logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Plasproblemen en opname in rusthuis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: Plasproblemen en opname in rusthuis

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 04 Oktober 2014

Ja ik draai inderdaad al 9 maanden in het circuit mee. Het is zulk dankbaar werk.
Door de lagere bezetting is er nauwelijks tijd voor een praatje met de cliënten.
Die taak neem ik dan op mijn schouders en........ ik vind dat het werkt.
Ik begin meestal met koffie te schenken met een koekje en langzamerhand heb ik wel een 8 cliënten bij me zitten.
Aandacht het werkt.
Ik kom daar 's morgens rond 10 uur tot het eten vond 12.15 en dan in de middag rond 4 uur tot het eten rond half 6.
Het weggaan 's middags is geen enkel probleem meer, maar tegen de avond wil mijn vrouw mee of iets dergelijks.
Ik zeg dan altijd hetzelfde, ik mag hier niet mee eten en ik kom na het eten weer terug en dan is het goed.
De volgende ochtend is tenslotte ook na het eten.
Mijn vrouw doet ook 's avonds regelmatig mee met de aangeboden activiteiten.

Ik denk dat ieder verpleeghuis zijn eigen regels heeft over het meenemen van de cliénten.
Bij ons meld men dat ze de cliënt meenemen en dat gaat op verantwoording van degene die hem mee neemt.

Ik kom 's avonds vaak met een natte rug thuis, als ik heb geholpen om de cliënten aan tafel te brengen, het brood uit te delen, het brood te smeren en het drinken in te schenken en tussendoor de spanningen te sussen.
De eerste maanden had ik ook geen enkele moeite om voor 9 uur naar bed te gaan. Volkomen uitgeput. Maar het gaat beter.

Mitsie fijn om te lezen dat je de knop over het terughalen hebt omgedraaid, het schuldgevoel hebben we allemaal, maar je hebt geen keuze en.................. het slijt op den lange duur een beetje.
Groet,
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor mitsie, 04 Oktober 2014

Hoi Leo,
Ik laat wel regelmatig een bericht op het Forum achter, zodat je het verdere verloop kan volgen.
Ik worstel inderdaad met die schuldgevoelens, zoals jij en zovele anderen.
Mijn hoed af voor al hetgeen jij daar in het home van je echtgenote als vrijwilliger presteert.
Ik moet bekennen, langer dan een 4 tal uurtjes hou ik het bij mijn man niet vol.
Al hetgeen ik aan reserve had is de laatste jaren opgebruikt, zodat ik nu zelf een beetje moet recupereren.
Groetjes
mitsie
mitsie

Berichtdoor Jansje, 02 Oktober 2020

Goed om jullie verhalen te lezen.
Ik kan me alle gevoelens, emoties indenken.
Mijn man 84 wil de hele nacht plassen , hij had eerst een blaasontsteking die nu over is.
Hij is ws in een vergevorderd stadium, herkent onze kinderen niet meer en vraagt mij elke avond hoelaat ik naar huis ga. Heeft vergevorderde afasie.
Weghebben hem 8 weken geleden laten opnemen een verpleegtehuis. Hij was daar zo verdrietig, waar ik aan onderdoor ging, dat we besloten om hem thuis te verzorgen.met.behul van een aupair voor 24 uur per dag
Het zou goed gaan als de nachten niet zo moeizaam waren. We passen om de beurt op,, maar dat gaat niet erg lekker,
Ik vraag me af of er geen medicijnen zijn om dat plassen tegen te gaan. Hij is niet incontinent, dus een luier heeft geen zin.
Als iemand een tip heeft heel graag.
Allemaal sterkte
Ps ik heb geen moment spijt dat hij thuis is..
Jansje

Geboortejaar:
2019
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 03 Oktober 2020

Goedemiddag Jansje,
Wat heftig zeg!
Dappere beslissing van je om hem naar huis te halen..
Heb je jouw vragen al eens besproken met een arts?

Wellicht heb je nog iets aan dit topic: viewtopic.php?t=1118

Wat houd jullie 's nachts wakker? In hoeverre moeten jullie hem helpen? Wellicht is een toiletstoel een oplossing?

Hartelijke groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Jansje, 04 Oktober 2020

Dag Ellis,

Mijn man is ook lichamelijk gehandicapt, komt dus moeizaam zijn bed uit. Heeft een behoorlijke dosis morfine tegen de pijn.
We zijn bang dat hij valt als hij alleen uit bed komt. Daarom hebben we een bewegings melder. Soms een paar keer per nacht maar ook wel meerdere keren.
Ja, dat houdt ons wakker. Het zou makkelijker zijn als hij incontinent zou zijn.dan was voor ons dit probleem opgelost.
Ik zal er nog eens met de huisarts over praten.
Hartelijke groet,
Janny.
Jansje

Geboortejaar:
2019
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 05 Oktober 2020

Jansje schreef:
> Dag Ellis,
>
> Mijn man is ook lichamelijk gehandicapt, komt dus moeizaam zijn bed uit.
> Heeft een behoorlijke dosis morfine tegen de pijn.
> We zijn bang dat hij valt als hij alleen uit bed komt. Daarom hebben we
> een bewegings melder. Soms een paar keer per nacht maar ook wel meerdere
> keren.
> Ja, dat houdt ons wakker. Het zou makkelijker zijn als hij incontinent zou
> zijn.dan was voor ons dit probleem opgelost.
> Ik zal er nog eens met de huisarts over praten.
> Hartelijke groet,
> Janny.

Hoi Janny,
Ik begrijp heel goed dat dat lastig is. Hebben jullie een hoger bed? Dat is vaak makkelijker opstaan. Goed dat je er met de huisarts over gaat praten. Je kunt ook vragen aan de huisarts of hij een ergotherapeut in kan schakelen. Zij zijn vaak enorm creatief in het vinden van oplossingen.

Succes. Laat je het ons weten als je een update hebt?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger