activiteiten, het beste was een dagelijks programma met muziek en beweging.
Maar goed we hopen op verbetering en hopelijk krijgt ze niet te veel medicijnen.

Gr. Marco
mbindels

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Man

Berichtdoor josha, 30 Januari 2020

Dag Marco

Weet je dat personeel je moeder niet zomaar medicijnen mag geven zonder jouw toestemming! Jij bent hopelijk 1ste contactpersoon voor je moeder en echt ALLES moeten ze eerst bespreken met jou wat je moeder aan gaat. Dus jij zult hiervoor toestemming moeten geven. Zet dit ook in het Zorgleefplan wat opgesteld moet worden over de verzorging en bejegening van je moeder. Jij zet daarin wat jij wenselijk acht voor je moeder en het personeel moet zich hier wettelijk aan houden

Je bent erg begripvol naar het personeel omdat ze een groot tekort aan personeel hebben maar dat is toch niet jouw probleem maar van de directie/ organisatie daar.... Ze zijn verplicht om voldoende personeel te hebben om ook voor genoeg activiteiten te zorgen voor de bewoners.
Vroeger werd er steeds geroepen dat er geen geld was, zeer goed personeel werd weg bezuinigd. Nu de overheid met bakken geld over de brug is gekomen is het argument dat er geen personeel te krijgen is....

Dus zal een organisatie vindingrijk hiermee om moeten gaan en er zijn genoeg verpleeghuizen waar dit prima lukt. Er zijn tehuizen waar volop activiteiten zijn voor de bewoners. Zangmiddagen / volksdansen/ wandelclub/ weeksluitingen met een advocaatje met slagroom. Volgens mij zijn ze gewoon verplicht om dit aan te bieden Het argument van te weinig personeel mag nooit ten koste gaan van de bewoners. Er zijn genoeg mensen die graag sfeer willen brengen in de huiskamer en spelletjes met ze willen doen[ denk aan de tovertafel] mee willen helpen met de maaltijden en toezicht kunnen houden op de huiskamer.Ook dit is verplicht gesteld door de overheid.... 24 uur toezicht voor deze bewoners. Deze sfeerbrengers hoeven geen opleiding tot verzorgenden te hebben maar moeten wel betaald worden. En geloof me, er is geld genoeg!

Activiteiten zijn gewoon nodig om de dag door te komen , ik hoop dat het personeel dit ook inziet.Je krijgt dan veel gemakkelijke bewoners als ze lekker bezig kunnen zijn maar medicijnen geven om ze rustig te krijgen is niet meer van deze tijd.....
Hou je ogen en oren goed open daar, ik vind het niet kunnen wat ze doen.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor twanny-dame, 31 Januari 2020

Hoi Marco,
Het is in het begin voor iedereen heel moeilijk. Zeker voor je moeder want zij moet daar blijven en jullie kunnen weer weg gaan. Dat is heel herkenbaar. Voor wat betreft medicatie probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen. Het is wel heel snel dat ze daar mee beginnen. Maar ook alleen wanneer ze onrustig is dat bevreemdt mij. Net wat Josha zegt ze mogen nooit zonder jouw toestemming medicatie geven als jij eerste contactpersoon bent van de familie. Het is heel verschillend in een verpleeghuis.
Blijf gaan naar je moeder wanneer jij dat wilt en hoe vaak jij dat wilt en denk niet als ik minder kom kan ze beter wennen. Het is een heel proces voor je moeder. Ze kan dan wel ziek zijn maar gek is ze niet. Haar gevoelens en emoties zijn er en zullen ook nooit weggaan. Maak het verpleeghuis ook tot jouw huis met zorg en aandacht voor je moeder. Dat is het allerbelangrijkste en daar heeft het huis een grote verantwoordelijkheid in. Probeer een goede balans te vinden in de zorg voor je moeder. Vraag aan het huis wat zij je moeder kunnen bieden in deze gewenningsperiode. Hierin zijn vele mogelijkheden zoals complementaire zorg, muziek. Blijf kijken naar je moeder, de mens achter deze ziekte, wat heeft zij nodig. Hoe zag haar leven er uit voordat ze ziek werd. Waar hield zij van? Je kunt veel meer bereiken dan alleen maar medicatie toedienen. Dit bereik je met geduld, aandacht en heel veel liefde!
Blijf effectief met de zorg communiceren en laat iedereen hierin zijn verantwoordelijkheid nemen. Ik ervaar dat de zorg dit lastig vindt. Want als je als familie elke dag komt bij je moeder dan zie, hoor, ervaar je heel veel wat er gebeurt en dat vinden ze lastig.
Groet,
Twanny
twanny-dame

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor mbindels, 31 Januari 2020

Beste allen,

Bedankt voor jullie reactie en tips, ondanks de goede bedoelingen van de verplegers vraag ik me af of dit voldoende
is. Te veel medicijnen kan ook geen oplossing zijn.
Het ergste is de machteloosheid, het is nu zo moeilijk om haar te helpen, toen ze thuis was dit veel makkelijker en
bleef ze rustig. Maar goed dat kon ook zo niet doorgaan omdat ik steeds meer bij haar moest zijn. We hebben
allemaal een grens, ga je daarover heen wordt je waarschijnlijk zelf ook nog ziek.
Ik ga gewoon proberen zoveel mogelijk er heen te gaan, een vast patroon is misschien het beste, altijd dezelfde
tijd.
Al scheld ze me iedere keer uit, ik moet er heen, als ik niet ga heb ik geen rust.

Gr. Marco
mbindels

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Man

Berichtdoor Peet, 29 April 2020

Hoi Marco,

Ik zit met exact het zelfde probleem.
Moeder wil naar huis. Is heel verdrietig.
Ik twijfel zo of dit de juiste keus is, had ze toch nog thuis m o eten blijven wonen?
Ik wordt ziek van de twijfels.
Hoe gaat het nu bij jou?
Gr. Peet
Peet

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor MD, 25 Juni 2020

Mijn moeder is vorige week opgenomen in het verpleeghuis. Ook zij heeft het er niet naar haar zin, voelt zich ontheemt en wil er weg. Als ik haar bel en/of op bezoek ga is ze heel verdrietig, vraagt me elke keer of ze alsjeblieft niet met me mee naar huis mag, of ik haar op kom halen.

Hebben anderen tips hoe hiermee om te gaan? Wat kan je beter wel zeggen, wat beter niet?
Hebben anderen er ervaring mee hoe lang dit kan duren? Wat is helpend?
MD

Geslacht:
Vrouw