logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

soorten woonvormen

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

soorten woonvormen

Berichtdoor PieterP, 29 September 2020

Hallo!

Met veel interesse lees de vele berichten op het forum. Helaas heeft onze vader ook Dementie, nu sinds 3 jaar gediagnostiseerd. Het is vervelend om te zien dat hij best hard achteruit gaat. Lichamelijk is hij best vitaal, begin 70. Dat contrast maakt het extra lastig.

Hij woont zelfstandig, maar we moeten alle zeilen bijzetten om hem te helpen dat te kunnen blijven doen. Er is zorg, we doen boodschappen, helpen waar het kan. Maar je voelt dat het ontoereikend gaat worden. 's avonds en 's nachts is er geen controle, maaltijden worden overgeslagen, het baart ons zorgen.

Nu willen we ons orienteren op waar Vader wellicht zou kunnen wonen. Het valt me op dat ik het moeilijk vind een plek te vinden die bij hem 'past'.. Ik ben niet op zoek naar bepaalde luxe o.i.d, maar vooral een omgeving waarbij hij misschien wat aansluiting heeft met de mensen om hem heen? Alleen wonen gaat op termijn niet meer, maar een gesloten afdeling lijkt me nu nog veel te vroeg voor hem.

Ik vroeg me af hoe anderen in deze fase staan en gehandeld hebben, en of er woonvormen zijn die we nog niet kennen? Waar wonen bijvoorbeeld jongere mensen met Alzheimer?

alvast bedankt voor jullie reactie,

mvg. Pieter
PieterP

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor wia, 30 September 2020

Dag Pieter

Heel verstandig dat je al op zoek gaat naar, voor als het nodig is , een goede plek waar je vader kan wonen.
Als je het te laat doet en het wordt nood, is het maar afwachten waar hij geplaatst kan worden.
Oriënteer je en laat je goed voorlichten . Nu kun je er nog de tijd voor nemen.

Succes en veel sterkte
Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Julia, 30 September 2020

Hallo Pieter,

Hebben jullie al een casemanager dementie?
Die zou moeten kunnen adviseren over woonplekken.
Verder kun je googlen naar wonen met zorg, kleinschalige woonvormen, wonen met dementie in jouw regio etc.
Vriendelijke groet, Julia
Julia

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor PieterP, 01 Oktober 2020

Hallo Julia,
Dank voor je reactie, we hebben inderdaad een overzichtje gehad van onze casemanager. Ook via google al rondgekeken.. al zie je soms door de bomen het bos niet meer ;-)..

Ik was vooral nieuwsgierig naar bijvoorbeeld woongroep achtige vormen, mensen van bepaalde leeftijd die misschien interesses delen zodat er gemakkelijker aansluiting gevonden wordt.

Misschien maak ik het te moeilijk, maar door bijv. Het recente programma met het restaurant heb ik steeds meer het gevoel dat een 'gewonere' omgeving (of iets wat daar dichtbij komt) leidt tot een gemakkelijkere acceptatie. Betekent niet dat daar nu niks aan gedaan wordt, maar ik heb ook al een aantal huiskamers uit ver vervlogen tijden langs zien komen.. ik kan me voorstellen dat dat als aansluit bij de bewoners, maar die zullen toch ook steeds een generatie opschuiven?

Vandaar mijn nieuwsgierigheid, de ontwikkelingen in bijv. De tv-programma's en de ervaringen met mijn Vader vormen een beetje mijn ideeën.. misschien niet reëel, maar wie weet?

Ben benieuwd naar jullie mening / ervaring over woningen / woonvormen..
PieterP

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 01 Oktober 2020

Hoi Pieter,

Lastig om in deze periode van de ziekte een geschikte woonvorm te vinden! Maar heel goed dat je je nu aan het oriënteren bent.
Ikzelf heb ervaring met kleine woonvormen, die overigens wel in een groter geheel (verpleeg- en verzorgingshuis) opgenomen zijn.
Mijn man (vasculaire dementie) zit in een verzorgingshuis en alle afdelingen (stuk gang) hebben een 'eigen' zit-woonkamer en apart een eetkamer met keuken.
Zij zitten dan met 8 bewoners op een 'afdeling'.
Ook zijn er woonvormen die bv een 2-kamer woning hebben, dus eigen flatje met keuken, en waar je gebruik kunt maken van gezamenlijke ruimten, eetkamer of woonkamer en verzorging/toezicht.
En dan zijn er woonvormen, meestal particulier, met verzorging, maar waar je meer moet bijbetalen, soort particuliere verzorging.
Ik kijk ook naar alle programma's op tv waar woonvormen besproken worden, er zitten geweldige bij en ik ben er jaloers op, maar deze zijn meestal niet in het westen van het land, meer in de provincie waar nog ruimte is.
Eén woonvorm in een zorgboerderij heb ik gezien waar ik jaloers op was, ook een woonvorm met allemaal aparte units, leken wel vakantiehuisjes, voor 1 groep bewoners,
Jij hebt het ook over een woonvorm met gelijkgestemden, je bedoelt dat niet alle bewoners in dezelfde fase zitten of waar de interesse gelijk is?
Het 'restaurant Misverstand' op tv vond ik geweldig, dit waren nog vrij jonge mensen met een vorm van Alzheimer/dementie die ook nog thuis woonden.
Het ligt er natuurlijk aan in welk stadium de ziekte is, maar voor die mensen geweldig om mee te maken en nog mee te kunnen doen in de maatschappij!
Ook het programma van Anita Witzier 'Anita wordt opgenomen' op zondagavond op NPO 1 is verrassend, zij bezoekt verschillende verpleeghuizen en de benadering van bewoners is zo verschillend.
Ik hoop dat je hier een beetje inzicht hebt gekregen en wens je succes met het zoeken naar een goede plek voor je vader.
Wacht niet te lang, het kan ineens 'nodig' zijn, de ziekte is onvoorspelbaar!
Groetjes, Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 01 Oktober 2020

hoi Pieter,
Wat goed dat je zo zorgvuldig een woonplek voor je vader wilt kiezen.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar onze regio-afdeling bij jou in de buurt is waarschijnlijk ook op de hoogte van de opties en kunnen je verder wegwijs maken.
Op https://www.alzheimer-nederland.nl/regios vind je de gegevens van de afdeling bij jou.

groeten, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken