relatie met een Man wiens partner al drie jaar opgenomen is

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

relatie met een Man wiens partner al drie jaar opgenomen is

Berichtdoor Rozemarijn » 15 Juli 2017

Ik zou wel eens willen weten hoe andere hier over denken.
Ik heb een relatie met een Man wiens partner al drie jaar in een verzorgingshuis zit, Ze heeft dementie en praat niet en
geeft niets aan.Weten niet of ze iets opneemt van wat er gebeurt om haar heen.
Nu is het zo dat mijn relatie/vriend door met mij om te gaan zijn kinderen practisch kwijt is geraakt.Ik heb het tegen gehouden de relatie omdat ik bang was voor zijn kinderen dat hij die kwijt zou raken.Maar hij heeft er erg veel behoeften aan dus heb toegegeven.Maar hij is zo trouw , wel een goede eigenschap , maar ik vindt het te veel van het goede.
Hij gaat namelijk liefst 3 x per dag naar haar toe en als ik er ben dan twee maal. Zodoende komt hij bij mij maar 1 nacht of soms bij uitzondering 2 nachten logeren..Liefst heeft hij dat ik naar hem toe kom. Maar dan baal ik ervan dat hij 2x per
dag daar naar toe gaat. Volgens mij had hij hier niet mee moeten beginnen als hij niet los komt van haar en wat meer
tijd voor mij heeft. Maar hij wil mij niet kwijt.
Hoe denken jullie hierover?
bvb mijn dank.
Rozemarijn

Geboortejaar:
1938
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor frans 50 » 16 Juli 2017

rozemarijn,
eigenlijk heb je zelf het antwoord al geschreven:

hij is zo trouw
hij gaat namelijk liefst 3x per dag naar haar toe
praktisch zijn kinderen kwijt is geraakt

liefde doet veel, maar of je hier van overwin....ik denk het niet.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Jaco » 16 Juli 2017

Beste Rozemarijn,
Wat een moeilijke situatie. Je kunt geen beslissingen nemen voor je vriend en je bent ook niet verantwoordelijk voor zijn keuzes. Je kunt wel bij jezelf te rade gaan of de relatie goed is voor jou. En aan de hand van dat antwoord kun je je eigen keuzes maken.
Heel veel sterkte,
Hartelijke groet
Jaco
Jaco

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 16 Juli 2017

Dag Rozemarijn

Blijf bij je eigen gevoelens en wees eerlijk naar jezelf toe. Begrijp ik het goed dat je het vervelend vindt dat je vriend 3x per dag naar zijn vrouw gaat, die dementeert in een verpleeghuis? Jij wilt meer tijd met hem doorbrengen dan de tijd die je nu van hem krijgt?
Ga alsjeblieft niet de rivaliteit aan met een demente vrouw....

Voel jij je hier niet gelukkig bij dan zijn er in mijn ogen maar 2 optie`s..... Stoppen met deze relatie of mee gaan met je vriend naar zijn vrouw in het verpleeghuis.

Sterkte
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Rozemarijn » 17 Juli 2017

Bedankt voor jullie reactie. Blijft moeilijk , uitmaken wil ik het niet, alleen wat meer aandacht voor mij zou ik graag willen,
ik hoor van andere dat die wat minder dan mijn vriend naar de partner gaat. en ik dacht dat jullie er ook zo over zouden denken tenslotte heeft hij toch zelf gekozen om een tweede partner te nemen. En die heeft toch ook recht op aandacht
.Ik wil gerust eens mee. maar dan krijg hij helemaal ruzie met zijn kinders,
We zullen wel zien hoe het verder gaat. maar bedankt voor jullie eerlijke antwoorden.
vr,gr.
Rozemarijn

Geboortejaar:
1938
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 18 Juli 2017

Rozemarijn,

Je kunt geen tijd zetten op bezoekjes, of voorwaarden bedingen over het contact van je vriend met zijn vrouw, dat zou niet goed zijn.
Misschien wil hij die 3x per dag graag gaan uit loyaliteit, liefde, of omdat zijn vrouw die aandacht nodig heeft en die anders niet krijgt.
Je kunt niet gaan vergelijken, er zijn partners en familieleden die nauwelijks gaan, die kunnen het niet aan om wat voor reden dan ook en er zijn er die een paar keer per dag gaan. Er zijn er ook die als ze een keer niet gaan zich er erg schuldig over voelen.
Het is bewonderenswaardig dat jouw vriend zo vaak gaat, misschien is het ook zijn manier van afscheid nemen.
Dementie is een heel verwarrend proces, niet alleen voor degene die het overkomt maar ook voor de naasten: de persoon waar je een heel leven meegedeeld hebt is er nog en zelfs al lijkt er geen reactie te zijn, iedere vorm van aandacht is belangrijk. Al is het maar iemand die haar hand vasthoudt.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor josha » 18 Juli 2017

Dag onderzoeker 30

Wat prachtig heb je het verwoord en hoe waar..... ben het helemaal met je woorden eens. Het is niet goed om iemand te dwingen naar jouw hand, dan wil je een persoon niet zien zoals hij is. En zal deze persoon ook nooit gelukkig met jou zijn omdat hij zich voor moet doen als iemand die hij niet is.....
En dat heeft niets met liefde te maken!

lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor spaansebrabander » 10 Augustus 2017

Dit is een heel moeilijk onderwerp. Je kunt dit verstandelijk benaderen en dan zeg je: wat heeft het voor zin om de hele dag in een verpleegtehuis bij een demente partner te gaan zitten puzzelen. Je kunt ook de andere kant opgaan en zeggen dat je zoveel jaar samen bent geweest en zoveel van hem/haar gehouden hebt en de binding...Ikzelf denk dat de partner, die vaak al vele jaren zichzelf heeft weggecijferd, nu eens naar zichzelf mag kijken;misschien heeft hij/zij nog 5 of 10 of desnoods 15 jaar te leven. Ga eens een weekje met een gezelschap op vakantie of ga met je caravan naar een camping, of ga op zondag ergens dansen, of ga bij een ouderensoos. Je hoeft toch niet elke dag bij je partner te zitten wachten tot er een keer iets uitkomt dat op herkenning duidt. En je kinderen moeten dat accepteren vind ik. Maar ja, als ze dat niet doen heb je toch een steentje in je schoen zeg maar.
spaansebrabander

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie